برقگازنفت

صاحب نظران روس: پل انرژی تهران – مسکو فعال شود

شماری از صاحب نظران و استادان دانشگاه های روسیه با اشاره به تلاش قدرت های فرامنطقه ای برای تقویت نفوذ در منطقه قفقاز، تقویت حمل و نقل در چارچوب کریدور شمال – جنوب و نیز اجرای توافق «پل انرژی» در مسیر روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران و همچنین هاب گازی روسیه، ایران و قطر در خلیج فارس را گامی در راستای همگرایی بیشتر کشورهای منطقه خواندند.

به گزارش دیده بان انرژی به نقل از ایرنا؛ این مباحث در نشست “نظم نوین منطقه ای؛ همکاری های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در آسیای مرکزی و قفقاز” که با حضور و سخنرانی سفیر ایران در محل موسسه کشورهای مشترک المنافع در مسکو برگزار شد، مطرح شد.

پل انرژی تهران – مسکو فعال شود
ولادیمیر نوویکوف رئیس بخش قفقاز موسسه کشورهای مشترک المنافع روسیه در سخنانی در این نشست با بیان اینکه وزیران انرژی روسیه، ایران و ارمنستان و معاون وزیر انرژی گرجستان تفاهم نامه ای را برای اتصال شبکه برق چهار کشور به یکدیگر در سال ۲۰۱۶ میلادی به امضا رساندند، اجرای این تفاهم نامه را در تقویت امنیت منطقه و همگرایی بیشتر کشورها در قبال مداخله های فرامنطه ای موثر دانست.
وی اظهار داشت: ایران می تواند از طریق این پل انرژی، برق مورد نیاز مناطق شمالی خود را به شکل پایدار تأمین کند و در برخی مقاطع دیگر سال، انرژی دریافتی را تبادل کند.
رئیس بخش قفقاز موسسه کشورهای مشترک المنافع روسیه گفت: اگر این پل انرژی، اجرایی شود، سبب خواهد شد که ایران و روسیه نقش خود را در حل و فصل مسائل منطقه با بهره گیری از ظرفیت کشورهای منطقه تقویت کنند و علاوه بر آن در کاهش مشکلات موجود در مناسبات روسیه و گرجستان نیز موثر خواهد بود.
نوویکوف در ادامه از تقویت زیرساخت های حمل و نقل از مسیر گرجستان به عنوان دیگر راهکار تقویت همکاری های همسایگان در منطقه قفقاز و اطراف آن یاد کرد و گفت: دولت گرجستان به تقویت حمل و نقل کالا از طریق منطقه لارس اولیا و نیز ایجاد تونل ارتباطی با جمهوری داغستان علاقه مند است که توجه به این امر، می تواند همکاری های منطقه ای را تقویت کند.

صاحب نظران روس: پل انرژی تهران – مسکو فعال شود

ویژگی های جهان چند قطبی
ولادیمیر اگوروف معاون اول موسسه کشورهای مشترک المنافع روسیه نیز در سخنانی در آغاز این نشست با ابراز رضایت از روند توسعه ارتباطات علمی و اجتماعی مسکو – تهران، به تبیین ویژگی های جهان چندقطبی در فرایند نظم نوین جهانی پرداخت.
وی در این زمینه گفت: الگوی غرب درباره جهان تک قطبی دیگر منسوخ شده است و قطب دیگری بر اساس هویت ملی و بومی در حال شکل گیری است که روسیه، ایران، چین و هند در کانون آن هستند.
اگوروف افزود: با این وجود، کشورها در قطب جدید با توجه به منافع خود عمل خواهند کرد اما باید تلاش کرد که رویکردهای کشورها در قطب جدید، تحت تاثیر التهابات قرار نگیرد تا تضمین کننده منافع این گروه از کشورها باشد.

صاحب نظران روس: پل انرژی تهران – مسکو فعال شود

کشورهای جبهه مقابل غرب، روی اشتراکات تمرکز کنند
ولادیمیر لئونیدوویچ شاروخین معاون موسسه کشورهای مشترک المنافع روسیه نیز در ادامه این نشست گفت: هژمونی های قبل مانند ایالات متحده آمریکا همانند گذشته نمی توانند دیگر جهان تک قطبی را حفظ کنند و ناگزیر، جهان دیگری با محوریت روسیه، ایران، چین و هند در حال شکل گیری است.
وی اظهار داشت: برای این سازوکار جدید جهانی ، از میان این کشورها نمی توان کشوری را به رهبری دیگران تعیین کرد و از این رو، این روند به شکل دوقطبی پیش نمی رود و جهان چندقطبی را شاهد خواهیم بود.
معاون موسسسه کشورهای مشترک المنافع روسیه در ادامه با بیان اینکه برخی کشورهای غیرغربی در قبال مناقشه اوکراین یا به رسمیت شناختن مناطقی همچون کریمه که روسیه آن را به رسمیت شناخته است، موضع خنثی دارند، اظهار داشت: روسیه این روندها را درک می کند و به جای تمرکز روی این موارد در تعامل با کشورهای غیرغربی، محور تلاش خود را بر روی مسائل مشترک متمرکز می کند.
وی اظهار داشت: ما در داخل روسیه با این انتقاد مواجه هستیم که چرا برخی کشورهای غیرغربی مرزهای جدید روسیه را به رسمیت نمی شناند و حال آن که در جهان جدید که در آن زندگی خواهیم کرد باید به این موضوع توجه کنیم که برخی موضوعات می تواند مورد اقبال یا عدم اقبال هر یک از طرف ها باشد.
شاروخین ادامه داد: در جهان چند قطبی، یکسری اتحادها و همگرایی ها در خصوص مسائل مشخص شکل خواهد گرفت که منافع مشترک این کشورها را تأمین می کند.
وی در ادامه با بیان اینکه فقدان عقلانیت در رفتار آمریکا، ریشه شخصیتی دارد، گفت: مدت هاست که بر این باور هستم که آمریکا دشمنان ما هستند و دوست نیستند و عقلانیتی در رفتار آنها نمی بینیم.
این صاحب نظر روس در ادامه گفت: بایدن رئیس جمهوری آمریکا تاکنون در بسیاری از موارد از جمله در عرصه سیاست خارجی باخته است، گفت: باید صفوف کشورهای غیرغربی را متحد و منسجم کرد و به موارد اختلافی که خیلی اصولی نیست و موجب دوری کشورهای همسو می شود، توجهی نکرد و جهان چند قطبی که مولفه های قدرت و عدالت از ویژگی های آن است را ساخت.

صاحب نظران روس: پل انرژی تهران – مسکو فعال شود

هاب گازی ایران، روسیه و قطر شکل گیرد
ایرینا فدورووا پژوهشگر ارشد موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه نیز در سخنانی در این نشست گفت: ایران و روسیه باید یکسری اقدامات مشترک را با هدف مقابله با افزایش نفوذ آمریکا انجام دهند که نقش همکاری های اقتصادی در این میان بسیار مهم است.
وی با استقبال از ایده طرح شده در این نشست در زمینه شکل گیری پل انرژی میان روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران گفت: تبادل برق میان این کشورها می تواند نقش مهمی در تقویت همکاری های منطقه ای داشته باشد.
این صاحب نظر روس گفت: شکل گیری هاب گازی میان ایران، روسیه و قطر در سواحل خلیج فارس نیز گام سازنده ای برای تقویت همکاری های منطقه ای و نفی دخالت های فرامنطقه ای خواهد بود.
فدورووا با بیان اینکه آمریکا هم اینک در حال ایفای نقش مخربی در جنوب قفقاز است، گفت: آمریکا با افزایش فعالیت های دیپلماتیک، به دنبال توسعه حضور سیاسی، نظامی و اقتصادی در این منطقه است و از نظر سیاسی هم به دنبال دموکراسی سازی است که این کشورها در سیاست خارجی خود حامی ارزش های غربی باشند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا