بهینه ساز مصرفگاز

پژوهشگر منتخب شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد: پژوهشگر، دیده‌بان هر سازمان برای آینده است

مهندس”امین سلیمانی مهر” ، متولد 19 خرداد 1367 در مشهد مقدس و شاغل در شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ماهنامه داخلی شرکت ملی گاز ایران (ندای گاز)؛  وی مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی صنایع پتروشیمی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گذرانده است و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه صنعت نفت در رشته مهندسی فرآوری و انتقال گاز اخذ کرده و در حال حاضر مشغول تحصیل در رشته حقوق بین الملل در دانشگاه تهران است.

وی فعالیت­ های مؤثری نیز در پروژه­های دانش محور و صنعتی در مراکزی از جمله شرکت پژوهش و فن‌آوری پتروشیمی، شرکت پتروشیمی بندرامام، دانشگاه صنعت نفت و شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد داشته است. این فعالیت­ها در سال­های اخیر منجر به انتخاب او به‌عنوان صنعت‌گر نمونه در حاشیه همایش بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی در سال 1394 و پژوهشگر منتخب شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در سال 1396 شده است. با وی گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه آن را می­خوانید.

روند استخدام و ادامه همکاری شما در مجموعه شرکت ملی گاز ایران چگونه صورت گرفته است؟

در سال 1392 از طریق آزمون سراسری وارد شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد شدم. پس از ورود به پالایشگاه ابتدا در مجموعه یوتیلیتی نیروگاه مجتمع ذخیره­سازی گاز شوریجه و سپس مجموعه پالایشگاه و همچنین خدمات آب و بخار آغاز به کار کردم.

سپس از سال 1399 به­عنوان مسئول اجرایی مدیر عملیات و با حفظ سمت از سال 1400 به‌عنوان سرپرست هماهنگی و نظارت بر تولید پالایشگاه منصوب شدم. همچنین از سال 1395 به جمع گروه مشاورین جوان مدیرعامل پیوسته و از سال 1397 تاکنون، دبیر این شورا هستم.

چه زمینه­ای و رویدادی باعث علاقه‌مندی شما و حرکت به سمت فعالیت ­های پژوهشی شد؟

این موضوع ریشه در مدت زمان تحصیل در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعت نفت دارد. به بیان دیگر آنچه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر باعث انگیزش برای محققین و دانشجویان است، نگرش حرکت در مرزهای علم و پیشروی در این حوزه است، در حالی که در دانشگاه نفت بر کاربردی بودن پروژه­ها مطابق نیازهای صنعت نفت تاکید ویژه داشت.

پژوهشگر از چه جایگاه و چه نقشی در پیشبرد اهداف سازمان برخوردار است؟

به نظر می­رسد، پژوهشگر، دیده‌بان هر سازمان برای مشاهده ابعادی از آینده است که از دید بخش­های عملیاتی و ستادی مغفول مانده است. مفهوم پژوهش همواره با توسعه در یک مقام جای دارد. پژوهشگر همواره متعهد به زمینه­سازی حرکت هر سازمان در مسیر رویکرهای خلاقانه، ضمن امانت‌داری از اطلاعاتی است که به موجب داده و فرضیات تأیید شده در زمینه مورد تحقیق مفروض و موجود است. به بیان دیگر، پژوهشگر، عنصری سازش ناپذیر و حقیقت‌جو است که در محور تعیین شده، بهترین تحلیل را برای حل موضوع محوله ارائه می­کند.

دیدگاه مدیران ارشد پالایشگاه نسبت به شخص شما چیست و چه انتظاراتی از شما به عنوان پژوهشگر دارند؟

شاید بهتر است، این پرسش از مدیران صورت بگیرد. اما تا آنجا که به نظر بنده می­رسد، به عنوان یک پژوهشگر و همچنین در مقام مشاور امین، حقیقت‌جویی و پاسخ راهبردی به مسائلی که بیش از هر چیز سازمان را به خود مشغول داشته است، ضامن صحت بروندادهایی است که از وظایف محوله بدست می‌آید. واقع‌بینی، اقناع‌ناپذیری و تلاش بی‌وقفه تا حصول نتیجه، نشان از وجود شعله مقدس حقیقت‌جویی در ضمیر هر محقق است که باید همواره پویا و زنده نگه داشته شود.

روند ارتقاء جنابعالی در شرکت چطور صورت گرفته است؟

از آنجا که داشتن دید صحیح و نگاه درست و دقیق به آنچه امروز از آن به نیاز صنعت یاد می­کنیم، مستلزم حضور اثربخش در واحدهای عملیاتی است. لذا مدیران عالی سازمان به‌خصوص مدیریت عامل و مدیریت عملیات، زمینه توسعه فردی و سازمانی بنده را به خوبی از پایین‌ترین سطوح عملیات برنامه‌ریزی کرده تا آنجا که در مدت 8 سال گذشته، بیش از 12 جایگاه شغلی را تجربه کرده­ام.

در عین حال، دوره­های متعدد حرفه ای/شغلی و مدیریتی به تناسب نیاز مبتنی بر اصول شرکت داری برای بنده برنامه­ریزی شد تا آنجا که تاکنون بیش از 2 هزار و 200 ساعت دوره تخصصی را در کارنامه شغلی خود دارم.

تاکنون چه تعداد مقاله از شما در نشریات داخلی، خارجی و یا کنفرانس­ها ارائه شده و به چاپ رسیده است؟

فعالیت­های اینجانب در حوزه­های پژوهش و نوآوری منجر به چاپ 7 مقاله علمی ترویجی بین‌المللی در نشریات معتبر بین‌المللی شده که تاکنون بیش از 150 بار مورد ارجاع قرار گرفته است. همچنین انتشار بیش از 3 مورد مقاله در نشریات معتبر داخلی و چندین کنفرانس داخلی و بین‌المللی و انتشار یک کتاب که حاصل پژوهش­های انجام شده در حوزه کاتالیست­های صنعتی بوده، در زمره فعالیت­های بنده بوده است.

رشد مقالات علمی کارشناسان شاغل در صنعت نفت و گاز در نشریات داخلی یا جهانی را چطور ارزیابی می­کنید؟

در واقعیت امر، این موضوع رضایت‌بخش نبوده و هرگز بیانگر جایگاه والای شرکت­های متعالی نفت و گاز نیست. حذف بدون برنامه­ریزی و سطحی‌نگرانه حمایت‌های پژوهشی در سال­های قبل که به اعتقاد برخی اقدامی انقباضی و صرفه جویانه بود، بنیان­های پژوهش و نوآوری در شرکت­ها و بخش­های ذیربط ستادی را متزلزل کرد. باید در حوزه پژوهش سیاست­های متوازن و با ثبات را دنبال کرد. حمایت مستمر، ایجاد زمینه ارتباطی میان مراکز تولید دانش، مجامع علمی و واحدهای صنعتی ضامن توسعه روحیه تبادل اطلاعات ارزشمند علمی-فنی است و آثار پنهان چشم‌گیری بر توسعه فرآیندهای جاری شرکت های تولید محور دارد.

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1396

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا