بهینه ساز مصرفگاز

کاهش هزینه و صرفه جویی در گاز خانگی و پکیج

در هوای سرد یا فصل زمستان طبیعتا مصرف گاز منازل افزایش پیدا می کند، البته راهکارهای مناسبی برای کاهش هزینه و صرفه جویی در گاز پکیج و بخاری وجود دارد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از نمناک؛ هنگامی که هوا سرد می شود، کاملاً طبیعی است که مصرف گاز افزایش پیدا می کند. از طرفی هم نمی توان از لوازم گرمایی استفاده نکرد. گاهی اوقات با وجود مصرف بالای گاز، شاید باز هم احساس گرما نداشته باشید. خوشبختانه می توانید راهکارهایی را در پیش بگیرید تا مجبور به پرداخت هزینه سنگین برای قبض گاز نشوید اما به نظر شما چه راهکارهایی وجود دارد که بتوانید در مصرف گاز صرفه جویی کنید؟ این قسمت از سبک زندگی نمناک را تا انتها مطالعه کنید تا با این ترفند ها آشنا شوید.

صرفه جویی در گاز

رادیاتور و شوفاژ را چک کنید

اگر مبلمان و لوازم خانه جلوی رادیاتور را بسته اند، یعنی شما مانع گرم شدن خانه می شوید. پس سعی کنید فضای مقابل رادیاتور را آزاد کنید تا خانه سریع تر گرم شود.

از قالیچه استفاده کنید

فرش و قالیچه ها نه تنها خانه شما را زیباتر می کنند، بلکه باعث حفظ گرما در کف منزل می شوند که روی گرم شدن هوای کلی خانه بسیار موثر است پس اگر فضای قابل توجهی از خانه ی شما سرامیکی است که رویش را چیزی نپوشانده، با قالیچه آن را بپوشانید.

استفاده از قالیچه

از فویل استفاده کنید

اگر رادیاتور منزل شما به دیوار چسبیده است، حتماً از یک فویل آلومینیومی در پشت رادیاتور استفاده کنید تا گرما را هدر ندهد و دوباره آن را به محیط خانه برگرداند.

خروجی های شومینه را چک کنید

ممکن است به دلیل نشتی شومینه، 20 درصد اتلاف گرما وجود داشته باشد. پس تمام دریچه ها و خروجی های شومینه را بررسی کنید تا مطمئن شوید از حداکثر گرمای آن استفاده می کنید.

نور آفتاب را وارد منزل کنید

در طول روز های آفتابی حتماً پرده ها را کنار بزنید تا گرمای آفتاب به داخل منزل بیاید. گرمای آفتاب در سردترین روز ها هم به گرم شدن شما کمک می کند.

نور آفتاب

از کیسه آب گرم استفاده کنید

اگر در یک محیط سرد می خوابید، کافی است که زیر پتو یک کیسه آب گرم داشته باشید و آن را روی پاهایتان یا زیر پتو قرار دهید تا احساس گرمای مطلوبی را در خودتان ایجاد کنید.

وقتی آفتاب نیست پرده ها را ببندید

اگر پرده ها را کنار کشیدید تا نور آفتاب در طول روز به منزل بتابد، هنگام شب باید بر عکس عمل کنید و پرده ها را ببندید تا گرما هدر نرود و سرما پشت پرده ها گیر کند.

در اجاق فر را باز نگه دارید

بعد از تمام شدن پخت و پز بهتر است در اجاق فر را باز بگذارید تا گرمای حاصل از آشپزی داخلی آشپزخانه بپیچد و به گرم کردن کل خانه کمک کند؛ البته در صورتی که بچه کوچک دارید، نمی توانید این کار را انجام دهید.

صرفه جویی گاز

استفاده از پوشش پلاستیکی برای درز های خانه

این پوشش پلاستیکی یک ماده گرم کننده است که می توانید از طریق آن درزهای خانه را بپوشانید و محیط خانه را گرم تر نگه دارید و این گونه مجبور نیستید که پول زیادی برای قبض گاز بدهید .

از بخار حمام استفاده کنید

بعد از پایان استحمام، درب حمام را باز بگذارید تا بخار و گرمای آن وارد فضای خانه شود و علاوه بر گرم کردن، رطوبت را نیز در فضای داخل منزل شما پخش کند.

پنکه های سقفی را برعکس کنید

اگر از پنکه سقفی استفاده می کنید؛ جهت حرکت آن را تغییر دهید تا آن ها در جهت عقربه های ساعت بچرخند در نتیجه هوای گرم را در داخل منزل انتقال دهند.

پنکه های سقفی

از گرم کننده های کف منزل استفاده کنید

گرم کننده های کف منزل به سرعت کل خانه را گرم می کنند. در نتیجه می توانید فصل زمستان را به خوبی و راحتی پشت سر بگذارید.

از قفسه استفاده کنید

اگر قفسه متحرک دارید، می توانید در فصل سرما آن را بالای رادیاتور ها نصب کنید تا گرما بیش از حد به سمت بالا و سقف نرود و در همان ارتفاع باقی بماند. البته مراقب باشید اجسامی که بر اثر گرما آسیب می بینند را روی این قفسه قرار ندهید.

آب بجوشانید

تا زمانی که از کتری یا قوری برای درست کردن آب جوش یا چای استفاده می کنید، این بخار حاصل از آب جوش آشپزخانه را گرم می کند. در نتیجه کل خانه شما فضای گرم تری خواهد داشت.

جوشاندن آب

ترموستات را تا درجه 68 تنظیم کنید

با قرار دادن ترموستات روی درجه 70، 5 درصد انرژی گرمایی را ذخیره می کنید و هزینه کمتری پرداخت می کنید. اگر دو درجه از هفتاد پایین بیایید و به 68 برسید ، میزان ذخیره انرژی به 10 درصد کاهش می رسد.

از ترموستات هوشمند یا قابل برنامه ریزی استفاده کنید

زمانی که در محل کار باشید یا به هر دلیلی منزل نباشید، دمای این ترموستات ها کاهش می یابد و در نتیجه انرژی بیشتری ذخیره می کنند و قبل از این که وارد خانه شوید، دوباره دما را افزایش می دهند تا از گرمای آن بهره مند شوید. این گونه می توانید برای این ترموستات ها در روز های مختلف چارچوب زمانی تعیین کنید و با توجه به سبک زندگی که دارید، دمای آن ها را تنظیم نمایید. ترموستات های هوشمند می توانند تا 10 الی 12 درصد مصرف گاز را کاهش دهند.

مراقبت از لوازم گرمایشی را جدی بگیرید

حتما باید مراقب باشید که فیلتر این دستگاه را به خوبی تمیز کنید تا آن ها حداکثر کارایی را داشته باشند. پس هر سال آن ها را چک کنید. اگر لوازم گرمایشی شما بیش از 15 سال عمر کرده اند، بهتر است به فکر یک گزینه جدید باشید.

لوازم گرمایشی

لباس گرم بپوشید

این یکی از آسان ترین و به صرفه ترین راهکار ها برای کاهش هزینه قبض گاز در فصل زمستان است. با پوشیدن لباس گرم قطعاً مصرف گاز در منزل نیز پایین می آید.

زمان دوش گرفتن را کاهش دهید

سعی کنید که مدا دوش گرفتن خود را به 6 دقیقه برسانید. زمانی که تایم دوش گرفتن را حتی برای چند دقیقه هم کاهش دهید، مصرف آب گرم و مصرف گاز در منزل به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

لامپ های حبابی را با ال ای دی ها جابجا کنید

در طول روز های تاریک زمستان، معمولا همه ما بیشتر از قبل از لامپ استفاده می کنیم پس بهتر است از ال ای دی ها 95 درصدی استفاده کنیم که انرژی کمتری مصرف می کنند و برای ذخیره گرما هم مناسب می باشند.

لامپ حبابی

کاهش مصرف انرژی در پکیج دیواری

پکیج دیواری جایگزین های بسیار مناسبی برای آبگرمکن های قدیمی هستند. پکیج ها در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند زیرا :

در آبگرمکن های قدیمی آب باید با مصرف انرژی زیادی گرم مانده و در مخزن نگهداری میشد اما پکیج های دیواری فاقد مخزن بوده و آب را تنها در زمان نیاز به صورت مستقیم گرم میکنند. در پکیج ها وقتی شیر آب گرم را باز میکنید آب سرد وارد پکیج شده و جریان آب در اثر تماس با المنت حرارتی به سرعت گرم شده و به شیر آب گرم وارد میشود. برای مصرف بهینه پکیج نکات عنوان شده در ادامه ی این بخش از نمناک را رعایت نمایید:

متناسب با نیاز و مساحت خانه پکیج را انتخاب کنید:

برای خانه های پرجمعیت و بزرگ پکیج های کوچک مناسب نیستند، برای چنین خانه هایی میتوانید از یک پکیج با ظرفیت بیشتر استفاده کنید یا چند و دو پکیج با ظرفیت های کمتر نصب کنید.پکیج های گازی می توانند در هر دقیقه نزدیک به 100 لیتر آب را گرم و آماده مصرف نمایند.

برای خانه های پر جمعیت پکیج ها را به صورت اختصاصی نصب کنید مثلا برای حمام و سرویس بهداشتی یک پکیج، برای آشپزخانه یک پکیج و برای گرمایش خانه با شوفاژ نیز یک پکیج نصب نمایید.

پکیج باید در جای صحیحی نصب شود:

پکیج را در جای صحیح نصب کنید، پکیج را طوری نصب کنید که تراز باشد. نصب کج پکیج سبب بیشتر کار کردن آن برای گرم کردن آب یا گرم نکردن آب به اندازه کافی می شود. قسمت های مختلف نصب آن را بررسی نمایید.

 جای پکیج

لوله کشی نباید طویل باشد:

محل اتصال پکیج تا محل مصرف کمترین حد ممکن باشد تا طول لوله کمتر بوده و پیکج بتواند به سرعت و به راحتی آب گرم را به شیرهای مصرفی ارسال نماید.

در صورت طویل بودن لوله های گرمایش و زیاد بودن فاصله شوفاژها تا پکیج از عملکرد صحیح پکیج کاسته شده و آب گرم به اندازه کافی و به موقع به محل های مصرف نمیرسد.

از عملکرد صحیح شیر آلات اطمینان یابید:

اطمینان از عملکرد صحیح شیر آلات محل مصرف از عوامل موثر در مصرف بهینه انرژی در پکیج ها است. هر چه جریان خروجی آب از لوله ها کمتر باشد آب بیشتر در لوله ها مانده و بیشتر گرم میشود و پکیج انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. برخی شیر آلات موجود در خانه ها بسیار قدیمی بوده و جریان آب وودی در آنها زیاد است.

به موقع پکیج را سرویس نمایید:

برای بهبود عملکرد و مصرف بهینه انرژی در پکیج ها، به موقع پکیج را سرویس و تمیز نمایید. سرویس دوره ای پکیج هر شش ماه یک بار یا حداقل سالی یک بار سبب افزایش عمر دستگاه و پیشگیری از خرابی زود هنگام آن می شود. سرویس دوره ای پکیج سبب تمیز شدن لوله های آن از مواد معدنی و رسوبات کلسیم می شود.

سرویس پکیج

به جنس لوله ها توجه کنید:

در طول مسیر لوله کشی کمترین هدررفت گرما اتفاق افتد، باید لوله های پکیج عایق بندی شده و پلاستیکی باشند.

جریان آب را کم کنید:

پکیج ها معمولا در هر دقیقه میتوانند 100 لیتر آب را گرم نمایند. اگر به این مقدار آب واقعا نیاز ندارید برای بهبود عملکرد پکیج دیواری و کاهش مصرف انرژی آن، جریان آب به پکیج را کم کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا