بهینه ساز مصرفگازنفت

با نفوذ توده هوای سرد به کشور احتمال افزایش مصرف انرژی وجود دارد

سازمان هواشناسی نسبت به احتمال یخبندان و لغزندگی جاده‌ها براثر نفوذ توده هوای سرد به کشور و وزش باد و افزایش ارتفاع موج در جنوب ایران هشدار داد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به نفوذ توده هوای سرد از سه‌شنبه تا جمعه (۲۰ تا ۲۳ دی‌ماه) در شرق و شمال شرق و غرب و شمال غرب و گلستان، مازندران هشدار داد.

براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور در شمال شرق کشور کاهش محسوس دما بین ۸ تا ۱۵ درجه سانتیگراد از سه شنبه و ماندگاری هوای سرد تا جمعه، در شمال غرب کشور کاهش محسوس دما بین ۶ تا ۱۰ درجه از سه شنبه و ماندگاری هوای سرد تا جمعه را شاهد خواهیم بود.

در شرق کشور کاهش محسوس دما بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد از چهارشنبه و ماندگاری هوای سرد تا جمعه و در غرب کشور کاهش محسوس دما بین ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد از چهارشنبه و ماندگاری هوای سرد تا جمعه مورد انتظار است.

همچنین بر اساس اعلام سازمان هواشناسی در جنوب شرق، جنوب و مرکز کشور، کاهش دما بین ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد از پنج شنبه و ماندگاری هوای سرد تا جمعه دور از انتظار نخواهد بود.

لازم به ذکر است در سواحل دریای خزر، کاهش محسوس دما بین ۳ تا ۶ درجه سانتیگراد از سه شنبه و ماندگاری هوای سرد تا جمعه رخ می‌دهد.

براثر چنین شرایط جوی احتمال افزایش مصرف منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز، یخبندان و لغزندگی جاده‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور مدیریت در مصرف منابع انرژی، احتیاط در سفرها، محافظت و پوشش لوله‌های آب، استفاده از ضدیخ در رادیاتور خودروها و ماشین آلات کشاورزی را لازم می‌داند.

این سازمان در ادامه با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری از وزش باد با جهت شمال غربی و افزایش ارتفاع امواج درمناطق ساحلی و دور از ساحل حداکثر ۲ متر از پیش از ظهر سه‌شنبه تا صبح جمعه ( ۲۰ تا ۲۳ دی‌ماه) در خلیج فارس، تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و شرق خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.

براثر این مخاطرات احتمال  خسارت به شناورهای سبک، تفریحی و احتمالا نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی جلوگیری از تردد با شناورهای سبک و نیمه سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی را توصیه می‌کند.

کولاک برف در ارتفاعات استان تهران

اداره کل هواشناسی استان تهران، نسبت به کولاک برف در ارتفاعات استان تهران و کاهش ۴ تا ۸ درجه‌ای دما هشدار داد.

به گزارش ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زردرنگ نسبت به فعالیت سامانه بارشی، بارش برف و باران، رخداد مه، وزش باد شدید و کولاک برف در ارتفاعات از یکشنبه تا چهارشنبه (۱۸ تا ۲۱ دی‌ماه) در استان تهران به‌ویژه ارتفاعات و مناطق شمالی استان خبر داد.

براثر این شرایط جوی احتمال اختلال در سفرهای بین شهری به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، کاهش دید به‌ویژه در مسیرهای و جاده‌های کوهستانی، یخبندان و لغزندگی در مسیرها به‌ویژه مسیرهای کوهستانی و احتمال ریزش سنگ در مسیرهای کوهستانی، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، احتمال تاخیر در پرواز و افت فشار  گاز دور از انتظار نخواهد بود.

اداره کل هواشناسی تهران پرهیز از سفرهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، لایروبی کانال‌ها همچنین آمادگی ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط را توصیه می‌کند.

اداره کل هواشناسی تهران در ادامه این هشدار نسبت به کاهش محسوس دما بین ۴ تا ۸ درجه سانتیگراد و ماندگاری هوای سرد هشدار داد.

براساس اعلام این اداره کاهش دمای بیشینه به زیر صفر درجه در برخی مناطق شمالی استان خواهد رسید.

براثر نفوذ توده هوای سرد احتمال یخبندان و لغزندگی جاده‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، افزایش مصرف منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز دور از انتظار نخواهد بود.

به توصیه اداره کل هواشناسی تهران، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خساارت احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، محافظت و پوشش لوله‌های آب، مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز همچنین آمادگی ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط لازم است.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم برای مواجهه با پدیده‌ای جوی را داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا