گاز

گازرسانی به روستاهای مرزی پاوه و دالاهو، اقدام ماندگار دولت در خدمات‌رسانی

یکی از اقدامات مهم، ارزشمند و ماندگار دولت در اواخر سال گذشته گازرسانی به شهر ریجاب از توابع شهرستان دالاهو و ۶ روستای مرزی شهرستان پاوه بود که باتوجه به کوهستانی و سردسیر بودن این مناطق، گازرسانی موجب ارتقای سطح رفاه و آسایش روستاییان و جلب رضایتمندی آنان شد.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از خبرنگار ایرنا؛ عملیات گازرسانی به این مناطق ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نماینده دولت و همچنین «محمدطیب صحرایی» استاندار کرمانشاه و مردم محلی به بهره برداری رسید.

با گازرسانی به این مناطق صدها خانوار مناطق مرزی و سردسیر استان کرمانشاه که هرسال برای گرم کردن منازل خود با مشکل مواجه بودند، از اهمیت فراوانی برخوردار بود. دولت برای گازرسانی به این مناطق صعب العبور و کوهستانی هزینه زیادی را متقبل شد تا کانون خانواده‌های مردم مرزدار استان کرمانشاه را گرم کند.

دستان توانا و پرتلاش نیروهای شرکت گاز کرمانشاه در عملیات گازرسانی به این مناطق، پس از طی یک مسیر پرپیچ و خم کوهستانی و برفگیر، گاز این انرژی پاک و ارزان را به آخرین روستای مرزی «هانی گرمله» پاوه رساندند.

هانی‌گرمله که در همسایگی روستای «بیاره» عراق قرار دارد با داشتن یک مسیر پر پیچ و خم کوهستانی، حدود ۲ ساعت از شهر پاوه فاصله دارد.

شبکه کُردی «NRT» اقلیم کردستان عراق به دنبال گازرسانی به روستای «هانی گرمله» در گزارشی به مقایسه خدمت‌رسانی به ۲ روستا در نقطه صفر مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق پرداخت.

گازدار شدن روستاهای مرزی پاوه و دالاهو، اقدام ماندگار دولت در خدمات‌رسانی

براساس این گزارش، «جمهوری اسلامی گاز را به روستای هانی گرمله شهرستان پاوه در نقطه صفر مرزی با عراق آورده است تا تمام منازل روستا گازدار شوند. این در حالی است که نفت هم به آسانی و ارزانی در دسترس اهالی روستا هست. علاوه بر این، هانی‌گرمله به صورت ۲۴ ساعته برق دارد، جاده روستا هم آسفالت است و در خانه بهداشت روستا هم پزشک و دارو وجود دارد. همچنین عالم دینی هم دارند».

این گزارش شبکه NRT اضافه کرد: «اما چند صد متر پایین‌تر از هانی‌گرمله، وارد روستای «بیاره» از توابع اقلیم کردستان عراق می‌شویم که وضعیت کاملا متفاوت است. در این ۲ روستا که روابط فامیلی زیادی هم با یکدیگر دارند، در بهره‌مندی از خدمات تفاوت زیادی هست. یکی از اهالی روستای بیاره به خبرنگار NRT می‌گوید، به سختی به کپسول گاز دسترسی پیدا می کنیم و اکثر مردم به دنبال هیزم هستند.»

۳۱۷ میلیارد ریال برای گازرسانی به روستاهای پاوه هزینه شد

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه نیز گفت: برای گازرسانی به روستاهای مرزی شهرستان پاوه ۳۱۷ میلیارد ریال هزینه شد و اهالی روستاهای «هانی گرمله، دزآور، کیمنه، بیرواس، نجار و کمدره» از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

«ناصر حسینی» به خبرنگار ایرنا افزود: باتوجه به مسیر کوهستانی و پرپیچ و خم مسیر هانی‌گرمله، این گازرسانی اهمیت ویژه ای پیدا کرده و نشانگر امنیت منطقه و اراده نظام برای خدمت رسانی به دورترین نقاط کشور است.

گازدار شدن روستاهای مرزی پاوه و دالاهو، اقدام ماندگار دولت در خدمات‌رسانی

گازرسانی به شهر ریجاب و روستاهای دالاهو

عملیات گازرسانی به شهر ریجاب و روستاهای شهرستان دالاهو نیز ۲۸ بهمن ماه با حضور مسوولان کشوری و استانی به بهره بهرداری رسید.

سرپرست شرکت گاز کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت: برای گازرسانی به شهر ریجاب و ۲۷ روستای شهرستان دالاهو بیش از ۶۴۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

حسینی افزود: با افتتاح این طرح ۲ هزار و ۲۰۰ خانوار ساکن در این شهر و ۲۷ روستای شهرستان دالاهو با ۱۷۵ کیلومتر شبکه گذاری و احداث پنج ایستگاه تقلیل فشار از نعمت گاز برخوردار شدند.

وی یادآور شد: شهرستان دالاهو ۱۳۰ روستای قابل گازرسانی دارد که ۷۵ روستا معادل ۴۱/۷ درصد آنها گازدار و ۵۴ روستا نیز در دست اجراست که پس از گازدار شدن روستاهای در دست اجرا، سال آینده پرونده گازرسانی به این شهرستان بسته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۳۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، این شهرستان با استان حلبچه اقلیم کردستان هم مرز است.

شهرستان دالاهو نیز با سه شهر کرندغرب، دالاهو و ریجاب، پنج دهستان و ۱۴۸روستا بیش از ۳۶ هزار نفر جمعیت دارد.

۹۹/۵ درصد خانوارهای شهری در قالب ۳۰ شهر و همچنین ۸۴/۸ درصد خانوارهای روستایی در سطح هزار و ۸۱۴ روستا استان کرمانشاه از نعمت گاز برخوردار هستند.

در استان کرمانشاه بیش از ۶۰۰ هزار مشترک گاز وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها در شهر کرمانشاه ساکن هستند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا