نفت

پر کردن مخازن اروپایی با دیزل خریداری شده از روسیه

معامله گران اروپایی برای پر کردن مخازن این منطقه از دیزل روسیه پیش از آغاز تحریم اتحادیه اروپا در فوریه، شتافتند.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از انرژي امروز؛ اتحادیه اروپا با وجود وابستگی زیاد به واردات دیزل از روسیه، پس از اجرای ممنوعیت واردات نفت در پنجم دسامبر، واردات فرآورده‌های نفتی این کشور را از پنجم فوریه ممنوع می‌کند.

پاملا مانگر، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت تحلیل انرژی ورتکسا اظهار کرد: بارگیری دیزل روسیه به مقصد منطقه ذخیره سازی آمستردام-روتردام-آنتورپ، از اول تا ۱۲ نوامبر به ۲۱۵ هزار بشکه در روز رسید که ۱۲۶ درصد افزایش در مقایسه با اکتبر نشان می‌دهد.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، از آنجا که فعلا منابع تامین مقرون به صرفه معدودی وجود دارد، دیزل روسیه ۴۴ درصد از کل واردات این سوخت به اروپا از ابتدای نوامبر تاکنون در مقایسه با ۳۹ درصد در اکتبر بوده است. هر چند وابستگی اروپا به دیزل روسیه از بیش از ۵۰ درصد قبل از آغاز جنگ در اوکراین، کمتر شده اما روسیه همچنان بزرگترین صادرکننده دیزل به اروپا باقی مانده است.

اوژن لیندل، تحلیلگر ارشد بازار پالایش و فرآورده‌ها در موسسه FGE اظهار کرد: اتحادیه اروپا باید منبع تامین حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز دیزل را برای حذف واردات از روسیه پیدا کند و این حجم احتمالا از آمریکا، شرق سوئز به خصوص خاورمیانه و هند، جایگزین خواهد شد.

به گفته تحلیلگران شرکت مشاوره هلندی اینساینتس گلوبال، گازوئیل روسیه که به مخازن آمستردام-روتردام-آنتورپ می‌رود، احتمالا به سرعت استفاده یا فروخته خواهد شد زیرا قیمت فروش اکنون بالاتر از چند ماه دیگر خواهد بود.

بازار ICE فیوچرز اروپا پیش از آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا، گازوئیل حاوی سولفور اندک از مبدا روسیه را ممنوع کرده است. از ۳۰ نوامبر، معامله‌گران باید به بازار ICE ثابت کنند که هیچ محصول روسیه وارد مخازن آمستردام-روتردام-آنتورپ که برای تحویل در ژانویه از طریق قرارداد آتی ICE استفاده خواهد شد، نشده است. گازوئیل روسیه در دسامبر همچنان می‌تواند وارد مخازن آمستردام-روتردام-آنتورپ شود اما باید به مخازنی منتقل شود که از آنها، هیچ تحویلی انجام نمی‌شود.

بعضی از بازیگران بازار انتظار دارند با توجه به سطح اندک ذخایر گازوئیل روسی و غیرروسی در آمستردام-روتردام-آنتورپ و کاهش حجم تحویل داده شده، این اقدام ICE تاثیر چندانی نداشته باشد.

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1390

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا