گاز

سرپرست شرکت گاز استان مازندران خبر داد: گازرسانی به 101 روستا تا پایان سال

قاسم مایلی رستمی متولد 1343 از تاریخ 05/09/1366 در صنعت نفت استخدام و مشغول به کار شده و هم‌اکنون به‌عنوان سرپرست شرکت گاز استان مازندران مشغول انجام وظیفه است. وی دارای مدرک تحصیلی دکترای تجارت الکترونیک از دانشگاه تاجیکستان است.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از ماهنامه داخلی شرکت ملی گاز ایران (ندای گاز)؛ با وی در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی در استان مازندران گفتگویی داشته­ایم که در ادامه آمده است.

لطفا در ابتدا بفرمایید وضعیت گازرسانی در استان به چه صورت است؟

تا پایان شهریور امسال، تعداد مشتركين گاز اين شركت به یک میلیون و 589 هزار و 493 مشترك رسيده و در حال حاضر 99.89 درصد از جمعيت شهري استان و همچنين96.03 درصد از جمعيت روستايي گازدار هستند. کل انشعابات گازی نیز به844 هزار و 635 رسيده است.

وضعیت گازرسانی به صنایع و نیروگاه­ها چگونه است؟

گازرسانی به واحدهای صنعتی پس از مراجعه و درخواست آنها جهت استفاده از گاز طبیعی طی فرآیند مربوطه، شامل بازدید میدانی و برآورد مصرف، طراحی خطوط گازرسانی و پرداخت هزینه­های برقراری انشعاب و خط اختصاصی، اخذ مجوزهای حفاری از ادارات مربوطه انجام می­شود. همچنین برای گازرسانی به واحدهای نیروگاه­ها و صنایع با مصرف بیش از 10 هزار متر مکعب بر ساعت پس از اخذ مجوز از  واحد برنامه­ریزی وزارت نفت انجام این مراحل طی خواهد شد. تاکنون گازرسانی به یک هزار و 297 واحد صنعتی عمده و 29 واحد نیروگاهی، شامل 26 مولد مقیاس کوچک تا 25 مگاوات، 2 مولد 50 مگاواتی و یک مولد 484 مگاواتی انجام و از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده­اند.

چه پروژه­ های جدیدی در دست دارید؟

با توجه به توسعه شهرها و روستاهای استان و نظر به اینکه قدمت شبکه­گذاری در اکثر شهرهای استان بیش از 15 سال است، اهمیت پایداری گاز و در راستای پدافند غیر عامل، چندین پروژه اجرای خطوط تغذیه تقویتی و افزایش ظرفیت ایستگاه­های C.G.S در شهرهای بهشهر، بابل، ساری در دستور کار شرکت قرار گرفته و به منظور اجرای این خطوط به طول km 23 در شهرهای یاد شده پیمان‌سپاری انجام و پیمانکاران مشغول کار هستند. همچنین عملیات اجرایی گازرسانی به مجموعه خوشه شهرهای پول، کجور ، بلده و 185 روستای اطراف آن از ابتدای سال جاری شروع شده که در شرایط فعلی بالغ بر 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

جهت کاهش مصرف چه برنامه ­هایی در استان اجرا شده است؟

بهینه­سازی موتورخانه­های مسکونی و اداری، پیشنهاد طرح احداث نیروگاه یک مگاواتی با راندمان بالا جهت تولید برق، دیسپچینگ و هوشمندسازی ادارات گاز استان با کمک دانشگاه­ها، استفاده از کنتورهای ارتقاء یافته، پیگیری صنعتی­سازی کنتورهای هوشمند BLE ساخت کارشناسان گاز مازندران و اعمال محدودیت و پایش برخی از مصرف­کنندگان بخش­های مختلف در این راستا صورت گرفته است.

چه اقدامات شاخصی تاکنون در شرکت صورت گرفته است ؟

اجرای رویکرد جانشین‌پروری (شناسایی مشاغل کلیدی و…)، اجرای رویکرد ثبت دانش پروژه­ها، تعیین و گروه‌بندی اقلام بر اساس مدل لمبرت در تأمین اقلام و خدمات مورد نیاز، اجرای پروژه هوشمندسازی عملکرد کسب و کار و داده کاوی برای فرایند بهره­برداری، فروش و خدمات پس از فروش، احداث اتاق سرور مطابق با آخرین استانداردهای مرتبط، ایجاد درگاه الکترونیکی شکایات و قابلیت رهگیری شکایات در وب سایت شرکت، اجرای نظرسنجی از ذی‌نفعان به شیوه الکترونیکی در بستر پیامک و نرم‌افزار، کمی­سازی مکانیزم ارزیابی پروژه­ها، ایستگاه­ها، شیرهای اصلی خطوط تغذیه و توزیع و انجام بهبودهای لازم (پیگیری تجهیز ایستگاه­های دارای نواقص و …) بر اساس پایش مستمر امتیازهای ارزیابی، ارتقاء خودروهای امداد و استقرار امداد موتوری و ارائه خدمات 21 گانه از طریق بروزآوری در سایت شرکت از جمله کارهای شاخص بوده است.

 برنامه­ های امسال شرکت را بفرمایید.

گازرسانی به 101روستا، اجرای خطوط تغذیه به طول 94 کیلومتر، اجرای خطوط تغذیه تقویتی به منظور پایداری گاز به طول 23 کیلومتر، نصب 22 هزار انشعاب و 60 هزار مشترک جدید در سطح استان، اجرای 374 کیلومتر شبکه توزیع در سطح استان، فروش 8 هزار و 450 میلیون متر مکعب گاز طبیعی و مطالعه و طراحی حدود 180 کیلومتر خط تغذیه جدید جهت گازرسانی به باقیمانده روستاهای قابل گازرسانی در سطح استان، برای سال جاری تعریف شده است.

در خصوص حمایت از ساخت داخل و شرکت­های دانش بنیان چه حمایت­هایی صورت گرفته است ؟

سعی کرده­ایم با عدم خرید کالای خارجی در صورت وجود ساخت مشابه داخلی، اولویت خرید از شرکت­های دانش بنیان و حمایت از آنها، خرید کلیه تجهیزات از تولیدات داخلی و خرید دانش فنی از شرکت­های دانش بنیان در زمینه زیرساخت، از این شرکت­ها حمایت کنیم.

رئیس HSE عنوان کرد:

همکاری با شرکت­های دانش بنیان جهت بازیافت یا امحا پسماندها

 نظر به اهمیت ایمنی در پروژه­ها و با توجه به دستورالعمل­های ابلاغی شرکت ملی گاز ایران در این خصوص طی سال­های اخیر ضمن نظارت دقیق بر فعالیت پروژه­های در حال انجام، کلیه پیمانکاران در گاز مازندران موظف هستند، قبل از شروع به کار نسبت به معرفی نماینده ایمنی پیمان، ارائه HSE PLAN و اقلام ایمنی و تجهیز کارگاه اقدام کنند.

علیرضا حسین‌زاده گاون؛ رئیس HSE شرکت گاز استان مازندران با اشاره به این موضوع گفت: در سال جاری بیش از 90 مورد بازدید از پروژه­ها در سطح استان صورت گرفت که بررسی­ها نشان از وضعیت قابل قبول رعایت شرایط ایمن در پروژه­ها دارد. رعایت موارد ایمنی باعث شده تا خوشبختانه از اول سال، هیچگونه حادثه منجر به جرح در شرکت اتفاق نیافتد.

وی در خصوص ایمنی در پروژه­ها افزود: برگزاری دوره­های مرتبط تخصصی در حوزه­ عملیات­های پرریسک مانند حفاری، ورود به حوضچه در برنامه سال جاری قرار گرفت و با توجه به اهمیت نظارت بر انجام پروژه­ها با افزایش تعداد نفرات این واحد، مقرر شد که پروژه­های در حال انجام حداقل سالی دو بار مورد بازدید واحد HSE قرار گرفته و از سوی دیگر کلیه ناظرین شرکت نیز ضمن تکمیل چک لیست­های مرتبط، واحد HSE را همواره در جریان وضعیت پروژه­ها قرار می­دهند و در صورت مشاهده هرگونه عدم انطباق سریعا آن را برطرف می­کنند.

 اجرای گروه‌بندی مشاغل شرکت گاز مازندران

وی عنوان کرد: 4 مورد مانور پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، سطح‌بندی و ارزیابی ریسک­های امنیتی ایستگاه­های CGS نیروگاه نکاء، بندر امیر آباد و نیروگاه نوشهر و چالوس، تجهیز اتاق بحران ستاد گاز مازندران، برگزاری 14دوره آموزشی مرتبط با دستورالعمل­های ایمنی به میزان 5 هزار و 200 نفر ساعت، انجام مطالعات ریسک­های عملیاتی، انجام مطالعه ارزیابی پیامد انفجار در ایستگاه تقلیل فشار نیروگاه نکاء ، اجرای گروه بندی مشاغل شرکت گاز مازندران( SEG) و ثبت کلیه مواجهات شغلی اندازه گیری شده برای پرسنل در سامانه مدیریت عملکرد HSE تاکنون انجام شده است.

سرپرست امور پژوهش و فناوری خبر داد:

طراحی و ساخت نمونه سایلنسر به‌منظور کاهش آلودگی صوتی

حمایت از پروژه­های پژوهشی در شرکت گاز استان مازندران در قالب تخصیص اعتبار جهت استفاده از منابع بیرونی برای مطالعه، عارضه­یابی و تدوین راه­حل برای چالش­ها و معضلات موجود در این شرکت و همچنین فراهم کردن امکانات لازم جهت ارتقاء دانش و افزایش تجربه ذینعفان شرکت صورت می­گیرد.

فاطمه بابایی؛ سرپرست امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان مازندران با بیان این مطلب گفت: از برنامه­های آتی امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان مازندران می­توان به ارتقاء شاخص جذب بودجه تا میزان 70 درصد در سال­های آتی، ایجاد مکانیزمی موثر جهت شناسایی و تعریف نیازهای پژوهشی کاربردی شرکت و طراحی رویه کارا جهت ارزیابی و اثر بخشی فناوری های موجود در شرکت نام برد.

بررسی و استقرار ویژگی­های شخصیتی شغل و شاغل در انتصاب کارکنان

بابایی اظهار داشت: طراحی و ساخت سیستم کاهنده آلودگی صوتی ناشی از امواج صوت پس از رگلاتور در ایستگاه­های تقلیل فشار، ارائه راهکارها جهت کاهش نشتی رگولاتورهای گاز خانگی (طراحی و ساخت نمونه)، شناسایی و اولویت‌بندی استراتژی­های انتقال و توسعه فناوری در شرکت نیز از جمله پروژه ­های شاخص به ثمر رسیده و یا در حال اجرا است.

وی همچنین بیان داشت: مدل­سازی پدیده انفجار در تأسیسات ایستگاه تقلیل فشار نیروگاه نکاء و یک ایستگاه تقلیل فشار درون شهری باکمک نرم‌افزار PHAST و بررسی پیامدهای آن، بررسی، مطالعه، شبیه­سازی و تحلیل عملکرد 7 مورد بستر چاه آندی و احصاء مشکلات و ارائه راهکارها و دستورالعمل­های متناسب جهت ارتقاء عملکرد آن و اجرای دستور العمل­ها و صحت‌سنجی آن در دستور کار این شرکت قرار دارد.

فرهنگ­سازی برای کاهش مخاطرات استفاده از گاز طبیعی

بابایی دیگر پروژه­های در دست اجرای این شرکت را، ارائه الگوی عملی فرهنگ­سازی مشارکت مردمی در کاهش مخاطرات استفاده از گاز طبیعی (مورد مطالعه شهرستان فریدونکنار)، ساخت و بررسی عملکرد مخازن ANG حاوی چارچوب­های فلز – آلی ایده‌ال برای ذخیره­سازی گاز متان در مقیاس پایلوت، بوزدایی و رفع آلودگی از پسماند بشکه­های تزریق مرکاپتان­ها به گاز طبیعی، استفاده از نمایه­خوانی در قرائت کنتورهای خانگی و صدور همزمان قبض، بررسي عددی و آزمایشگاهي افزایش بازدهي بخاری گازسوز با استفاده از سطوح گسترش یافته افقي و طراحی، ساخت و تست و راه‌اندازی لایروب پنیوماتیکی چاه حفاظت از زنگ عنوان کرد.

سرپرست روابط عمومی عنوان کرد:

اجرای طرح جهاد انرژی برای فرهنگ‌سازی مصرف انرژی

استفاده از ظرفیت رسانه­ها، طرح جهاد انرژی با حضور در مهد کودک­ها و مدارس، هماهنگی و حضور در تکایا/ مساجد و نماز جمعه، برگزاری دوره­های آموزشی برای ادارات، اتاق اصناف، دهیاری، بخش‌داری و فرمانداری، برگزاری دوره آموزشی در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و برگزاری دوره آموزشی در اداره میراث فرهنگی و گردشگری در راستای فرهنگسازی مصرف انرژی صورت گرفت.

سید حمزه عمادی؛ سرپرست روابط عمومی شرکت گاز استان مازندران با ذکر این موارد افزود: واحد روابط عمومی به کمک رابطین در سطح شهرستان­ها بالغ بر 9 هزار و 938 مورد نظرسنجی بصورت فیزیکی و پیامکی داشته، که از این تعداد، 1 هزار و 489 مورد بصورت فیزیکی توسط رابطین ادارات گازرسانی و 8 هزار و 449 مورد توسط کارشناسان روابط عمومی انجام شده است.

برنامه­ های مسئولیت اجتماعی شرکت

وی در ادامه گفت: مشارکت و انجام 50 مورد تعهدات سازمان، اهدای خون 136 نفر از کارکنان شرگت گاز استان مازندران، جمع آوری پسماندهای تولیدی شرکت، همکاری با هلال احمر، بهسازی موتور خانه­های خانگی و تجاری در سطح استان و… در راستای مسئولیت­های اجتماعی این شرکت صورت گرفت.

مدیر مالی:

تمامی تعهدات شرکت در بازه زمانی ۲۰ روزه پرداخت می­شود

با توجه به اینکه تعهدات شرکت در بازه زمانی 20 روزه پرداخت می‌شود. خوشبختانه در پرداخت به پیمانکاران هیچگونه مشکلی وجود ندارد و شاهد رضایت پیمانکاران شرکت هستیم.

سید مهران طاهری؛ مدیر مالی شرکت گاز استان مازندران با بیان این مطلب گفت: متناسب با پیشرفت پروژه­ها تخصیص اعتبار انجام و کلیه تعهدات شرکت در بازه زمانی ۲۰ روزه پرداخت می‌شود، شایان ذکر است که متوسط دوره انتظار اسناد در امور مالی در سال جاری به حدود ۵ روز رسیده و این در حالی است که در سنوات قبل دوره انتظار بیش از ۴ ماه بوده است که از ابتدای سال ۱۳۹۸ با بهبود وضعیت تخصیص، این مدت به تدریج کاهش یافته و در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هیچگونه تأخیری در پرداخت­ها نداشته­ایم.

مدیر مالی شرکت گاز استان مازندران در خصوص برنامه‌های تأمین مالی پروژه­ها برای امسال گفت: کل اعتبارات سرمایه شرکت از محل منابع داخلی و تبصره­های قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بند (د) و بند (ق) و عوارض گازرسانی بوده که متناسب با درصد پیشرفت کار تخصیص یافته و به پیمانکاران و سایر اشخاص ثالث طرف قرارداد پرداخت می­شود.

مدیر مهندسی و اجرای طرح ­ها خبر داد:

برخورداری از 86 واحد صنعتی از نعمت گاز

در راستای تحقق برنامه­های اول تا ششم توسعه اقتصادی، به تدریج عمده شهرها و تعداد زیادی از روستاها و صنایع از نعمت گاز طبیعی بهره­مند شده­اند و این روند در سال­های اخیر رشد قابل توجهی داشته و این شرکت با برنامه­ریزی مدون و مناسب مسئله خدمت­رسانی به مردم شریف استان را تسریع بخشیده است.

محمدحسن یحیی نژاد؛ مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان مازندران با بیان این مطلب گفت: علی‌رغم وجود استان­های پهناور و کلان شهرها، این شرکت در بین 31 شرکت گاز استانی، جایگاه مناسبی را بدست آورد، به‌طوریکه در بخش گازرسانی به روستاها و شبکه­گذاری و انشعابات به لحاظ میزان تأسیسات و در بخش مصرف‌کنندگان و … یکی از شرکت­های برتر گاز استانی است.

همچنین به‌دلیل شرایط اقلیمی این استان، اکثر پروژه­ها در نقاط صعب العبور و کوهستانی قرار دارند که این موضوع هزینه اجرایی پروژه­ها را افزایش داده است.

مدیر مهندسی و اجرای طرح­های شرکت گاز استان مازندران اظهار داشت: در سال 1400 حجم گاز جایگزینی در صنعت نفت 33 هزار و 660 مترمکعب در ساعت بوده و بر اساس مصوبه شورای اقتصاد تعداد 86 واحد صنعتی اعم از مشترکین عمده و جزء از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده­اند. همچنین با تلاش همکاران به میزان 8 میلیون 747 هزار و 791 لیتر سوخت مایع جایگزین شده است.

تعداد کل ایستگاه­ های صنایع عمده تا پایان سال 1400، یک هزار و 268 ایستگاه بوده که تعداد 77 اشتراک عمده در سال 1400 صورت گرفته است. همچنین در سال 1400 تعداد 2 نیروگاه برق مقیاس کوچک با ظرفیت تولید 14.6 مگاوات در شهرستان آمل و ساری راه‌اندازی شد.

مدیر منابع انسانی عنوان کرد:

توانمندسازی نیروهای جدید‌الاستخدام

مهم‌ترین اولویت­های واحد منابع انسانی در سال ۱۴۰۱ ساماندهی نیروهای پیمانکاری و جذب نیروهای بند (و) ماده ۲۰ برنامه ششم توسعه است.

رحیم مسلمی؛ مدیر منابع انسانی شرکت گاز استان مازندران مهم‌ترین اقدامات این مدیریت را شامل اجرای طرح طبقه­بندی مشاغل ویژه نیروهای پیمانکاری، ساماندهی نیروهای ارکان ثالث در پیمان­های غیرپروژه­ای، ساماندهی بیش از ۹۰ درصد جذب نیروی­های بند (و) و صیانت از کارکنان در برابر ویروس کرونا از طریق تعامل مؤثر با بهداشت درمان صنعت نفت مازندران جهت واکسیناسیون کارکنان برشمرد.

برنامه ­های توسعه رضایت شغلی و ارتقاء انگیزه

وی بیان داشت: جهت ارتقاء کیفی کارکنان برنامه­هایی همچون تشکیل کارگروه انتصابات با هدف ساماندهی و نظام‌مند کردن انتصاب کارکنان، تهیه برنامه جانشین‌پروری، تحقق سیاست عدم تمرکز اداری از طریق تفویض اختیار در سطح ستادی و نواحی، یکپارچه‌سازی پیمان­های تأمین نیروی انسانی و توانمند‌سازی نیروهای جدید‌الاستخدام از طریق تبیین برنامه­های آموزشی مدون برنامه‌ریزی شده است.

مسلمی، برگزاری جلسات دوسویه در سطح ستاد و نواحی با هدف شناسایی انتظارات، نیازها و توقعات کارکنان، انجام انتصابات نظام‌مند بر اساس شایستگی ­ها، عقد تفاهم‌نامه با مجتمع فرهنگی ورزشی نفت محمود آباد، عقد تفاهم با استان­های دارای قابلیت توریستی و زیارتی برای اعزام کارکنان و خانواده ­های آنان و معرفی کارکنان به بانک­های طرف قرارداد با این شرکت جهت بهره­مندی از تسهیلات مالی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه رضایت شغلی و ارتقاء انگیزه عنوان کرد.

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1469

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا