برق

افزایش ظرفیت و راندمان انرژی برق در دولت سیزدهم

 مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: با اقدامات دولت سیزدهم ۶ هزار و ۷۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های برق و ۳۹ درصد به راندمان نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایرنا؛ هادی مدقق در نشست نورآوری بهره‌وری در حوزه انرژی با عنوان تبیین نیازهای فناورانه، اظهار داشت: بهره‌وری موضوعی است که وزارت نیرو پیگیری می‌کند و بر اساس آن زیر ساخت‌های خوبی فراهم شده است که می‌تواند راهگشا باشد

وی با بیان اینکه از آغاز دولت سیزدهم اقدامات خوبی انجام شده است، تصریح کرد: افزایش ۶ هزار و ۷۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه شامل پنج هزار و ۳۹۸ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید و یک هزار و ۴۰۰ مگاوات ارتقا توان و رفع محدودیت می‌شود که در این دوره محقق شده است.

مدقق با بیان اینکه افزایش نیروگاه‌های حرارتی به ۳۹ درصد و اضافه شدن دو هزار واحد بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: تحقق ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار به میزان ۹۹ درصد، کاهش نرخ خروج اضطراری از ۲.۲۵ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱.۹۷ درصد در سال ۱۴۰۱ و انجام تعمیرات دوره‌ای و اساسی نیروگاه‌های حرارتی به میزان ۱۹۲ هزار و ۱۸۸ مگاوات از دیگر شرایطی است که طی دو سال گذشته به سرانجام رسیده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با بیان اینکه بیش از ۹۲ درصد انرژی برق در نیروگاه برق حرارتی تولید می‌شود، تاکید کرد: این آمار اهمیت تولید برق حرارتی رو نشان می‌دهد که سوخت اولیه گاز طبیعی سوخت پشتیبان گازوئیل و مازوت است که به صورت دوره‌ای افزایش نیز می‌یابد.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌وری در حوزه برق حرارتی، ایران را بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز کشور دانست و گفت: رشد تقاضای برق و ناترازی شدید داریم که باید در این زمینه اقداماتی شامل بازنشستگی نیروگاه‌های کم‌بازده و فرسوده، احداث نیروگاه با راندمان بالا بازتوانی نیروگاه‌های بخار و ارتقا و افزایش توان بار می‌شود.

به گفته مدقق، روش‌های نوین تامین مالی، طرح‌های بهبود راندمان نیروگاهی و طرح صرفه‌جویی آب مصرفی پیشنهاداتی است که در زمینه بهره‌وری برق مورد توجه است.

در این نشست «مسعود تقوایی» مدیر کل دفتر تحقیقات و توسعه فناوری شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق توانیر با بیان اینکه طی سال‌های گذشته موضوع دانش بنیان‌ها مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار وزارت نیرو نیز قرار دارد و اگر ایده‌ای قابل استفاده در صنعت برق باشد از حمایت‌های لازم برخوردار خواهد شد.

وی با اشاره به آیین‌نامه‌ها و مصوبات مناسب در خصوص شرکت‌های دانش بنیان، اظهار داشت: قوانین مورد نیاز برای بهره‌مندی از شرکت‌های دانش بنیان در دسترس قرار دارد و مشکلی برای حمایت مالی وجود ندارد و هر ایده‌ای مورد استقبال قرار خواهد گرفت، اما حلقه گمشده در این بخش ارزیابی و استاندارد است که یا قابل اجرا نیستند یا نمی‌توانند آزمودن‌ها را به درستی پشت سر بگذارند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا