برقخورشیدیکسب و کار

سخنگوی ساتبا: برق تولیدی پنل‌های خورشیدی تا ۱۶ برابر قیمت برق خریداری می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق با اشاره به افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس کوچک، گفت: افراد می‌توانند برق تولیدی توسط پنل‌های خورشیدی را حداقل ۱۵ تا ۱۶ برابر قیمت برقی که از وزارت نیرو خریداری می‌کنند به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر بفروشند.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایرنا ؛ «جعفر محمدنژاد سیگارودی» افزود: این امر جزو سیاست‌های تشویقی وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود.

وی درباره طرح تشویقی وزارت نیرو برای توسعه ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، ادامه داد: موضوع توسعه نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس کوچک که می‌تواند در پشت‌بام خانه‌ها، سوله‌ها یا مرکز تولیدی در شهرک‌های صنعتی نصب شود در سال گذشته در برنامه حمایتی و توسعه‌ای ساتبا بوده است.

سخنگوی ساتبا خاطرنشان کرد: امسال و در پی مصوبه و ابلاغیه وزیر نیرو، نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی مقیاس کوچک تا ۲۰ کیلووات از ۱۴۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت به ۱۷۵۰ تومان افزایش یافت و چنانچه این میزان از ۲۰ کیلووات به ۲۰۰ کیلووات افزایش یابد، نرخ خرید تضمینی آن از ۱۲۰۰ تومان به ۱۶۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: امکان عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ساله برق، برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی روی سقف سوله‌ها، زمین‌های در اختیار شرکت‌ها یا مراکز تولیدی و نیز زمین‌های شخصی که کاربری‌‎های دیگری ندارد از ۲۰۰ کیلووات تا ۳ مگاوات با نرخ ۱۶۵۰ به ازای هر کیلووات ساعت با سازمان ساتبا فراهم شده است.

محمدنژاد سیگارودی خاطرنشان کرد: همه مردم در چنین شرایطی این امکان را دارند در صورت تمایل و دارا بودن شرایط مورد نیاز در این مدل توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر مشارکت داشته باشند؛ البته خانواده‌ها یا مراکز صنعتی که برق تولید می‌کنند اجباری ندارند برقی را که تولید می‌کنند خودشان مصرف کنند؛ این امر می‌تواند جذابیت سرمایه‌گذاری را برای افراد افزایش دهد.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران، بررسی‌های فنی و اقتصادی صورت گرفته در این رابطه گویای این امر است که مشارکت افراد در این زمینه می‌تواند برای آن‌ها با منافع اقتصادی همراه باشد.

وی افزود: خانواده‌های ساکن در آپارتمان‌ها بر اساس توافق، می‌توانند نیروگاه‌های خورشیدی را به صورت تجمیعی نصب کنند و مشارکت، مشاعات و حقوق حاکم بر آپارتمان‌نشینی باید توسط خود ساکنان پیگیری و به توافق برسد؛ در این زمینه کارشناسان فنی در شرکت توزیع برق در تهران و سایر استان‌ها آماده ارائه مشاوره‌های تلفنی و حضوری هستند.

محمد نژاد سیگارودی گفت: وب سایت همه شرکت‌های توزیع برق بخشی به عنوان نیروگاه خورشیدی ایجاد شده است و از طریق سامانه مهرسان (سامانه ملی خرید تضمینی برق از نیروگاه خورشیدی)، این امکان برای همه شهروندان وجود خواهد داشت تا با ورود به این سامانه و ارائه مشخصات لازم درخواست‌های خود را ثبت کنند.

مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران افزود: ذیل تمام شرکت‌های توزیع برق کشور پیمانکاران تأیید صلاحیت شده معرفی شده‌اند، این پیمانکاران علاوه بر قابلیت تامین تجهیزات، امکان اجرای پروژه را نیز دارند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا