برق

افزایش ظرفیت تولید برق ۲ نیروگاه با تلاش متخصصان داخلی

رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: ظرفیت تولید نیروگاه‌های کرمان و بمپور ایرانشهر در سیستان و بلوچستان با هدف کاهش ناترازی تولید و مصرف برق در کشور به همت متخصصان این پژوهشگاه ۲۰ مگاوات افزایش یافت.

به گزارش دیده بان انرژی به نقل از ایرنا از پژوهشگاه نیرو، مجید عمیدپور افزود: نتایج آزمایش‌های صورت گرفته در نیروگاه سیکل ترکیبی کرمان بیانگر موفقیت آمیز بودن طرح افزایش ظرفیت بوده که بلافاصله پس از صدور مجوز دیسپاچینگ ملی با اعمال تنظیم های جدید به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

وی در باره طرح افزایش ظرفیت نیروگاه بمپور ایرانشهر در سیستان و بلوچستان ادامه داد: بکارگیری روش بازچینی پره‌های ثابت کمپرسور V۹۴.۲ در واحدهای گازی نیروگاه بمپور نیز در شرایط دمای محیطی ۴۰ درجه سانتی‌گراد بیش از ۱۰ مگاوات به توان عملی این واحدها اضافه شده است.

رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه پژوهشگاه نیرو با اجرای پروژه‌های ارتقای واحدهای گازی و افزایش ظرفیت عملی این واحدها در فصل گرما، همگام با برنامه‌های عملیاتی وزارت نیرو، تلاش کرده است تا به کاهش ناترازی برق و جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی کمک کند، گفت: برای این منظور همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم در سال گذشته، ارتقای دو واحد گازی از نیروگاه بمپور و یک واحد گازی از نیروگاه کرمان در دستور کار پژوهشگاه نیرو قرار گرفت.

عمید پور ادامه داد: این پروژه‌ها بر اساس توسعه فناوری انجام شده در طرح ارتقای توربین‌های گازی مدل V۹۴.۲ با روش بازچینی پره‌های ثابت کمپرسور، نسبت به پیاده‌سازی این فناوری در واحدها اقدام شد.

وی، با اشاره به فعالیت توربین‌های گازی به عنوان ماشین غالب در نیروگاه‌های حرارتی اظهار داشت: اصولا این توربین‌ها برای شرایط ایزو طراحی شده و توان آنها با افزایش ارتفاع از سطح دریا و همچنین افزایش دمای محیط کاهش می‌یابد و این در حالی است که روزهای گرم سال مقارن با شرایط پیک مصرف است.

رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه برای جبران این نقیصه طرح‌های ارتقایی وجود دارد که با عنوان تطبیق با شرایط گرم (HAS) شناخته می‌شوند، افزود: یکی از این طرح‌ها، طرح‌ بازچینی پره‌های ثابت کمپرسور V۹۴.۲ است که با همکاری پژوهشگاه نیرو و شرکت دانش‌بنیان توربوتک به انجام رسیده و توانسته است در شرایط دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد، حدود ۱۰ مگاوات توان این واحدها را افزایش دهد.

عمیدپور خاطرنشان کرد: اجرای موفقیت‌آمیز این طرح پس از پیاده‌سازی در یک واحد پایلوت، دو واحد گازی نیروگاه بمپور و یک واحد گازی نیروگاه کرمان زمینه‌ساز توسعه این فناوری در سایر واحدهای مستعد محسوب شده و افزایش قابل توجه توان واحدهای گازی، در شرایط اوج مصرف را به دنبال خواهد داشت.

وی پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه واحدهای گازی مدل V۹۴.۲ بیشترین سهم از تولید برق ناوگان نیروگاهی در کشور را به خود اختصاص داده است، پیاده‌سازی این طرح با هزینه مناسب در واحدهای گازی مستعد این ناوگان می‌تواند کمک شایانی به کاهش مشکل ناترازی تولید و مصرف برق در کشور کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا