برقبهینه ساز مصرفگاز

شهروندان کرمانشاهی برای جلوگیری از قطعی گاز و برق صرفه‌جویی کنند

 مدیر امور دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه با اشاره به کمبود سوخت (گاز) نیروگاه‌های برق استان به خاطر تامین گاز مشترکان خانگی در این هوای سرد زمستانی از شهروندان کرمانشاهی خواست الگوی مصرف بهینه برق و گاز را در دستور کار خود قرار دهند و صرفه‌جویی کنند.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از ایرنا؛ «همایون رحیمی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا؛ صرفه‌جویی در مصرف برق را مساوی با صرفه جویی در گاز دانست و افزود: سوخت اصلی نیروگاه های برق از گاز تامین می شود، بنابراین اگر برق کمتر مصرف شود به سوخت کمتری برای تولید برق نیاز است و این مانع قطعی برق و گاز مشترکان در این وضعیت نیروگاه ها می شود.

وی با بیان اینکه اکنون مجبور شدیم برای مدیریت مصرف؛ سوخت نیروگاه ها را کاهش دهیم، گفت: طبق برنامه وزارت نیرو در راستای جلوگیری از قطع شدن گاز خانگی شهروندان باید ۳۰ درصد مصرف سوخت و تولید در نیروگاه ها را کاهش دهیم.

رحیمی از ابتکار شرکت توزیع نیروی برق استان در راستای کاهش مصرف برق و گاز خبر داد و بیان داشت: شرکت توزیع نیروی برق استان طی تفاهم نامه مشترک با بخش صنعتی، کشاورزی و ادارات کاهش مصرف برق با این مشترکان را در دستور کار قرار داده است و اکنون هم مصرف سوخت برق در برخی صنایع سنگین استان کنترل شده مصرف می شود.

وی گفت: اگر شهروندان الگوی مصرف برق و گاز را در دستور کار قرار ندهند؛ و این مدیریت ها و راهکارها برای کاهش مصرف سوخت جواب ندهند، مجبور خواهیم شد، برق و گاز مشترکان خانگی پرمصرف را قطع کنیم.

مصرف برق در استان کرمانشاه پنج درصد افزایش یافته است

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود؛ با اعلام اینکه اوج مصرف برق در استان ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۵۱۵ مگاوات بوده است گفت: هر مشترک خانگی در طول شبانه روز به طور میانگین یک کیلو یا هزار وات برق مصرف می کند.

رحیمی همچنین با بیان اینکه سالیانه معمولا به خاطر زیاد شدن تعداد مشترکان مصرف برق در استان افزایش پیدا می کند، گفت: مصرف برق در زمستان امسال نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است.

وی در پایان با بیان اینکه میزان مصرف برق در فصل زمستان و تابستان فرق اساسی دارد، اوج میزان مصرف برق در استان کرمانشاه را ۸۴۳ مگاوات در فصل تابستان امسال اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۶۶۰ هزار و ۳۰۰ مشترک گاز در استان کرمانشاه وجود دارد که از این تعداد ۳۹۷ هزار و ۹۰۰ مشترک در شهر کرمانشاه قرار دارند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

کرمانشاه نخستین بار در سال ۱۳۷۲ به شبکه گاز شهری متصل شد؛ براساس اعلام سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه در حال حاضر ۹۹/۶ درصد جمعیت شهری با گازرسانی به ۳۰ شهر و ۸۶/۱ درصد جمعیت روستایی با گازرسانی به هزار و ۸۱۵ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

همچنین شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه ۱۱ هزار و ۷۵۸ کیلومتر شبکه هوایی، ۱۷ هزار و ۹۶۸ ترانس با تولید ۲ هزار و ۱۵۳ مگاوات شبکه توزیع، ۲۶۹ فید عمومی و ۳۱ فید تخصصی دارد.

تعداد مشترکان عمومی (ادارات، نهاد و ارگان ها) این شرکت سه هزار و ۲۵۰ مشترک، مشترکان کشاورزی (چاه آب) هفت هزار و ۴۰۰، مشترک صنعتی سه هزار و ۱۱۱ و مشترک تجاری هشت هزار و ۹۰۰ است.

کرمانشاه با داشتن ۲۵ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق؛ ۷۸۵ هزار مشترک برق دارد که ۸۳ درصد از آنها، یعنی ۶۵۲ هزار مشترک خانگی هستند.

رییس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه نیز به ایرنا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دمای هوا در ۱۶ ایستگاه هواشناسی از مجموع ۲۲ ایستگاه به زیر صفر رفت که این روند کاهشی فردا نیز تداوم خواهد یافت.

«سعید قاسمی» افزود: شهرهای سنقر و کوزران با هفت درجه زیر صفر بیشترین کاهش دما را در بین شهرهای استان داشتند و خسروی با ۱۵ درجه بالای صفر گرمترین شهر استان بود.

وی با بیان اینکه استقرار این شرایط پایدار در منطقه تا روز جمعه هفته جاری در استان ادامه خواهد داشت، گفت: بر همین اساس کاهش حداقل دمای شبانه بین پنج تا ۹ درجه و ماندگاری هوای سرد و انباشت آلاینده های جوی طی این مدت در استان پیش بینی می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا