نفت

روابط‌عمومی وزارت نفت برگزیده نخستین گردهمایی روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی شد

اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به‌عنوان برگزیده نخستین گردهمایی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی معرفی شد.

به گزارش مرزنیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت؛ همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی هنرمندانه و گردهمایی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی روز پنجشنبه (۲۶ آبان‌ماه) با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، علی بهادری‌جهرمی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی و استانی و مدیران رسانه‌ای برگزار شد.

در این همایش مدیر روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی از مجموعه روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی و رئیس روابط عمومی استانداری اراک به نمایندگی از روابط عمومی‌های استانداری‌های کشور مطالبی را خطاب به رئیس‌جمهوری و شورای اطلاع‌رسانی دولت مطرح کردند.

پس از آن علی بهادری‌جهرمی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و رئیس‌جمهوری سخنرانی کردند.

در این همایش از روابط عمومی برخی دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها قدردانی و اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به‌عنوان یکی از روابط عمومی‌های برتر دولت برگزیده و معرفی شد.

رئیس‌جمهوری: روابط‌ عمومی‌ها نقشی مهم در مقابله با تلاش دروغ‌پردازان برای گمراه‌سازی جامعه دارند

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی هنرمندانه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت جهاد تبیین، از همه افرادی که برای روشنگری، تبیین و تنویر افکار عمومی نقش دارند قدردانی و اظهار کرد: کار جهادی معنا و مفهومی دارد و در مبانی ما با کار عادی فرق می‌کند.

وی افزود: در حرکت جهادی، جهادگر باید توانایی، رسالت، اقدام‌های خود و خودی‌ها و نیز اقدام‌ها، توانایی، ظرفیت‌ها، روش‌ها و ابزارهای دشمن را ببیند و ارزیابی کند و سپس تلاش و حرکت خود را با آنچه که اقتضای یک حرکت جهادی است متناسب کند تا در این حرکت جهادی با شناختی که از دشمن پیدا می‌کند، بتواند کاملاً بر او فائق بیاید و پیروز شود.

رئیس‌جمهوری جهاد با مال، جان و لسان را از جمله اقسام جهاد تبیین برشمرد و تصریح کرد: قرآن در آیات پرشمار خشیت داشتن از خدا و خشیت نداشتن از غیر خدا را شرط موفقیت جهاد تبیین دانسته است. خشیت غیر از خوف است. خشیت یعنی اینکه حقیقتاً احساس کند آنچه تأثیرگذار است، خداست و این به انسان توکل می‌دهد، اینکه انسان بداند آنچه که تأثیر می‌کند، سخن و بیان الهی است.

رئیسی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان در گمراه‌سازی جامعه، گفت: این نقش مخرب تا اندازه‌ای اثرگذار است که خدای متعال در قرآن کریم و در روایت جنگ احزاب آنها را با عنوان مرجفون در ردیف کفار، منافقین و مشرکان قرار داده است.

وی با بیان اینکه این جریان به دنبال شکل‌دهی شناخت و ادراک جامعه براساس اهداف و منافع خود هستند، اظهار کرد: در چنین عرصه‌ای که شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان تلاش دارند در ادراکات جامعه اختلال ایجاد کنند، خوب را بد، بد را خوب، نقاط ضعف را برجسته و نقاط قوت را کوچک‌نمایی کنند، نقش روابط عمومی‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است.

امروز وضع آرایش نیروی انسانی و جهت‌گیری ما متناسب با جنگ پیچیده شناختی نیست

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز وضع آرایش نیروی انسانی، جهت‌گیری، اقدام به موقع و نفوذ در مخاطب ما، متناسب با این جنگ پیچیده نیست، افزود: امروز مسئله جهاد تبیین برگرفته از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب از ضروریات جامعه است. در ۴۳ سال گذشته ایستادگی و مقاومت، اقدام‌های خلاقانه و ابتکاری و همچنین پیشرفت‌های بسیار بزرگ و شگرفی که در حوزه‌های صنعتی، دفاعی و علم و فناوری حاصل شده، به درستی و در زمان خودش برای مردم تبیین نشده و دشمن با سوء استفاده از این خلأ به ایجاد شبهات و گره‌های ذهنی در افکار عمومی جامعه اقدام کرده است.

روشنگری و بازکردن گره‌های ذهنی افکار عمومی وظیفه افراد آگاه در روابط عمومی‌هاست

رئیسی با بیان اینکه این گره‌های ذهنی به مرور زمان به ادراک نادرست، تصمیم ناصحیح و اعمال ناشایستی تبدیل شده که امروز در برخی نقاط کشور شاهدیم، گفت: امروز روشنگری و باز کردن این گره‌های ذهنی از افکار عمومی جامعه، وظیفه افراد مطلع و آگاه در نهاد روابط عمومی‌هاست.

وی نهاد روابط عمومی را پل ارتباطی میان مردم و مسئولان دانست و تصریح کرد: کار سخت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، هم پیشتازانه است، هم پیشگیرانه. هم دفاع است، هم تهاجم که باید با اطلاع‌رسانی هنرمندانه، عقلانیت و عطوفت همراه باشد تا بتواند برای مردم جاذبه ایجاد کند.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر ضرورت تبیین اقدام‌ها و دستاوردهای دولت از سوی روابط عمومی‌ها، اعلام کرد: بارها اعلام کرده‌ایم اقدام‌های دولت باید با پیوست رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی زمان‌شناسانه، هنرمندانه و متعهدانه همراه باشد تا برای افکار عمومی جامعه به خوبی تبیین شود.

رئیسی با اشاره به اهمیت کار اقناعی از سوی روابط عمومی‌ها، افزود: اقناع افکار عمومی تنها با صدور اطلاعیه و بیانیه میسر نیست و باید با اصلاح نقص‌ها در روش‌ها و برطرف‌سازی کمبود ابزارها و امکانات به شیوه درست و صحیح انجام شود.

روابط‌عمومی‌ها باید اولین، جامع‌ترین، گویاترین و قانع‌کننده‌ترین روایت را ارائه کنند

وی در تشریح تفاوت میان کنشگری فعال و منفعلانه در حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اظهار کرد: روابط عمومی‌های ما باید نخستین، جامع‌ترین، گویاترین و قانع‌کننده‌ترین روایت را درباره مسائل، ارائه کنند، در غیر این صورت کار برای اقناع‌سازی افکار عمومی سخت و منفعلانه خواهد شد.

رئیس‌جمهوری همه مدیران روابط عمومی‌ها را به به‌کارگیری نیروهای کارآمد، متعهد و هنرمند در بدنه دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و همچنین پرهیز از جذب نیروهای ناکارآمد، بی‌انگیزه و غیرفعال، توصیه کرد و گفت: در حقیقت باید به روابط عمومی به‌عنوان کاری اهم نگاه شود، زیرا در مقابل آنها افرادی قرار دارند که در تلاشند ضعف‌ها را احصا و بزرگنمایی کنند و نقاط قوت را کم اهمیت جلوه دهند.

در برابر بمباران ثانیه‌ای افکارعمومی از سوی دشمن، زمان‌شناسی یکی از ضرورت‌هاست

رئیسی ضرورت زمان‌شناسی در اطلاع‌رسانی، ادراک‌سازی و پاسخ تبیینی به شبهات را مورد تأکید قرار داد و افزود: در شرایطی که دشمن به صورت دقیقه‌ای و ثانیه‌ای به بمباران فکری جامعه اقدام می‌کند، زمان و زبان مناسب در اقناع‌سازی یکی از ضرورت‌هاست که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها را در جلوگیری از متعارض و متناقض جلوه دادن بدنه دولت بسیار ضروری و مؤثر خواند و تصریح کرد: در این زمینه همفکری و هم‌افزایی همه مدیران، مسئولان و وزرا مورد تأکید جدی است.

رئیس‌جمهوری نقش مدیر روابط عمومی را همسان و همتراز، رئیس دفتر یک مدیر و مسئول دانست و گفت: نقش مدیران روابط عمومی از این جهت حائز اهمیت است که باید به هنگام خبر بگیرند و به هنگام خبر دهند و اگر میان روابط عمومی و مدیر فاصله باشد، بسیاری از مسائل مهم، در حوزه اطلاع‌رسانی با اختلال روبه‌رو خواهد شد.

برخورداری از روحیه جهادی در عرصه روابط عمومی موثرتر و مهم‌تر از بودجه و امکانات است

رئیسی امیدآفرینی و روایت پیشرفت‌ها را از دیگر وظایف مهم و با اهمیت روابط عمومی‌ها برشمرد و اظهار کرد: روابط عمومی‌ها وظیفه دارند با بیان و روایت پیشرفت‌ها و قوت‌ها با سیاست خبیثانه و رذیلانه دشمن در ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه مقابله کنند.

وی در اختیار داشتن بودجه، امکانات و برنامه‌ریزی را از شروط لازم، اما ناکافی در موفقیت امر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانست و گفت: پیش از همه این موارد وجود یک مدیر پرتلاش، باانگیزه و با روحیه جهادی در رأس مجموعه روابط عمومی مؤثر است و معطل گذاشتن امر اطلاع‌رسانی به بودجه و امکانات پذیرفتنی نیست.

رئیس‌جمهوری روابط عمومی‌ها را به بیان حقایق با انگیزه و تلاش مضاعف بدون بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی توصیه کرد و افزود: در طول یکسال گذشته با وجود همه تلاش‌ها و اقدام‌های انجام شده، برون‌داد اقدام‌ها و دستاوردهای دولت متناسب با حجم فعالیت‌ها نیست و در این زمینه نیاز به انگیزه و تلاش مضاعف داریم.

رئیسی با اشاره به مطالبه قرار گرفتن فعالان حوزه روابط عمومی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور تصریح کرد: حقیقتاً کار روابط عمومی‌ها جزو کارهای سخت است، اما اقناع و تبیین سخت و زیان‌آور بودن این شغل با عملکردها و اقدام‌های انجام شده نیز به عهده خود روابط عمومی‌هاست.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا