گاز

وزیر نفت: ایران رکورد تولید یک میلیارد مترمکعبی گاز ترش را به ثبت رساند

وزیر نفت گفت: امسال رکورد تولید یک میلیارد مترمکعبی گاز ترش در کشور ثبت شد و همکاران ما با اقدام‌های جهادی و مدیریت مناسب توانستند با کمترین قطعی گاز، زمستان را پشت سر بگذرانند.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از خبرنگار ایرنا؛ جواد اوجی که به صورت مجازی در آیین اجرای عملیات خط لوله ۱۶ اینچی تقویت انتقال گاز به تربت جام شرکت کرده بود با اشاره به اقدام‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای استمرار پایداری گاز در کشور افزود: ذخیره‌سازی گاز طبیعی‌ سی. ان. جی و اس‌.ان‌.جی، ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه دی، ساخت ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان و خط لوله محمدیه در منطقه پارچین از جمله اقدام‌هایی است که برای پایداری گاز در استان‌های خراسان، سمنان و گلستان در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در این آیین با بیان این که شبکه گاز شمال شرق ایران با اجرای چند طرح تقویت می‌شود گفت: برای پایداری گازرسانی به این مناطق، طرح ساخت خط لوله گاز ۳۶ اینچ دوراهی دشتک به نهبندان به زودی آغاز می‌شود و آغاز عملیات خط انتقال گاز لوله یازدهم و ساخت ایستگاه تقویت فشار آرادان هم در دستور کار قرار دارد که در تقویت شبکه گاز شمال شرق کشور بسیار مهم است.

مجید چگنی افزود: بحث ذخیره سازی گاز در شهرک‌های صنعتی نیز پیگیری می‌شود و با توجه به شرایط مناطق و مشترکان، اجرایی خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: با توجه به مشکلات زمستان امسال با تصمیم و ابلاغ وزیر نفت، یکی از طرح هایی که امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم انتقال خط لوله ۱۶ اینچ از صالح آباد به تربت جام است که با همکاری قرارگاه خاتم الانبیا شروع شد.

یعقوبعلی نظری با بیان این که این طرح تا قبل از زمستان سال آینده به اتمام خواهد رسید افزود: برای حل مشکلات این منطقه طرح های ملی فشار قوی گاز و مخازن ذخایر گازی در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: برای صنایع نیز پیگیر گاز ال. پی.جی هستیم تا واحدهای تولیدی فعال باشند و اشتغال افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی هم در این نشست گفت: وعده وزیر نفت در خصوص تقویت خط انتقال گاز به تربت جام در کوتاهترین زمان عملیاتی شد.

حسن افتخاری با بیان این که در این طرح، قرارگاه خاتم الانبیا با توجه به رسالت جهادی خود پای کار آمده است افزود: امید است سال آینده شاهد پایداری انتقال گاز به این شهر باشیم.

عملیات اجرایی خط لوله ۱۶ اینچی تقویت انتقال گاز به تربت جام به طول ۶۵ کیلومتر و اعتبار ۶ هزار میلیارد ریال امروز آغاز شد.

ورود جبهه هوای بسیار سرد در ۲۰ دی‌ماه امسال به کشور سبب کاهش شدید دما تا منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد شد. هم‌زمان با این کاهش دما، کشور ترکمنستان، گاز وارداتی به ایران را قطع کرد و در پی افزایش مصرف گاز در کشور، شبکه خطوط انتقال گاز خراسان رضوی که در انتهای شاخه‌های خطوط هستند با شدت، وسعت و ماندگاری هوای بسیار سرد، دچار مشکل و جریان گاز بخشی از شهر تربت‌جام نیز دچار افت فشار و قطعی شد.

هم‌زمان با این اتفاق، جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مدیران صنعت نفت و گاز کشور روز ۲۵ دی برای بررسی میدانی شبکه شمال شرق کشور و راهکارهای جلوگیری از افت فشار گاز و اطمینان از تداوم پایداری کامل شبکه شرق کشور به استان خراسان رضوی و شهر تربت‌جام سفر کردند که از مصوبات آن، تقویت خط انتقال گاز به تربت جام بود.

شهرستان مرزی و تلفیقی تربت‌جام با ۲۳۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد و از شرق با کشور افغانستان هم مرز است.

شرکت گاز خراسان رضوی به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک خدمت رسانی می‌کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا