بهینه ساز مصرفکسب و کارگازنفت

هزینه گزاف موفقیت اروپا برای فرار از کمبود انرژی

جنگ در اوکراین در سال میلادی گذشته، واردات گاز روسیه به اتحادیه اروپا را شدیدا محدود کرد و قیمت این سوخت فسیلی را بالا برد و درنتیجه، مصرف‌کنندگان و شرکت‌های این بلوک ناچار شدند سریعا راه‌هایی برای استفاده بهینه‌تر از انرژی پیدا کنند اما موفقیت در صرفه‌جویی در مصرف گاز، واقعیت تلخ دیگری برای صنعت اروپایی را پنهان کرد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ آمار کمیسیون اروپا نشان می‌دهد اتحادیه اروپا ۴۱۲ میلیارد متر مکعب گاز در سال ۲۰۲۱ سوزاند. طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، میزان مصرف گاز اروپا در سال میلادی گذشته، حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب معادل ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافت. بخشی از این کاهش به دلیل تلاش خانواده‌ها و شرکت‌ها برای اجتناب از دریافت قبوض سنگین گاز بود.

بررسی آمار مترهای هوشمند توسط شرکت سازنده ترموستات آلمانی “تادو” نشان داد ۷۶ درصد از خانوارهای اروپایی، دمای داخلی را به میزان یک درجه در نوامبر و دسامبر کاهش دادند. در آلمان، تلاش برای یافتن راه‌های موثرتر برای تامین گرمایش ساختمان‌ها، به افزایش ۵۳ درصدی فروش پمپ‌های حرارتی نسبت به سال پیش منجر شد. دمای معتدل زمستان هم به این صرفه جویی در مصرف گاز کمک کرد. با این حال، همه صرفه جویی‌ها به رفتار سبزتر محدود نبود. طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، حدود نیمی از کاهش تقاضا برای گاز ( ۲۵ میلیارد متر مکعب)، صنعتی بود. شرکت‌ها به منابع انرژی آلاینده‌تری مانند نفت کوره یا گاز نفتی روی آوردند که هر دوی آنها از تابستان سال ۲۰۲۱،  ارزان‌تر از گاز بودند.

حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی دیگر معادل یک دهم از کل کاهش مصرف، مربوط به تعطیلی یا کاهش تولید شرکت‌ها در کارخانه‌های متکی به گاز بود. این کاهش تولید به خصوص برای تولیدکنندگان مواد شیمیایی مانند باسف (BASF) و تولیدکنندگان کود مانند “یارا اینترنشنال”، صادق بود. طبق آمار انجمن بین‌المللی کود، حدود سه چهارم از تولید آمونیاک اروپا در اوت سال گذشته متوقف شد و حدود ۴۰ درصد در اکتبر، همچنان غیر فعال بود. تولید صنایع انرژی‌بر فولاد و آلومینیوم در اروپا طی ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۲، به میزان ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش رویترز، چنین صرفه جویی‌هایی خطرناک هستند زیرا ممکن است به افت همیشگی تولید اقتصادی منتهی شود. چشم انداز از سرگیری تولید چندان خوش‌بینانه به نظر نمی‌رسد. اگر دمای زمستان به میانگین سردتر سال‌های گذشته برگردد، اروپا به ۱۱ میلیارد متر مکعب گاز بیشتر برای گرم کردن مناسب ساختمان‌ها نیاز خواهد داشت. این قاره همچنین ممکن است لازم باشد  ۱۲ میلیارد متر مکعب گاز اضافی به اوکراین و مولداوی برای کمک به این کشورها برای پر کردن مجدد مخازن ذخیره‌سازی گاز که ممکن است تا مارس خالی شود، صادر کند. با طولانی شدن جنگ، صنایعی که مصرف گاز بالایی دارند، به تقلا خواهند افتاد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا