گازنفت

درآمد انرژی روسیه به پایین‌ترین رکورد از سال ۲۰۲۰ رسید

آمار وزارت دارایی روسیه نشان داد درآمد بودجه ماهانه روسیه از نفت و گاز در ژانویه، تحت تاثیر تحریم‌های غربی به پایین‌ترین حد از ماه اوت سال ۲۰۲۰ نزول کرد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ آمار وزارت دارایی روسیه نشان داد درآمد گمرکی و مالیات ماهانه از فروش نفت در ژانویه بر مبنای سالانه، ۴۶ درصد کاهش پیدا کرد که منعکس کننده این حقیقت است که اگرچه قیمت نفت برنت تغییر چندانی نداشت اما میانگین قیمت ماهانه نفت اورال روسیه، ۴۲ درصد کاهش یافت.

مسکو به درآمد نفت و گاز که سال گذشته حدود ۱۱.۶ تریلیون روبل معادل ۱۶۵ میلیارد دلار بود، برای تامین هزینه بودجه نیاز دارد و مجبور شده است فروش ذخایر بین المللی را برای پوشش کسری ناشی از هزینه‌های جنگ در اوکراین آغاز کند. آمار ژانویه به ۴۲۵.۵ میلیارد روبل معادل ۶.۰۵ میلیارد دلار رسید.

وزارت دارایی روسیه روز جمعه اعلام کرد فروش روزانه ارز خارجی را سه برابر کرده و به ۸.۹ میلیارد روبل معادل ۱۳۰ میلیون دلار در روز طی ماه آینده خواهد رساند تا کاهش درآمد نفت و گاز را جبران کند.

تحلیلگران در پرومسی واز بانک اظهار کردند: این فروش ممکن است در مارس دو برابر شود زیرا مسکو تلاش می کند کسری مذکور را برطرف کند. غرب که پیش از این بازار انرژی اصلی روسیه بود، با هدف گرفتن درآمدهای انرژی مسکو از طریق تحریم‌های کم سابقه ای که برای محدود کردن فروش این کشور به کشورهای دیگر به اجرا گذاشته و قرار است تشدید شوند، واکنش نشان داده است.

اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود و ۹۰ درصد از فروش این کشور به اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد را ممنوع کرده و کشورهای عضو این بلوک نیز سهم گاز روسیه در وارداتشان را از بیش از ۴۰ درصد قبل از جنگ اوکراین، به کمتر از ۱۵ درصد کاهش دادند.

تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات فرآورده‌های نفتی پالایش شده روسیه شامل دیزل و سوخت جت از یکشنبه آغاز می شود و ممکن است به مسکو بیش از تحریم علیه نفت خام این کشور ضربه بزند. مکانیزم‌های سقف قیمت  که مورد توافق گروه هفت و متحدانش قرار گرفته است، فروش سوخت روسیه به کشورهای دیگر را محدودتر خواهند کرد.

محدودیت‌های غربی از جمله مکانیزم سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه برای فروش نفت روسیه که از سوی گروه هفت اعمال شده، به معنای آن است که گرید نفتی اورال روسیه اکنون با قیمت بسیار ارزان تری فروخته می شود. طبق آمار وزارت دارایی روسیه میانگین قیمت گرید نفتی اورال در ژانویه، ۴۹ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه بود که ۴۲ درصد در مقایسه با ژانویه سال ۲۰۲۲ کاهش داشت.

تحلیلگران “کردیت بانک مسکو” پیش بینی کردند اگر قیمت نفت روسیه در ماه‌های آینده بهبود پیدا نکند، کسری بودجه این کشور به ۵.۵ تریلیون روبل معادل ۷۸ میلیارد دلار در سال میلادی جاری خواهد رسید که با ۳.۸ درصد تولید ناخالص داخلی برابر است.

بودجه روسیه برای سال ۲۰۲۳، کسری دو درصد تولید ناخالص داخلی را پیش‌بینی می‌کند و هرگونه کسری بزرگتر، مستلزم فروش بالاتر ارز خارجی، کاهش هزینه، استقراض بیشتر یا افزایش مالیات است.

بر اساس گزارش رویترز، روزنامه کومرسانت روسیه روز جمعه گزارش کرد کرملین در حال بررسی تغییر نحوه محاسبه مالیات شرکت‌های نفت و گاز برای پوشش بخشی از این کسری است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا