برقخورشیدی

وزیر نیرو: تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران از مرز ۱۰۰۰‌مگاوات گذشت

وزیر نیرو گفت: کشور در سالی که گذشت از تولید هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر عبور کرد و با نیروگاه هایی که عملیات اجرایی آن به روش مختلف آغاز شده، شاهد تکمیل و توسعه در این بخش هستیم.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از خبرنگار ایرنا؛ علی‌اکبر محرابیان در حاشیه آیین افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی دامغان استان سمنان در گفت و گو با خبرنگاران ابراز کرد:تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر با حمایت مجلس شورای اسلامی و همت دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: تولید انرژی پایدار، پاک و ارزان با توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک مانند انرژی خورشیدی و بادی محقق می‌شود و توسعه تولید انرژی برق از منابع تجدیدپذیر رویکرد دولت سیزدهم است.

وی بیان کرد: انرژی یکی از مهمترین مولفه های قدرت هر کشور است و هر کشوری که بتواند تولید انرژی پایدار و مستمر برای مصارف در بخش‌های مختلف خانگی، تولید، کشاورزی و هم امکان تبادل با دیگر کشورها داشته باشد، مولفه قدرت را به نفع خود تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: ایران با وجود منابع غنی نفت و گاز و هیدروکربنی با سه چالش در زمینه تحلیل منابع هیدروکربنی به دلیل مصارف بسیار بالای انرژی مواجه است و بهره‌برداری از این منابع برای تولید در زمینه پتروشیمی و دیگر صنایع‌، تامین آب و محیط زیست به سود کشور است.

وی افزود: تولید انرژی با منابع خورشیدی و بادی به کاهش مصرف آب، کاهش آلودگی زیست محیطی و کاهش مصرف هیدروکربن‌ها کمک می‌کند و قیمت تمام شده تولید برق از انرژی خورشیدی به مراتب کمتر از روش حرارتی و دیگر طرح‌ها است.

محرابیان اظهار کرد: توسعه نیروگاه بادی و خورشیدی در نقاط مختلف کشور در دست اجرا است و تخصیص زمین به منظور طرح توسعه برای تولید ۲۴ مگاوات دیگر در نیروگاه ۱۰ مگاواتی دامغان موافقت می‌شود و انتظار می‌رود تا دهه‌فجر سال آینده وارد مدار شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: نیروگاه ۱۰ مگاواتی دامغان می‌تواند بیش از ۶۰ درصد برق مورد نیاز شهر دامغان را تامین می‌کند و به بیان دیگر با استفاده از اینگونه نیروگاه ها، بخش قابل توجهی از برق مصرفی بدون ایجاد آلودگی، آسیب به منابع آبی و با رعایت ملاحظات محیط زیستی، تامین خواهد شد.

محرابیان خاطر نشان کرد: نیروگاه خورشیدی ۱۰‌مگاواتی پاسارگاد دامغان از فناوری های روز برخوردار است و می تواند بیشترین استفاده را از انرژی خورشیدی داشته باشد، چرا که صفحات متحرک هستند و از رو و پشت صفحه قدرت تولید برق وجود دارد.

افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق استان سمنان شامل افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در دامغان، افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب دامغان، آغاز ساخت سه‌هزار سامانه خورشیدی پنج کیلوواتی حمایتی استان سمنان در امیریه دامغان، بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب و افتتاح ۱۴ طرح آب و فاضلاب در شهرستان شاهرود، و افتتاح طرح‌های اقتصادی و عمرانی و همچنین حضور در میز ارتباط مردمی و نشست تخصصی با مدیران صنعت آب و برق در شهرستان سرخه، از جمله برنامه‌های سفر یک روزه وزیر نیرو به استان سمنان است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا