نفت

حضور تازه‌نفس‌ها در ناوگان سوخت‌رسانی کشور

روزآمد کردن ناوگان انتقال فرآورده در زنجیره تأمین و توزیع فرآورده کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های صنعت پالایش کشور در ابتدای دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت، با گذشت کمتر از ۶ ماه تفاهم‌نامه نوسازی ناوگان انتقال سوخت امضا و پس از یک سال، این تفاهم‌نامه عملیاتی شد و ۵۰۰ دستگاه نفتکش‌ سوخت‌رسان تازه نفس و با استانداردهای روزآمد جهان به این ناوگان پیوست.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از شانا؛ ناوگان حمل‌ونقل یکی از زیرساخت‌های کلیدی هر کشوری است و نقش محوری در توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد. در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ناوگان سوخت‌رسانی از کلیدی‌ترین مدیریت‌هایی است که از دیرباز در آن فعال بوده و سوخت‌رسانی در بخش‌های مختلف مصرف صنعتی و خانگی را به‌عهده دارد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در طول شبانه روز بیش از ۲۱۰ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی را از انبارها به مراکز مصرف جابه‌جا می‌کند که عمده این جابه‌جایی از طریق ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌شود. ناوگان حمل‌ونقل ریلی هم از طریق شرکت‌های خصوصی بخش ریلی کار انتقال را انجام می‌دهد و بیشتر شامل جابه‌جایی نفت کوره و نفت‌گاز در حوزه نیروگاهی و مقاصد صادراتی است.

هم‌اکنون حدود ۶۵ درصد فرآورده موردنیاز بخش نیروگاهی با نفتکش ارسال و حمل می‌شود و حدود ۱۲ هزار نفتکش در زنجیره توزیع فرآورده فعالیت می‌کنند که نوسازی این ناوگان، نقش مهمی در تسهیل و به‌روزرسانی فرآیندهای این عملیات، افزایش ضریب ایمنی و استانداردهای محیط زیستی ایفا خواهد کرد. در مجموع بیش از ۳۶ هزار مسیر سوخت رسانی در کل کشور، فرآورده را از انبارهای تأمین‌کننده، جنب پالایشگاهی، کوچک و محلی جابه‌جا می‌کنند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و رویکرد تیم جدید صنعت نفت در حوزه صنعت پالایش، پایین‌دست در صنعت نفت به‌دلیل اهمیت خدمات‌رسانی به مردم مورد توجه قرار گرفت. فرسوده بودن خطوط لوله نفت و فرآورده سال‌ها به‌عنوان یک معضل مطرح بود و چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده بود. ناوگان انتقال سوخت نیز گاه قدیمی شده و از تجهیزات به‌روز انتقال سوخت برخوردار نبودند. جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در شروع کارش از برنامه‌های خود برای نوسازی خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده در کشور و نوسازی ناوگان توزیع سوخت در کشور خبر داد.

بهمن ماه سال ۱۴۰۰ جعفر سالاری نسب، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش در گفت‌وگو با شانا، برای نخستین بار از اجرایی شدن این برنامه‌ها و نوسازی ۴ هزار نفتکش ناوگان حمل‌ونقل فرآورده‌های نفتی با امضای یک تفاهم‌نامه با بانک ملت برای تأمین منابع مالی آن خبر داد.

وی تأکید کرد: با توجه به حجم وسیع عملیات سوخت‌رسانی به‌ویژه سوخت زمستانی از طریق نفتکش، نوسازی این ناوگان نقش مهمی در تسهیل فرآیندهای این عملیات عظیم و وسیع و عمل به تکالیف ما در این حوزه دارد.

زمستان ۱۴۰۰، امضای تفاهم‌نامه تأمین ۵۰۰ دستگاه نفتکش‌

تفاهم‌نامه نوسازی و تقویت ناوگان سوخت‌رسان جاده‌ای سرانجام در ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ میان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بانک ملت و سه شرکت داخلی برای تأمین ۵۰۰ کشنده به میزان ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به امضا رسید.

کرامت ویس‌کرمی، ‌ مدیرعامل وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این تفاهم‌نامه را گامی مهم برای هم‌افزایی شبکه بانکی و خودروسازان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل سوخت در شرایط رقابتی عنوان کرد.

حضور تازه‌نفس‌ها در ناوگان سوخت‌رسانی کشور

تأمین مطلوب سوخت زمستانی با تقویت ناوگان حمل‌ونقل

نوسازی و پویایی ناوگان حمل‌ونقل فرآورده در کشور، همچنین نقش مهمی در روند سوخت‌رسانی زمستانی دارد، به‌نحوی که با افزایش بی‌سابقه سرمای هوا و نیاز مبرم نیروگاه‌ها و روستاهای دوردست به سوخت اضافی، با تقویت این ناوگان، سوخت مصرف‌کنندگان در دورترین نقاط به صورت پایدار تأمین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه ناوگان مجموعه شرکت ملی پخش از دیرباز مورد توجه مجموعه وزارت نفت بوده است، در این باره می‌گوید: در دو تا سه سال گذشته برای ناوگان حمل‌ونقل ما شرایطی ایجاد شد که این ناوگان قدری تضعیف شد، ‌اما با اقدام‌های خوبی که در دوره جدید انجام شد و در نظر گرفتن دو تا سه برنامه برای توسعه این حوزه، شاهد تحرک خوبی در صنعت حمل‌ونقل فرآورده و سوخت بودیم که افزایش کرایه ناوگان در دو تا سه بخش از جمله بخش جاده‌ای و ریلی از آن جمله بود و باعث شد با وجود کاهش شمار ناوگان، حجم سوخت‌رسانی افزایش یابد و در زمستان مشکلی در زمینه تأمین سوخت نداشته باشیم.

زمستان ۱۴۰۱، ورود ۵۰۰ دستگاه نفتکش جدید به ناوگان

تفاهم‌نامه سه‌جانبه نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل فرآورده سرانجام در ۳۰ آذرماه امسال هم‌زمان با هفته حمل‌ونقل، عملیاتی شد و ۵۰۰ دستگاه نفتکش جدید با امکانات روزآمد جهان تحویل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شد. بر اساس این تفاهم‌نامه که اسفندماه سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه اولیه آن به امضا رسیده بود، بانک ملت ۸۰ درصد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ۲۰ درصد تأمین سرمایه این طرح را به‌عهده گرفتند.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آیین عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه و تحویل ۵۰۰ دستگاه سوخت‌رسان جدید گفت: سیاست ما این بود که با توجه به رشد مصرف فرآورده در کشور، ناوگان را نیز تجهیز کنیم. ناوگان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مقایسه با دیگر ناوگان‌ها به لحاظ سن و روزآمدی در شرایط بهتری قرار دارد، اما با توجه به شعاع حمل فرآورده، باید ایمنی و تجهیزات لازم را داشته باشد که خوشبختانه این اتفاق در کشور افتاده است و توانستیم از ظرفیت داخل کشور برای نوسازی ناوگان استفاده کنیم.

حضور تازه‌نفس‌ها در ناوگان سوخت‌رسانی کشور

وی ضمن قدردانی از تلاش مجموعه بانک ملت برای تأمین مالی پروژه‌های پالایشی در سال‌های گذشته افزود: تلاش می‌کنیم نگاه کلان‌تری به سبد حمل‌ونقل سوخت کشور داشته باشیم و متناسب با سبد مصرف، زیرساخت‌های آن نیز در چرخه انتقال و ذخیره‌سازی فراهم شود.

سهم ۱۰۰ درصدی ساخت داخل

۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده سوخت‌رسان جدید از طریق یک شرکت داخلی و با اتکای ۱۰۰ درصدی به توان داخلی به ناوگان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تزریق شد. این کامیون‌های کشنده سوخت‌رسانی مجهز به تانکر تریلر استاندارد بوده، همچنین تجهیزات طرح کهاب روی آن نصب شده است. نسل جدید گیربکس، ترمز اضطراری، رادار بین خطوط و ریتاردر پنج‌مرحله‌ای از دیگر خصوصیات کشنده‌های تأمین‌شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.

نوسازی ناوگان سوخت‌رسانی جاده‌ای کشور، افزون بر رشد و توسعه زیرساخت‌های انتقال فرآورده‌ در کشور، نقش مهمی در کاهش حوادث جاده‌ای ناشی از فرسوده بودن ناوگان، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی با مجهز بودن نفتکش‌های سوخت‌رسان جدید به تجهیزات طرح کهاب و تقویت ناوگان حمل‌ونقل تأمین سوخت مایع نیروگاه‌های کشور خواهد داشت؛ پروژه‌ای که امید می‌رود با آمادگی دیگر تولیدکنندگان داخلی، به‌زودی شاهد نوسازی تمامی ۴ هزار دستگاه وعده داده شده و جانی تازه در صف ناوگان سوخت‌رسان کشور باشیم.

لینک کوتاه:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا