گاز

حادثه گاز گرفتگی در کمین است/ استفاده از بخاری‌های استاندارد الزامی است

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه با سرد شدن هوا حوادث گاز گرفتگی افزایش پیدا می‌کند از شهروندان خواست از بخاری‌های استاندارد برای گرم کردن منازل استفاده کنند.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از ایرنا؛ سید جلال ملکی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به برودت هوا و احتمال افزایش حوادث گاز گرفتگی از شهروندان تقاضا داریم در صورت افزایش تعداد وسایل گرمایشی از بخاری های استاندارد استفاده کرده و حتما مسیری را برای ورود هوا به داخل محیط به ویژه در منازل کوچک باز گذاشته و هرگز تمام راه های ورود هوا را مسدود نکنند چرا که باز گذاشتن مقداری از پنجره نزدیک به وسایل گرمایشی کفایت می کند.

وی بر لزوم نصب وسایل گرمایشی توسط افراد متخصص نیز تاکید کرد و گفت: بی احتیاطی و نا آگاهی در راه اندازی وسایل گرمایشی موجب می شود که این وسایل به درستی کار نکند و عدم کارکرد صحیح آن بسیار خطرساز است بنابراین این وسایل حتما باید از سوی افراد متخصص نصب شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی پایتخت با بیان اینکه بخاری های گازی، نفتی، شومینه، پکیج، آبگرمکن و موتورخانه می تواند منجر به تولید منوکسیدکربن و گازگرفتگی شود، افزود: بخاری که به مدت طولانی در محیط بسته روشن بماند نیز می تواند باعث تولید این گاز کشنده شود، این گاز به دلیل کاهش اکسیژن در محیط به وجود می آید، پس اگر یک وسیله شعله دار در محیطی وجود داشته باشد و راه مناسبی برای ورود هوا نباشد به زودی در آن محل گاز مونوکسید کربن تولید و منتشر می شود.

وی با بیان اینکه مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است، تاکید کرد: با کمی دقت می توان از وقوع مسمومیت با مونوکسید کربن جلوگیری کرد و اگر شهروندان از وسایلی که دارای شعله است استفاده می کنند باید به این مورد توجه داشته باشند که حتما یک راه برای گردش هوا در نظر بگیرند همچنین شهروندان می توانند از هشدار دهنده های مونوکسید کربن استفاده کنند تا در صورت افزایش مونوکسید کربن در محل دستگاه دتکتور در این باره هشدار دهد.

ملکی با بیان اینکه نقص در سیستم دودکش نیز یکی از عوامل مسمومیت با مونوکسید کربن است، اظهارداشت: دودکش عایق که داخل دیوار است حتما باید تا قسمت بالایی ساختمان رفته باشد. همچنین حتما باید در انتهای لوله کلاهک H نصب شود، این کلاهک از ورود شاخ و برگ درختان به داخل لوله جلوگیری می کند و علاوه‌ بر آن نیز موجب خروج هر چه بهتر آلاینده ها می شود.

به گفته وی، همه ساله تعدادی از هموطنان بدلیل عدم رعایت این نکات جان خود را از دست می دهند به همین منظور از شهروندان می خواهیم این نکات راجدی بگیرند.

گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است اما در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است، تولید شود.

استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلاء به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است و در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشداردهنده باشد.

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1678

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا