نفت

جایگاه سومین تولیدکننده نفت اوپک به ایران رسید

تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه اوت (مردادماه – شهریورماه) با ۱۴۳ هزار بشکه افزایش به سه میلیون بشکه رسید و پس از عربستان و عراق جایگاه سومی را دوباره از آن خود کرد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ گزارش ماه سپتامبر اوپک که روز سه‌شنبه (۲۱ شهریورماه) منتشر شد نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان براساس گزارش منابع ثانویه در ماه اوت (مردادماه – شهریورماه) ۲۷ میلیون و ۴۴۹ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۱۱۳ هزار بشکه بیشتر از ۲۷ میلیون و ۳۳۶ هزار بشکه ماه ژوئیه است.

بر اساس گزارش ماه سپتامبر اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه هشت میلیون و ۹۶۷ هزار بشکه، عراق با تولید روزانه چهار میلیون و ۲۷۷ هزار بشکه و ایران با تولید روزانه سه میلیون بشکه در جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان قرار گرفته است.

بر اساس گزارش منابع ثانویه، ایران در ماه اوت سه میلیون بشکه نفت خام تولید کرده که ۱۴۳ هزار بشکه بیشتر از ماه ژوئیه ۲۰۲۳ (تیرماه-مردادماه) بوده است. همچنین تولید هشت عضو این سازمان در دوره مورد بررسی با افزایش همراه بوده است که بیشترین افزایش تولید با ۱۴۳ هزار بشکه مربوط به جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) معاف هستند. قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، در ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه سال ۲۰۲۳ میلادی شش دلار و ۱۰ سنت معادل ۷.۵ درصد کاهش یافته است.

قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه اوت ۲۰۲۳، ۸۱ دلار و ۴۸ سنت ثبت شد، در حالی‌ که این رقم در ماه ژوئیه ۲۰۲۳، ۸۷ دلار و ۵۸ سنت برای هر بشکه بود.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۵ دلار و ۵۹ سنت بوده، قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه اوت ۲۰۲۳ به ۸۷ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه رسید که شش دلار و ۲۷ سنت (۷.۷ درصد) بیشتر از ماه ژوئیه ۲۰۲۳ است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک (سپتامبر)، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۳ میلادی بدون تغییر نسبت به برآورد پیشین (گزارش ماه اوت) با دو میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود. مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۰۲ میلیون و ۶۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است، در حالی که در برآورد ماه گذشته این رقم ۱۰۲ میلیون و ۱۰ هزار بشکه اعلام شده بود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا