کسب و کار

شش پژوهشگر پژوهشگاه مواد و انرژی در لیست پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان قرار گرفتند

اعضای هیات‌علمی پژوهشگاه مواد و انرژی؛ دکتر شاکر حاجتی و دکتر مرتضی مرادی در حوزه شیمی، دکتر تورج عبادزاده و دکتر محسن استاد شعبانی و همچنین دو دانش آموخته این پژوهشگاه؛ دکتر احسان غسالی و دکتر زهره احمدی در حوزه فناوری‌های راهبردی(هوش مصنوعی، نانو و…) در لیست پژوهشگران ايراني پر استناد دو درصد برتر دنيا، قرار گرفتند.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی؛ بر اساس جديدترين گزارش دانشگاه استفورد (Stanford-Scopus)، يك هزار و 941 پژوهشگر با وابستگي سازماني جمهوري اسلامي ايران در زمره پژوهشگران پر استناد دو درصد دنيا قرار گرفتند.

در چند سال اخير، تعدادي از پژوهشگران دانشگاه استنفورد با استفاده از داده‌هاي پايگاه اسكوپوس اقدام به ايجاد پايگاه داده و محاسبه شاخصي به نام شاخص استنادي مركب مي‌كنند. اين فهرست در كشور ما با نام «فهرست دانشگاه استنفورد» شناخته شده است. شاخص استنادي مركب مجموعه‌اي از چند شاخص استنادي مجزا است كه پژوهشگران دانشگاه استنفورد در مقاله سال 2016 خود معرفي و محاسبه كرده‌اند.

تازه‌ترين به‌روزرساني كه از اين پايگاه داده منتشر شده است، دامنه پوشش داده‌ها از سال 1960 تا سال 2021 مي‌باشد. اين فهرست دربرگيرنده نويسندگان پراستناد براساس شاخص استنادي مركب و جزو دو درصد پراستناد در 22 حوزه موضوعي اصلي و 174 حوزه فرعي است و در مقايسه با ويرايش قبلي خود كه در مهرماه 1401 منتشر شده، نويسندگان را با دقت بيشتري در حوزه‌هاي فرعي موضوعي قرار داده ‌است و در عين حال مقاديري مانند تعداد كل استنادات تغيير نيافته است. اين ويرايش نسبت به ويرايش قبلي مناسبتر است و به‌عنوان جايگزين آن در نظر گرفته شده است.

در آخرين نسخه اين پايگاه داده با محاسبه استنادات فقط در سال 2021، تعداد 1941 پژوهشگر با وابستگي اصلي سازماني جمهوري اسلامي ايران از بين تعداد كل 200 هزار و 196 پژوهشگر بين‌المللي حضور دارند.

در لينك ذيل گزارش كامل موسسه ISC جهت استحضار و بهره‌برداري قابل مشاهده می‌باشد:

 https://myfiles.merc.ac.ir/index.php/s/MkFg6h3EeViSFz1

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا