گاز

گام‌های استوار دولت سیزدهم برای توسعه سواحل مَکُران؛ گاز در یک قدمی چابهار

به همت دولت سیزدهم گاز تا چند روز آینده به قطعات سوم و چهارم طرح انتقال گاز ایرانشهر – مکران – چابهار – کنارک تزریق و شعله‌های آبی در نیروگاه‌های چابهار و کنارک، پتروشیمی مَکُران و روستاهای مجاور این خط انتقال روشن می‌شود.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از ایرنا؛ تکمیل پروژه‌های گازرسانی به سیستان و بلوچستان موجب اشتغالزایی، توسعه صنعت، کاهش قاچاق سوخت، تامین امنیت منطقه و دلگرمی مردم شده و حالا این استان برای برداشتن گام‌های بلند به سوی توسعه آماده می‌شود.

سیستان و بلوچستان با گستره ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومترمربع (معادل ۱۱.۵ درصد مساحت کشور) و بیش‌از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور به شمار می‌رود که عملیات گازرسانی به این خطه از سال ۸۹ با اجرای خط انتقال از عسلویه به ایرانشهر آغاز شد.

هرچند اواخر سال ۱۳۸۴ بود که شرکت ملی گاز ایران طرح انتقال گاز به مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور را با عنوان خط انتقال گاز هفتم سراسری در دستور کار قرار داد که این خط انتقال گاز اهداف چندگانه‌ای مانند گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و ساخت خطوط فرعی و شبکه‌های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی در استان‌های واقع در طول مسیر، بویژه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان را دنبال می‌کرد.

رئیس دولت یازدهم در سفر ۱۱ آذرماه سال ۹۶ خود به شمال سیستان و بلوچستان در جمع مردم سیستان قول داد که گاز مهر سال ۹۷ به زابل خواهد رسید وعده‌ای که نه تنها سال بعد آن محقق نشد بلکه در طول عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم مشعل گاز در زابل روشن نشد و این صحبت تنها در حد یک شعار باقی ماند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با نگاه عدالت محوری که بر دولت مردمی حاکم است گازرسانی به شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان آغاز شد و هم‌اینک تمامی شهرهای این استان پهناور در زمینه گازرسانی تعیین وضعیت شده و هیچ شهر بلاتکلیفی در این زمینه وجود ندارد و بزودی تمام استان از گاز شهری بهره‌مند خواهد شد
از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه خطوط انتقال گاز بین شهری، بهره برداری از خط انتقال گاز زاهدان به زابل و همچنین بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایرانشهر – پاییزان – خاش و خاش – میرجاوه در آبان ماه سالجاری، با هدف بهره مندی مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، زابل، هیرمند، نیمروز، زهک و هامون و همچنین صنایع و صنوف مستقر در این شهرستان‌ها از گاز طبیعی است.

طرح انتقال گاز از زاهدان به زابل نیز به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم سیستان به منظور تامین گاز شهرها و روستاهای واقع در مسیر خط لوله شهر زابل و کارخانه سیمان سیستان طراحی و اجرا شده است.

خط انتقال گاز شهری ششم شهریور ماه امسال در منطقه سیستان افتتاح شد و زابل در مجموع ۵۰۰ کیلومتر شبکه گازرسانی نیاز داشت که تا کنون از ۴۶۶ کیلومتر کارشده ۲۵۰ کیلومتر گازدار است

خط لوله ۳۶ اینچ انتقال گاز زاهدان – دوراهی دشتک – زابل به طول ۱۱۰ کیلومتر نیز با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان با تلاش قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیاء (ص) امسال در هفته دولت به بهره‌ برداری رسید.

ایرانشهر در شهریور ۸۹ گازدار شده و شرایط گازی آن تقریبا مانند زاهدان است و بمپور و محمدان گازدار بوده و در بزمان نیز گازرسانی انجام و در مرحله اتمام عملیات اجرایی و گازدار شدن شهر است.

در حوزه ایرانشهر نیز شهرک صنعتی این شهرستان گازدار شده و صنایع مستقر می‌توانند از آن استفاده کنند.گاز به شهرک صنعتی زاهدان نیز رسیده و واحدهای صنعتی باید برای دریافت اشتراک پذیری گاز طبیعی اقدام کنند و شهرک کارگاهی نیز تا ۲ هفته آینده گازدار خواهد شد.

در زاهدان ۴۱۰ صنعت هدف وجود دارد که از این تعداد ۹۳ صنعت مصرف کننده عمده گاز، سه مصرف کننده نیروگاهی، ۸۸ صنعت در دست اجرا و ۲۰۳ صنعت دارای قابلیت گازدار شدن است.

در طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان از استان‌های معین مانند خراسان رضوی، سمنان و همدان به کمک این استان آمدند و مجری ۴۹ درصد از شبکه مورد نیاز این شهر، شرکت گاز استان بوده است.

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پیامی تویتری نوشت: چهار گوشه کشور عرصه خدمت و سازندگی. دو هفته قبل از ارومیه، هفته قبل بوشهر، امروز نیز به برکت میلاد حضرت ولی عصر(عج) در امتداد گازرسانی به شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان، خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر و با هزینه ۴۱۰ میلیون دلار آماده بهره برداری شد.

 

گاز در یک قدمی چابهار

تکمیل خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار

مسوول قطعات سوم و چهارم پروژه انتقال گاز ایرانشهر – مکران – چابهار – کنارک در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران سال ۱۴۰۱ را “سال سیستان و بلوچستان” نامگذاری و بر اجرا و تکمیل پرشتاب طرح‌های گازرسانی در این استان تاکید کرد که همسو با آن در آبان‌ ماه امسال آیین بهره‌ برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های متعدد صنعت گاز در این استان با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیران ارشد صنعت گاز برگزار و جشن گازرسانی به شهر خاش برپا شد.

منوچهر مشهوری گفت: در ادامه اجرا و تکمیل این پروژه‌ها، قطعات سوم و چهارم طرح انتقال گاز ایرانشهر – مکران – چابهار – کنارک که طرحی راهبردی بشمار می‌آید در ایستگاه پایانی است که با تکمیل آن تا پایان امسال، افزون بر تامین انرژی مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و نیروگاهی، فرصت‌های رشد برای تجارت دریایی مهیا می‌شود تا سنگ‌ بنای توسعه متوازن و پایدار در جنوب شرق ایران محکم‌تر بنا شده و فعالان اقتصادی، صنعتی و گردشگری به‌ منظور سرمایه‌گذاری، رهسپار جوانترین استان کشور شوند.

وی افزود: این خط انتقال، از خط لوله هفتم سراسری گاز با سایز ۵۶ اینچ به طول ۲۰۰ کیلومتر منشعب و از نزدیکی شهر بمپور تا حدود منطقه‌ای به نام چِب ادامه می‌یابد.

مسوول این طرح گازرسانی به چابهار بیان کرد: پس از آن سایز این خط لوله با سایز ۴۲ اینچ به طول ۴۷ کیلومتر تا چابهار انجام و خط لوله ۲۰ اینچ به طول ۱۸ کیلومتر برای گازرسانی به نیروگاه و شهر چابهار و خط لوله ۱۶ اینچ به طول ۲۵ کیلومتر برای گازرسانی به نیروگاه و شهر کنارک و صنایع اطراف از آن منشعب می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از سال ۹۸ آغاز شده است گفت: در ادامه این طرح بزرگ گازرسانی به چابهار، طرح‌های تازه‌ای برای گازرسانی به شهرهای اطراف این خط لوله تعریف شده است.

مشهوری با تاکید بر بهره‌مندی حداکثری از تجهیزات و توان داخل در اجرای این طرح اظهارداشت: به جز تولید ورق‌ های ۵۶ و ۴۲ اینچ و بخش کمی از شیرآلات و تجهیزات ابزار دقیق، تقریبا تمامی تجهیزات تولید داخل است و پیمانکاران، مهندسان و کارکنان ایرانی کار را انجام دادند.

وی افزود: این طرح بزرگ گازرسانی به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا و نبود اجازه خروج از شهرها برای حمل‌ و نقل تجهیزات، همچنین حضور کارکنان و کارگران در زمانی متوقف و از سویی افزایش نرخ ارز سبب شد تکمیل پروژه با تاخیر روبه‌رو شود که سرانجام به پایان رسید.

به گزارش ایرنا، شکل اجرای این پروژه در قالب چهار قرارداد با پیمانکاران داخلی بوده و ۶۰۰ کیلومتر خط لوله برای گازرسانی به شهرهای باقی مانده سیستان و بلوچستان نیاز است که در آینده انجام خواهد شد.

وزش باد شدید و بادهای موسمی ۱۲۰ روزه، غلظت پراکندگی ذرات خاک معلق در هوا، عدم دسترسی به آب کافی و امکانات صنعتی، تامین ماشین آلات و نیروی متخصص از جمله محدودیت های پروژه گاز ایرانشهر – چابهار و کنارک بوده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا