نفت

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی هوای پاک: وزارت نفت در مورد سوخت نیروگاه‌های تهران پاسخ دهد

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی هوای پاک درباره آلاینده دی‌اکسید گوگرد گفت: هیدروکربن‌های سنگین شامل مازوت و گازوئیل با کیفیت بسیار نازل باعث افزایش آلاینده دی‌اکسید گوگرد در مناطق شهری می‌شود.باید از وزارت نفت پرسید، سوختی که در اختیار نیروگاه‌ها در مجاورت تهران داده می‌شود، از چه نوعی است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از تابناک؛ شائبه‌ها درباره دلایل تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور همچنان وجود دارد. اینکه سهم هر یک از آلاینده‌ها در شکل‌گیری این فاجعه آب و هوایی چقدر است؟ اینکه کدام دستگاه‌ها در این خصوص ترک فعل داشته‌اند و اساساً این حجم از تأیید و تکذیب درباره کیفیت سوخت، مازوت‌سوزی و… برای چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، دلیل آلودگی هوا هرچه باشد، باید شناسایی شود و مسببان و مقصران بی‌توجهی به تشدید آلاینده‌ها برابر قانون تا مرز معرفی به دستگاه قضایی مور مؤاخذه قرار بگیرند. برخی از کارشناسان معتقدند، سهم منابع متحرک بیش از منابع ثابت است، اما نباید از کیفیت سوخت و دور تند فعالیت مراکز متعدد صنعتی از جمله نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های سیمان اطراف کلانشهرها غافل شد.

عده‌ای نیز پیکان انتقاداتشان روانه کیفیت سوخت خودروهای بنزینی و گازوئیلی است و علاوه بر نقش حجم بالای ترددها و فرسودگی وسایل نقلیه شخصی و عمومی، از فرآیند احتراق وسایل نقلیه گلایه دارند و معتقدند در کمتر از ۴۸ ساعت، حجم بالای ترددها و کیفیت نازل سوخت آسمان آبی کلانشهرها را سیاه می‌کند.

محسن ناصری؛ رئیس هیئت مدیره انجمن علمی هوای پاک در پاسخ به این سؤال که بیشترین سهم ایجاد آلودگی در هوای پایتخت چیست؟ ، گفت: با توجه به سوابق موجود، تاکنون بیشترین آلودگی مربوط به منابع متحرک است. عمده‌ترین شاخص آلاینده هوا از عنصر co خارج شده و به ذرات یا گردوغبار متمایل شده است. در شرایط حاضر طبق آمار، برخی ایام دی‌اکسیدهای گوگرد نیز بالاترین شاخص را به خود اختصاص داده‌اند که شرایط را دشوار کرده است.

او افزود: دی‌اکسیدهای گوگرد می‌توانند منجر به افزایش ذرات شوند. منابعی که از آن‌ها دی‌اکسیدهای گوگرد تولید می‌شوند، محدودند. هیدروکربن‌های سنگین شامل مازوت و گازوئیل با کیفیت بسیار نازل باعث ایجاد و افزایش این آلودگی در مناطق شهری می‌شود.

ناصری با اشاره به اقدامات وزارت نفت برای بهبود و ارتقای کیفیت گازوئیل تصریح کرد: حذف به اندازه و مناسب گوگرد از گازوئیل توسط وزارت نفت اقدام مهمی بود که صورت گرفت. باید به دنبال منابع تولیدکننده مازوت گشت که منجر به آلودگی هوا شدند.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی هوای پاک با اشاره به سوخت مازوت به عنوان یکی از منابع آلودگی هوا عنوان کرد: بخشی از صنایع که سوخت مصرف می‌کنند و در صدر آن‌ها نیروگاه‌ها، باید مورد بررسی قرار بگیرند. تأمین سوخت این نیروگاه‌ها با همکاری وزارت نفت و وزارت نیرو یا دیگر دستگاه‌های مرتبط، طی یک فرایند کلی صورت می‌گیرد. باید از وزارت نفت پرسید، سوختی که در اختیار نیروگاه‌ها در مجاورت تهران داده می‌شود، از چه نوعی است.

ناصری در پاسخ به راهکارهای کاهش آلودگی هوا گفت: در شرایط حاضر که ذرات گردوغبار نقش مهمی در آلودگی هوا نقش دارند، می‌توان با توجه به منابع تولید ذرات آلاینده، فرآیند کاهش آن را شروع کرد؛ مانند کاهش ذرات ناشی از مدیریت تردد خودروها.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی هوای پاک در ادامه تأکید کرد: حالا که سوزاندن سوخت‌های سنگین مانند مازوت بسیار تأثیرگذار است، بهترین کار عوض کردن سوخت است. سوخت‌های کم کربن با میزان گوگرد پایین به کاهش آلودگی‌ها کمک می‌کند.

او با اشاره به مطالعات سازمان محیط زیست اظهار کرد: سازمان محیط زیست مطالعاتی در خصوص وضعیت هوای کلان شهرها انجام داده است. جزئیات و دستورالعمل‌های متناسب با کاهش آلودگی هوا در این مطالعات بیان شده و دولت، سازمان‌ها را مکلف به اجرای آن کرده است. سازمان بازرسی هم می‌تواند در اجرا، همکاری کند و سازمان‌های مربوطه را مورد سؤال قرار دهد.

ناصری خاطرنشان کرد: موضوع آلودگی هوا جدید نیست. بیشتر شهرها و کشورها درگیر این مسأله هستند. ما می‌توانیم با بهره‌مندی از دستورالعمل ارائه شده توسط سازمان محیط زیست، ۳۰ الی ۴۰ درصد از میزان آلودگی هوا را کاهش دهیم.

بر اساس نظر این کارشناس، مدیریت ترددها و توجه به کیفیت سوخت وسایل نقلیه دیزلی به عنوان بخشی از آلاینده‌های منابع متحرک و نیز توجه به سوخت منابع ثابت از جمله نیروگاه و پالایشگاه‌ها از نان شب برای آسمان تهران واجب‌تر است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا