کسب و کارگاز

سرپرست پژوهش خبر داد؛ انعقاد قرارداد 11 پروژه پژوهشی در شرکت گاز استان البرز

سرپرست پژوهش شرکت گاز استان البرز از انعقاد چهار تفاهم-نامه همکاری پژوهشی با مراکز علمی و پژوهشی که منجر به انعقاد قرارداد 11 پروژه پژوهشی شده است، خبر داد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان البرز؛ علی اکبر امامی سرپرست پژوهش شرکت گاز استان البرز در مورد اقدامات پژوهشی این شرکت بیان کرد: پنج کارگروه تخصصی شامل کارگروه مشترکین، نصب و انشعابات و ایستگاه ها، منابع انسانی، حقوقی و قراردادها و بهره وری فرآیندها، کارگروه HSE و حفاظت از زنگ و خوردگی با هدف استخراج چالش های سازمان در قالب اولویت های پژوهشی، نظارت بر پروژه های پژوهشی و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، حضور در جلسات پژوهشی و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، ارزیابی دانش در سامانه مدیریت دانش و ارزیابی پیشنهادها در سامانه نظام پیشنهادها، تعریف شده بودند که اقدامات بسیار خوبی در این حوزه ها انجام شده است، برای اطلاع بیشتر از عملکرد پژوهشی این شرکت با وی گفت و گو کردیم که در ادامه می آید.

جایگاه پژوهش را در شرکت گاز استان البرز چگونه ارزیابی می کنید؟

همانگونه که مستحضرید پژوهش یک رویه هوشمند، خلاقانه و سامان دهی شده برای درک و یا کشف پدیده های موجود و یا جدید است و از زمان استقرار این امور در شرکت گاز استان البرز، و با حمایت مدیران محترم عامل و با درایت رییس محترم سابق این امور، پژوهش در  اولویت فعالیت ها قرار گرفته است و انعقاد چهار تفاهم-نامه همکاری پژوهشی با مراکز علمی و پژوهشی که منجر به انعقاد قرارداد 11 پروژه پژوهشی شده است، مؤید این موضوع می باشد. تلاش های انجام گرفته توسط آقای مهندس قلی نژاد قابل تشکر می fاشد و سعی خواهد شد که در آینده نیز این مسیر ادامه پیدا کرده و در مواقع لزوم اصلاحات و بازنگری¬هایی در آن انجام گردد.

چه برنامه و اهدافی برای تقویت حوزه پژوهش شرکت گاز استان البرز دارید؟

بر اساس برنامه ریزی انجام شده در گذشته، کارگروه های تخصصی در 5 تقسیم بندی کارگروه مشترکین، کارگروه نصب و انشعابات و ایستگاه ها، کارگروه منابع انسانی، حقوقی و قراردادها و بهره وری فرآیندها، کارگروه HSE و کارگروه حفاظت از زنگ و خوردگی با هدف استخراج چالش های سازمان در قالب اولویت های پژوهشی، نظارت بر پروژه های پژوهشی و پایان¬نامه¬های تحصیلات تکمیلی، حضور در جلسات پژوهشی و دانشگاه¬ها و پژوهشگاه¬ها، ارزیابی دانش در سامانه مدیریت دانش و ارزیابی پیشنهادها در سامانه نظام پیشنهادها، تعریف شده بودند که اقدامات خوبی در این حوزه¬ها انجام شده است. در آینده نیز سعی خواهد شد که با تغییر نگرش منابع انسانی به سرمایه انسانی این موضوع با جدیت بیشتر در دستورکار قرار گیرد و برای این منظور طی فراخوانی از همکاران علاقه مند به حوزه های پژوهشی فارغ از سمت سازمانی و نوع استخدام دعوت شده است که به منظور تقویت کارگروه ها در آنها مشارکت داشته باشند.

  آیا از فعالیت پژوهشی سایر شرکت های گاز در سایر استان ها مطلع هستید؟

اطلاع رسانی مناسب از طریق مکاتبات توسط مراجع ذیربط، حضور در جلسات و استفاده از سامانه های یکپارچه پژوهش، باعث شده است که اطلاع از فعالیت های سایر شرکت های گاز را تسهیل نماید. مضاف بر اینکه استفاده از تجارب سایر استان ها و توسعه آن در سطح استان های دیگر، می تواند یکی از راهگشاترین روش های کاهش مشکلات و موانع پیش رو در شرکت گاز استان البرز باشد.

چه برنامه ای برای استفاده از ظرفیت پژوهشی همکاران دارید؟

یکی از بزرگترین افتخارات شرکت گاز استان البرز حضور همکاران بادانش و آگاهی بسیار بالا در این مجموعه می باشد که حضور در برنامه های امور پژوهشی می تواند یکی از راهکارهای مهم در استفاده و حفظ این سرمایه انسانی ارزشمند باشد. همانطور که قبلاً نیز اشاره گردید حضور در کارگروه های تخصصی با اهداف تعیین شده می تواند یکی از روش های اجرایی حال حاضر باشد. متأسفانه با سیاست گذاری های اخیر در حوزه پژوهش در سطح وزارت نفت در چند سال اخیر، که تاکنون نیز به روش مؤثری اصلاح نشده است، و کاهش سطح حمایت از همکاران دارای ظرفیت پژوهش، عملاً نقصان بسیار زیادی در این حوزه و حوزه قوانین و مقررات پژوهش مشاهده می گردد. لیکن با حمایت مدیران ارشد و در نظر گرفتن عوامل تشویق زا در سطح شرکت گاز استان البرز این موضوع تقویت خواهد گردید. ذکر این نکته ضروری است که استفاده از ظرفیت دانشی و پژوهشی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه مدیریت مصرف و راهکارهای استفاده بهینه از گاز طبیعی در اولویت پژوهشی این امور بوده و حمایت مالی از آنها از طرف شرکت ملی گاز ایران انجام می گیرد.

تا چه اندازه می توان از ظرفیت شرکت فناور و دانش بنیان در این استان برای اهداف شرکت گاز استان البرز بهره مند شد؟

موقعیت جغرافیایی استان البرز و مجاورت با استان البرز و چندین استان صنعتی دیگر این فرصت را در اختیار آن قرار داده است که چندین پژوهشگاه از جمله پژوهشگاه استاندارد، پژوهشگاه مواد و انرژی و … در داخل این استان قرار گرفته باشد. همچنین وجود شهرک های صنعتی و شرکت های دانش بنیان متعدد در مجاورت و داخل استان، این ظرفیت را فراهم آورده است که امور پژوهش شرکت گاز استان البرز با فراغ خاطری بازتر بتواند در بسیاری از حوزه هایی که در شرکت های گاز استانی به عنوان معضل و یا مشکل مطرح می شود به عنوان یک مجموعه پیشرو حرکت نماید. فعالیت های انجام یافته تاکنون نیز بر این اساس بنیان نهاده شده و نتایج اخذ شده از پژوهش های صورت گرفته در سطح استان، به صورت مکتوب به شرکت ملی گاز ایران گزارش شده است. مسلماً در صورت لزوم این موضوع نیاز به اصلاح و بازنگری در روش اجرا خواهد داشت که این موضوع نیز در دستور کار قرار گرفته است.

 آیا برنامه ای برای استفاده از ظرفیت دانشگاه های موجود در استان برای اهداف پژوهشی شرکت گاز استان البرز در نقشه راه خود دارید؟ توضیح دهید.

همانطور که قبلاً نیز اشاره گردید چهار تفاهم نامه همکاری پژوهشی با مراکز علمی و پژوهشی منعقد شده است که دو مورد از آنها مربوط به دانشگاه خوارزمی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج می باشد. مسلماً تحکیم این روابط در دستورکار خواهد بود و سعی خواهد شد که با سایر دانشگاه های موجود در سطح استان مانند دانشگاه های پیام نور، دانشگاه تهران که دانشکده کشاورزی آن در این استان مستقر شده است و … ارتباط برقرار گردد. قطعاً تعامل دوجانبه در خصوص عارضه یابی مشکلات و موانع پیش رو در شرکت گاز استان البرز علی الخصوص در حوزه های مدیریت مصرف گاز طبیعی، جز در سایه استفاده از دانش، تجربه و آگاهی اساتید محترم دانشگاه ها و دانشجویان گرانقدر مقدور نخواهد شد.

 سخن پایانی:

ضمن تشکر و قدردانی از همکاران محترم واحد روابط عمومی که امکان این پرسش و پاسخ را فراهم نمودند از همکاران محترم شاغل در شرکت گاز استان البرز تقاضا داریم که در صورت تمایل به مشارکت در موارد پژوهشی، فارغ از نوع استخدام چه همکار رسمی و چه همکاران محترم قرادادی و ارکان ثالث، در کارگروه های پژوهشی عضو شده و در تصمیم گیری های پژوهشی سازمان ایفای نقش نمایند. همچنین جا دارد از تلاش همکاران گرانقدر فعال در امور پژوهش به ویژه مهندس قلی نژاد کمال تشکر و قدردانی را داشته و آرزوی سربلندی و سلامتی را از خداوند منّان داشته باشم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا