گاز

گاز ایران؛ مطالبه مردم و رسانه های پاکستان، سکوت مقامات اسلام آباد

اگرچه حدود یک ماه پیش مصدق ملک وزیر مشاور در امور نفت و گاز پاکستان با تکرار بهانه تحریم، رسما اعلام کرد که کشورش دیگر تمایل چندانی به پیشبرد پروژه خط لوله گاز ایران ندارد، اما اجرای این طرح همچنان مطالبه مستمر رسانه ها و مردم پاکستان از دولت اسلام آباد است.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از ایرنا؛ در تازه ترین نشست خبری هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ، آقای خواجه اقبال خبرنگار رسانه پاکستانی “مدیا تودی” در سوالی درباره سونوشت قرارداد خط لوله گاز ایران – پاکستان پرسید و گفت: در شرایطی که پاکستان با مشکلات فراوانی در زمینه کمبود گاز طبیعی مواجه است، آخرین خبرها درباره طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان چیست؟

این خبرنگار همچنین سوالی درباره طرح خرید نفت توسط پاکستان از روسیه مطرح کرد.

خانم ممتاز زهرا بلوچ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به سوال اول این خبرنگار کاملا سکوت کرد و هیچ پاسخی به سوال اول او نداد.

این سخنگو اما در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره خرید نفت از روسیه گفت: در خصوص سوال شما در باره واردات نفت از روسیه، یاداوری می کنم که اخیرا اقای مصدق ملک وزیر مشاور در امور نفت و گاز پاکستان سفری به روسیه انجام داد و موضوعاتی در آن سفر مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: ما با طرف روس و دیگر شرکای خود در زمینه خرید نفت در تماس هستیم و این تماس ها در سطوح مختلف در جریان است.

به گزارش ایرنا، سکوت و عقب نشینی دولت های مختلف پاکستان از اجرا تعهدات خود در قبال قرارداد خط لوله گاز ایران در شرایطی است که مردم و صنایع مختلف این کشور به ویژه در سرمای زمستان، با مشکلات فراوان ناشی از کمبود و قطع گسترده گاز مواجه هستند. با وجود اینکه ایران دو میلیارد دلار برای انجام تعهداتش در قبال احداث خط لوله گاز تا مرز پاکستان هزینه کرده، اما طرف پاکستانی هیچ اقدامی در انجام تعهداتش در قبال این قرارداد برنداشته است.

حدود یک ماه پیش، وزیر مشاور نفت و گاز پاکستان با تکرار بهانه تحریم، اعلام کرد دولت اسلام‌آباد به دلیل چالش و ریسک تحریم‌ها، دیگر تمایل چندانی به پیشبرد طرح گازی ایران ندارد و به جای آن پیشبرد طرح انتقال گاز از ترکمنستان از طریق خط لوله موسوم به “تاپی” (TAPI) را انتخاب کرده است.

برخلاف خواسته افکار عمومی پاکستان و مطالبه صنعتگران و جامعه تجار این کشور همسایه برای بهره‌برداری از پروژه گاز ایران به جای خرید هنگفت گاز مایع از خارج و یا دل بستن به طرح گازی تاپی، دولت اسلام‌آباد اصرار بر تبعات تحریم‌ها و برداشتن گام های لرزان به سمت گاز ترکمنستان دارد.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون ماه گذشته در گزارشی به نقل از اظهارات «مصدق مسعود ملک» وزیر مشاور امور نفت پاکستان نوشت که دولت این کشور برای غلبه بر بحران انرژی کار بر روی خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند TAPI را ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1740

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا