برق

خاموشی در انتظار هیچ نیروگاهی نیست

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: تامین برق مشترکان در الویت قرار دارد، بنابراین با هر سوختی که در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرد، هیچ نیروگاهی به دلیل نوع سوخت خود خاموش نخواهد شد.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از اکوانرژی؛ عبدالرسول پیشاهنگ، با بیان اینکه نیروگاهی به دلیل عدم دریافت گاز خاموش نخواهد شد چراکه تامین برق در الویت ما قرار دارد، اظهار کرد: تاکنون تعاملات خوبی با وزارت نفت برای تامین سوخت صورت گرفته است و این مذاکرات نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی هیچ خاموشی برای زمستان تعریف نشده است و تمام تمهیدات برای تامین برق در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های برق حرارتی روز گذشته در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها نیز گفت: از ۱۳۲ نیروگاه موجود در کشور، سوخت دوم ۱۴ نیروگاه مازوت است و مابقی نیروگاه‌ها از سوخت دوم گازوئیل استفاده می‌کنند و باید گفت که کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور قابلیت استفاده از مازوت را دارند. بر اساس آمار روزانه ۷۷ میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه‌ها مصرف شده، هفت میلیون لیتر گازوئیل و ۲۰ میلیون لیتر مازوت مورد استفاده قرار گرفته است.

پیشاهنگ با تاکید بر این‌که اکنون نسبت به سال گذشته مقدار گازی که تحویل نیروگاه‌ می‌شود بیشتر است، اظهار کرد: در سال ۹۰ درصد گاز و حدود ۱۰ درصد سوخت مایع به نیروگاه‌ها به طور میانگین تحویل داده می‌شود.

به‌تازگی،  محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ ملی گاز ایران در خصوص آخرین وضعیت تخصیص سوخت به نیروگاه‌های کشور گفت: دو سوم نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز و یک سوم از طریق سوخت مایع تامین می‌شود، باتوجه به ذخایری که داریم میزان سوخت مایع را برای نیروگاه‌ها کنترل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها افزایش یابد، اظهار کرد: باتوجه به میزان مصرف بخش خانگی برای این مساله نیز تصمیم‌گیری می‌شود، درحال حاضر مصرف خانگی حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب است یعنی بیش از ۵۰ درصد به بخش خانگی و تجاری اختصاص می‌یابد، طبیعتا اگر میزان مصرف از این رقم فراتر رود محدودیت اعمال می‌شود.

به گفته مدیر دیسپچینگ ملی گاز ایران، اینکه چقدر مازوت در نیروگاه‌ها مصرف شود را شرکت گاز تعیین نمی‌کند، بلکه وزارت نیرو بر حسب نیاز خود به برق می‌تواند یا از نیروگاه‌های دیگر برای جبران کاهش گاز استفاده کند و یا اینکه گازوئیل و مازوت را به‌عنوان سوخت نیروگاه در نظر بگیرد. شرکت ملی گاز تاکیدی ندارد که حتما نیروگاه ها از مازوت استفاده کنند، وزارت نیرو باید حسب نیاز خود تصمیم بگیرد، ما فقط محدودیت گاز اعمال می‌کنیم و هیچ محدودیتی در شرایط فعلی برای تخصیص گازوییل وجود ندارد. برای مازوت هم ما نگرانی نداریم خودشان باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند از مازوت استفاده کنند و یا خیر، ممکن است وزارت نیرو به سوخت دیگری به جز  گاز که وزارت نفت اختصاص می‌دهد نیاز نداشته باشد و نیروگاه را تعطیل کند اگر لازم داشته باشد نیز باید از فراورده مصرف کند.

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1438

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا