نفت

افزایش ۶ میلیون لیتری ظرفیت تولید بنزین تا کمتر از دو سال آینده

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: فاز نخست پالایشگاه مهر خلیج فارس با ۵۰ درصد ظرفیت تا کمتر از دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد و حدود شش میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از ایسنا؛ سردار اسدالله حاجی زمانی امروز در نشستی خبری با بیان این‌که پالایشگاه مهر خلیج فارس در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال احداث است، اظهار کرد: تاکنون این پالایشگاه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تکمیل آن ظرفیت تولید بنزین کشور ۱۳ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان این‌که تا کمتر از دو سال آینده فاز نخست این پالایشگاه با ۵۰ درصد ظرفیت به بهره برداری خواهد رسید، تصریح کرد: فازهای بعدی نیز در مدت کوتاه به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه بنزین همیشه مسئله‌ای بود که نسبت به فشار تحریم‌های ناعادلانه غرب در زمینه واردات آن، نگرانی‌هایی وجود داشت اما با احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس که اجرای آن را قرارگاه برعهده داشت، این نگرانی رفع شد و در زمینه بنزین به خودکفایی رسیدیم، گفت: ظرفیت تولید روزانه بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۴۵ میلیون لیتر در روز است و در حالی که متوسط مصرف بنزین کشور به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده، حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد نیاز بنزین کشور از این پالایشگاه تأمین می‌شود.

سردار حاجی زمانی در خصوص پالایشگاه آناهیتا اظهار کرد: انجام کار این پالایشگاه در مراحل اجرایی و ابتدایی است و در آینده اجرای آن کامل شود در خصوص تهاتر نفتی برای اجرای پروژه نیز باید گفت که دولت برای پروژه‌ها اولویت تعیین می‌کند و پروژه‌هایی که اولویت بیشتری داشته باشد تزریق منبع در آنها صورت می‌گیرد.

وی در خصوص وضعیت پروژه‌های آب شیرین کن توسط قرارگاه گفت: اجرای آب شیرین‌کن در مکران در مرحله انعقاد قرارداد و کارهای اولیه است که امیدواریم به نتیجه برسد و کار اجرایی آن آغاز شود.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه فعالیت قرارگاه در زمینه احداث خطوط انتقال آب به مجموع ۶۴۰۰ کیلومتر در ۱۵ استان در حال انجام است، گفت: آب خوزستان بعد از تکمیل طرح غدیر، از نظر کیفیت بسیار مطلوب‌تر از گذشته شد و مردم این استان در مناطق جنوبی و جنوب غرب، آب با کیفیت با درجه EC حدود ۶۰۰ را دریافت می‌کنند، در حالی که قبل از تکمیل این طرح، درجه EC آب در این مناطق بالای ۲۰۰۰ واحد بود. خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز در حال انجام است و طی ۳ تا ۴ ماه آینده این خط به اتمام خواهد رسید.

به گفته سردار حاج‌زمانی، در هلدینگ تخصصی نیرو بحث انتقال آب از خلیج فارس و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر دنبال می‌شود و به دنبال پیشبرد اهداف این دو بخش هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های این قرارگاه در توسعه میدان گازی پارس جنوبی گفت: توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶، ۲۲ تا ۲۴ و فاز ۱۳ برعهده قرارگاه بوده که در مجموع حدود ۱۶۸ میلیون مترمکعب در روز تولید گاز این پروژه‌ها است؛ در واقع حدود ۱۹ درصد نیاز کشور را این پروژه‌ها در زمینه گاز تأمین می‌کنند، همچنین احداث حدود ۶۰۰۰ کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز، حفاری ۹۹ حلقه چاه در میادین نفتی با مجموع تولید ۱۳۰ هزار بشکه در روز و احداث ۶۲ سد که حدود ۴۵ درصد ظرفیت مخازن ذخیره آب کشور را شامل می‌شود، از دیگر اقدامات قرارگاه است.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء درخصوص اقدامات انجام شده در بخش راه‌آهن نیز گفت: ۲۳ درصد راه‌آهن کشور توسط قرارگاه احداث شده و یا در دست انجام است، یکی از پروژه‌های مهم در این زمینه، راه آهن چابهار به زاهدان است که طول مسیر آن ۶۵۰ کیلومتر بوده و موجب اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور خواهد شد، راه آهن خاش افتتاح شده و مابقی مسیر نیز در بخش زیرسازی، پیشرفتی ۷۰ درصدی دارد.

سردار حاج‌زمانی با بیان اینکه احداث ۱۹ تونل در این مسیر (چابهار به زاهدان) در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم تا یکی دو سال آینده، شاهد تکمیل پروژه مهم راه آهن چابهار به زاهدان باشیم، گفت: برای اولین بار، از ریل ملی تولید داخل استفاده کرده‌ایم و در پروژه زاهدان به خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر که با احتساب خطوط فرعی ایستگاه، به ۱۸۰ کیلومتر می‌رسد از ریل تولید داخل استفاده کرده‌ایم و در سال گذشته موفق شدیم رکورد جدیدی در ریل‌گذاری با ۲.۵ کیلومتر در روز، به ثبت برسانیم.

وی اظهار کرد: در بخش راه‌های اصلی و بزرگراه‌ها اجرای ۳۳۰۰ کیلومتر و در بخش خطوط مترو اجرای ۳۳۸ کیلومتر در کارنامه قرارگاه قرار دارد و در بحث اجرای پروژه‌های تراموا هم که مطرح شده، اعلام آمادگی کرده‌ایم.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه ظرفیت ایجاد ۴۰۰۰ تخت بیمارستانی توسط قرارگاه وجود دارد، گفت:در آینده‌ای نزدیک بحث افتتاح بیمارستان جدید شهدای تجریش را خواهیم داشت که این بیمارستان جدید، جایگزین بیمارستان قدیمی شهدای تجریش خواهد شد.

سردار حاجی‌زمانی با بیان اینکه از مجموع ۴ کشتی اقیانوس پیمای افراماکس، تا امروز ۲ کشتی ساخته و تحویل شده است و کار ساخت دو کشتی دیگر در حال انجام است، اظهار کرد: علاوه‌بر این از سوی بخش داخلی نیز پیشنهادات و مذاکراتی در زمینه ساخت کشتی داشته‌ایم که این مذاکرات در حال نهایی سازی است.

وی با بیان اینکه در بحث توسعه بنادر در پروژه‌های متعددی فعالیت داریم و بحث توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، به بیش از ۷۰ درصد در پیشرفت فیزیکی رسیده است، گفت: راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان – قم – تهران با فاینانس خارجی در حال پیگیری است؛ ۵۰ درصد از زیرسازی مسیر انجام شده و پیش بینی می‌کنیم تا ۵ سال آینده شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1702

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا