نفت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور: تامین نیازهای حوزه نفت به کمک فناوران بومی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ایجاد غول‌های فناوری در صنعت پتروشیمی ایران را ضروری دانست و گفت: اگر برای ایجاد چنین مراکزی در صنایع بزرگ تلاش نکنیم ارزش افزوده این صنایع به نفع دیگر کشورها مصادره می‌شود و فقط مزیت سرزمینی این منابع عظیم طبیعی برای کشور باقی می‌ماند.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از گروه علم و آموزش ایرنا؛ روح الله دهقانی فیروزآبادی در نخستین همایش پتروفن ویژه هفته پژوهش و نوآوری افزود: هر کشوری مزیت ها و فرصت ویژه ای مختص خود دارد که باید بهترین بهره را از آنها ببرد. یکی از اصلی ترین مزیت های سرزمینی ایران هم وجود صنعت نفت در ایران است که باید تلاش کنیم با نفوذ فناوری و نوآوری به این صنعت، ارزش افزوده آن را ارتقا دهیم.

وی تاکید کرد: نفوذ فناوری و نوآوری به صنعت نفت باید از بخش های بالادستی این صنعت اتفاق بیافتد. بسیاری از کشورها با استفاده از همین فناوری و نوآوری توانسته اند استفاده ز منابع طبیعی خود را بهبود بخشند و کارایی اقداماتشان را ارتقا دهند.

وی افزود: تا ۵۰ سال پیش تنها داشتن منابع زیرزمینی برای کشورها مزیت و امتیاز ویژه محسوب می شد اما امروز اینطور نیست و باید با استفاده از فناوری و نوآوری از این منابع ارزش افزوده و محصولات جدید تولید کرد. ارزش ایجاد شده از تجارت ماده خام با حاشیه سودی که از محصولات فناورانه به دست می آید قابل قیاس نیست و بسیار عدد کوچکی است. محصولی که مبتنی بر نوآوری و فناوری تولید می شود هزار برابر محصولات خام حاشیه سود دارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور خاطرنشان کرد: فعالان حوزه پتروشیمی باید به این نکته توجه کنند، اگر از فناوری و نوآوری برای تولید محصولات خود استفاده و زنجیره ارزش این صنعت را تکمیل نکنند به همان اندازه که صاحبان فرصت هستند در شرایط تهدید هم قرار دارند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: شرکت های دانش بنیان فراوانی در حوزه نفت و پتروشیمی فعالیت می کنند و بر اساس آمار ثبت شده در کارگروه تولید بار اول، رتبه نخست درخواست ها در بخش مربوط به صنعت نفت است و عدد ۱۲۰ میلیون دلار در این زمینه ثبت شده است، یعنی به ازای هر دلار سرمایه گذاری، هشت دلار سود به دست آمده است.

صنعت پتروشیمی مملو از نیازهای فناورانه است

رییس بنیاد ملی نخبگان با یادآوری اینکه صنعت پتروشیمی مملو از نیازهای فناورانه در حوزه هایی چون تولید تجهیزات دوار، دانش فنی، مواد، کاتالیست ها و غیره است، گفت: همه این نیازها را می توانیم با کمک شرکت های دانش بنیان و فناوران بومی تامین کنیم به شرطی که زنحیره ارزش آن به صورت کامل تامین و تکمیل شود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: این کار به اتصال دانشگاه به صنعت هم نیاز دارد. لازم است این اتصال شکل درست خود را طی کند. یعنی صنعت نیاز خود را به شرکت های دانش بنیان عرضه و این شرکت ها با کمک فناوری خود به تامین این نیازها ورود کنند. البته مجموعه های دانش بنیان برای تامین دانش و انجام تحقیقات خود از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استفاده می کند و در نهایت نیاز صنعتی با اتصال به دانشگاه و شرکت های دانش بنیان رفع می شود.

وی شکل گیری کنسرسیومی از شرکت های دانش بنیان و ایجاد غول های فناوری را از جمله ضرورت های توسعه صنعت پتروشیمی دانست و اظهار داشت: این غول های فناوری بهترین گزینه برای توسعه فناوری و نوآوری در صنایع مختلف هستند. غول هایی که در برخی کشورهای فاقد منابع طبیعی هم ایجاد شده اند و سود هنگفتی را برای خود رقم زده اند. ایجاد این مراکز در ایران به عنوان صاحب منابع طبیعی قطعا ضروری و لازم است.

معاون رئیس جمهور گام های معاونت علمی برای حمایت از دانش بنیان شدن صنعت پتروشیمی را بیمه خدمات، کمک به تامین مالی شرکت ها و حمایت هایی در سطح حاکمیت عنوان کرد و گفت: باید برای دانش بنیان شدن صنعت پتروشیمی همه بازیگران دولتی و خصوصی فعال در این حوزه با یکدیگر هم افزایی و همکاری داشته باشند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: هلدینگ خلیج فارس به بزرگ ترین بازار در صنعت پتروشیمی دسترسی دارد و می تواند با برنامه ریزی مناسب و بهره گیری از فناوری و نوآوری ارزش افزوده این صنعت را افزایش دهد.

به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نخستین همایش پتروفن ویژه هفته پژوهش و نوآوری با رویکردی نوین در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان امروز با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان و شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت پتروشیمی گشایش یافت.

در این همایش سه روزه که تا ۲۹ آذرماه ادامه داد، نیازهای فناورانه شرکت‌های تابعه این گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارائه می‌شود.

لینک کوتاه: http://didebanenergy.ir/?p=1832

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا