هسته ای

معاون رییس‌جمهور خبر داد: حل مشکل زیست محیطی سراوان با تکیه بر فناوری هسته‌ای

ساخت نخستین بخش از مجتمع صنعتی آموزشی، تحقیقاتی و خدمات پرتودهی گیلان با حضور مهندس اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در استان گیلان آغاز شد.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی؛ در این مراسم که استاندار گیلان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، معاونان و مدیران سازمان انرژی اتمی و برخی از مقامات استانی حضور داشتند، معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه فناوری هسته‌ای پیشران توسعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: برخلاف القاهای صورت گرفته در زمینه فناوری هسته‌ای که فقط شامل ساخت بمب می‌شود باید گفت این فناوری در اصل شکافنده مسیر برای خدمات‌رسانی متنوع به مردم بوده و نقش مهمی در زندگی و اقتصاد کشور دارد.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده و نیز سند راهبردی سازمان انرژی اتمی، استان گیلان به عنوان یک قطب برای توسعه فناوری هسته‌ای در نظر گرفته شده است.
معاون رییس جمهور تصریح کرد: در یک سال اخیر استاندار و نمایندگان عزیز استان گیلان، ساخت این مجتمع را به صورت جدی پیگیری کرده‌اند.
وی ادامه داد: خوشبختانه با تامین زمین مورد نیاز که در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار گرفت، در لاکان شاهد ساخت یک مرکز آموزشی، تحقیقاتی، صنعتی و خدماتی در حوزه هسته‌ای خواهیم بود.
رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: این طرح در دو مرحله اولویت‌بندی شده و ساخت مرکز آموزشی، تحقیقاتی، صنعتی و خدماتی در حوزه هسته‌ای در این منطقه پیگیری خواهد شد؛ یکی از این دو طرح، پرتودهی گاما برای استفاده در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و مواد غذایی است.

مهندس اسلامی افزود: حوزه دیگر در بخش پلاسما خواهد بود که در یکسال اخیر انقلابی در حوزه علوم و فنون کشور ایجاد کرده و قرار است در حوزه‌های پزشکی، مواد غذایی و کشاورزی این مجتمع در استان گیلان احداث شود تا بعد از تکمیل این دو طرح؛ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و آماده خدمت‌رسانی به مردم عزیز استان باشد.
معاون رییس جمهور با اشاره به آغاز به کار فعالیت مجتمع صنعتی، تحقیقاتی و پرتودهی گیلان، بیان کرد: این مجتمع می‌تواند به یکی از مراکز علوم و فنون هسته‌ای تبدیل شود.
رییس سازمان انرژی اتمی در پایان با اشاره به مساله پسماند سراوان و مشکلات زیست محیطی گیلان، گفت: مساله زیست محیطی سراوان قابلیت حل با فناوری هسته‌ای را دارد و این مهم با عزم مسئولان استانی و همکاری مجتمع صنعتی، تحقیقاتی و پرتودهی گیلان تحقق می‌پذیرد.
گفتنی است در ادامه این سفر با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، آیین رونمایی از سامانه تصفیه‌ شیرابه، ویژه منطقه سراوان گیلان برگزار شد.

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1259

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا