برق

رکورد‌داری دولت سیزدهم در تکمیل پروژه‌های نیروگاهی

همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، پروژه‌های نیروگاهی با برنامه‌ریزی دقیق، منظم و فشرده به مدار آمدند و چنانچه این مهم به همراه سایر سیاست‌ها اتفاق نمی افتاد، شاهد بروز خاموشی های فراوان در کشور بودیم.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی؛ صنعت برق یکی از صنایع زیرساختی اصلی کشور است و تامین برق مطمئن برای همه بخش‌های مصرف‌کننده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در سال جاری با کاهش خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده و همچنین افزایش سطح خودکفایی در تولید تجهیزات پیشرفته، صنعت برق ایران توانسته است خود را به عنوان یکی از بخش‌های پیشرو در کشور معرفی کند.
علاوه‌بر ضرورت تامین برق مطمئن، هرگونه توسعه اقتصادی نیز در جهان امروز نیازمند توسعه ظرفیت‌های بخش برق است. بنابراین نه تنها بقای زندگی، بلکه توسعه و رشد اقتصادی نیز به شدت به انرژی برق وابسته است. در نتیجه ضروری است دستاوردهای فعلی این صنعت زیربنایی حفظ و زمینه رشد و ارتقای آن نیز فراهم شود که در غیر اینصورت انتظار پیشرفت در اقتصاد، صنعت در کشور امری محال خواهد بود.
در گذشته نه چندان دور عدم پوشش رشد مصرف، تا حدود زیادی باعث ایجاد ناترازی در تولید برق کشور شد، اما با شروع دولت سیزدهم، پروژه‌های نیروگاهی با برنامه‌ریزی دقیق، منظم و فشرده، در کوتاه‌ترین زمان به مدار آمد که اگر این مهم به همراه سایر سیاست‌های دولت و وزارت نیرو در سال جاری اتفاق نمی‌افتاد، شاهد بروز خاموشی های فراوان در کشور در بخش های مختلفی از جمله خانگی، صنایع و مانند آن بودیم و طبیعتاً خسارات مادی و معنوی بسیاری را به همراه داشت.
به عنوان مثال درباره تحلیل‌های غیرواقع بینانه‌ای که بعضًا اقدامات انجام شده را نمایشی می‌دانند، باید گفت: ۱۰۲۶ مگاوات ظرفیت نیروگاهی که اخیراً توسط ریاست محترم جمهوری افتتاح شد، از جمله پروژه‌های مهم و حیاتی بود که در تابستان و ایام پیک سال جاری علیرغم کلیه محدودیت‌های مالی و ارزی کشور با برنامه‌ریزی منسجم و همکاری و هماهنگی بخش خصوصی و دولتی وارد مدار تولید شدند و در تأمین برق مورد نیاز و پایداری شبکه سراسری برق کشور کمک بسزایی کردند.
واحدهای نیروگاهی افتتاح شده همگی جزو ابر پروژه‌های کشور هستند که در شرایط فعلی کشور به دست توانمند جوانان، نخبگان، نیروها و شرکت‌های داخلی با بالاترین کیفیت و استانداردهای جهانی تولید، نصب و راه اندازی شدند و حضور ریاست محترم جمهور در این پروژه ها تاکیدی بر اهمیت این موضوع  است.
ذکر این مورد ضروری است که به غیر از دو واحد گازی نیروگاه آریان (جمعاً به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات) که جزء اولین نیروگاه هایی است که از توربین‌های گازی راندمان بالای ساخت داخل (شرکت مپنا) بهره‌گیری شده است، مابقی ظرفیت ایجاد شده مربوط به توسعه نیروگاه‌های گازی فعلی است، به عبارت دیگر، ۶۶۰ مگاوات ظرفیت ایجاد شده بدون هیچ گونه افزایش مصرف سوخت در شبکه تولید برق کشور ایجاد شده است و بابت آن سوخت اضافی مصرف نمی‌شود و حتی باعث افزایش ظرفیت راندمان نیروگاه های فوق می‌شود.
درباره راندمان نیروگاه های حرارتی در ایران باید توجه داشت که بر اساس آمار و اطلاعات موجود، در حال حاضر متوسط راندمان شبکه برق در ایران جزء راندمان‌های بالا در سطح جهانی بوده و با برنامه‌ریزی‌ها و تکالیفی که قانونگذار برای وزارت نیرو ترسیم کرده است، با وارد مدار شدن نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، راندمان بالای جدید و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، راندمان نیروگاه‌های حرارتی افزایش می‌باید و همانگونه که در مراسم یادشده شاهد آن بودیم از مجموع ۶ واحد نیروگاهی ۴ واحد بخش بخار سیکل ترکیبی به ظرفیت کل ۶۶۰ مگاوات در راستای ارتقای متوسط راندمان شبکه برق کشور و صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی مورد افتتاح رسمی قرار گرفتند.
ذکر این نکته ضروری است که کلیه واحدهای نیروگاهی پس از سنکرون اولیه به شبکه برق کشور، مدتی به صورت آزمایشی در مدار بوده و سپس به  بهره‌برداری تجاری رسیده و افتتاح می‌شوند و  این  مراسم با کمترین هزینه و تشریفات برگزار شده است.
اگر مروری به مراسمات و تشریفات مشابه در دولت‌های قبلی جهت افتتاح پروژه‌های مشابه صورت گیرد به خوبی می‌توان دریافت که  این حجم از سرمایه‌گذاری و تعداد پروژه‌های مورد افتتاح در یک مراسم و در چند نقطه از کشور،  بسیار کم نظیر و در راستای کاهش هزینه‌ها و تشریفات مربوطه در دولت بوده است.
همچنین با توجه به ناترازی تولید و مصرف در کشور و با توجه به محدودیت‌های سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و براساس اسناد شورای عالی انرژی کشور،‌ برنامه جامعی شامل مدیریت توامان تولید و مصرف در دولت سیزدهم تدوین و به مرحله اجرا در آمده است که براساس آن در بخش تولید، طی یک برنامه چهار ساله ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد.
۱۰ هزار مگاوات از این مجموع،‌ انرژی‌های تجدید پذیر،‌ ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع و همچنین ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی و دولتی احداث خواهد شد که بخش عمده این نیروگاه‌ها،‌ واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است که  به میزان مصرف سوخت، اضافه نمی‌کند بلکه  باعث افزایش راندمان واحدهای موجود نیز خواهد شد. طبق  این برنامه ریزی بازتوانی نیروگاه‌های قدیمی و جایگزینی آنها با واحدهای جدید نیروگاهی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
باتوجه به ناترازی تولید و مصرف در کشور، برنامه جامعی شامل مدیریت توامان تولید و مصرف در دولت سیزدهم تدوین و به مرحله اجرا در آمد که در بخش تولید طی یک برنامه پنج ساله ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد.
۱۰ هزار مگاوات از این مجموع،‌ انرژی‌های تجدید پذیر و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌هایی است که توسط صنایع انرژی‌بر مانند فولاد، آلومینیوم و سیمان احداث خواهد شد و همچنین  ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی و دولتی سرمایه گذاری خواهد شد که بخش عمده این نیروگاه ها،‌ واحد بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی است که به میزان مصرف سوخت، اضافه نمی‌کند.
همچنین افزایش راندمان و بازتوانی نیروگاه‌های قدیمی در دستور کار قرار دارد. بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده، محدودیت سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و اسناد شورای عالی انرژی مورد توجه بوده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا