برقبهینه ساز مصرف

کولر آبی یا کولر گازی؟ کدام به صرفه است؟

ایران کشوری متنوع در آب و هواست. در مناطقی از جنوب کشور دمای هوا به بیش از 50 درجه می رسد و همزمان در گوشه ای از کشور هوا کمی سرد  است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی راهکارهای بهینه سازی مصرف برق؛ در این میان شهرهای زیادی هم هستند که آب و هوای معتدل دارند مثل تهران ، اصفهان ، شیراز و .. از سالهای دور مردم این شهرها از کولرهای آبی برای خنک کردن خانه ها و مغازه ها در تابستان استفاده می کردند. اما در سال های اخیر شرکت های خارجی سازنده لوازم خانگی، با تبلیغات خود مردم را به خرید کولر های گازی برای شهرهای با آب و هوای معتدل تشویق کردند.

به صورت کلی باید توجه کنید که اساسا کولر گازی برای شهرهای بسیار گرمسیری و با آب و هوای شرجی طراحی شده است که در آن شهرها امکان بهره مندی از کولر آبی اساسا میسر نمی باشد. پس کولر گازی برای شهرهای معتدل مانند تهران گزینه مناسبی نیست زیرا هم هزینه خرید ، هم هزینه تعمیر و نگهداری و هم هزینه برق مصرفی آن بسیار بالاست و اصلا مقرون به صرفه نیست.

دلایلی اینکه چرا خرید کولر گازی مقرون به صرفه نیست؟

 گران بودن

شاید اساسی ترین مسئله که می تواند تمام معایب و مزایای هر دو نوع را بی اثر کند  بحث قیمت کولرهای گازی است.هزینه 4 تا 5 برابری نسبت به خرید کولرهای آبی، در بیشتر مواقع دست خریداران را برای یک انتخاب اصولی و کارآمد می بندد. علاوه بر اینکه در سالهای اخیر به دلیل تحریم ها ، شرکت های اصلی سازنده کولرهای گازی نمایندگی های خود را در ایران تعطیل کرده و رفته اند. و مردم مانده اند و کولرهای گازی خریداری شده بسیار گران که اگر نیاز به تعمیری داشته باشد باید به تعمیرکارهای غیر رسمی مراجعه کنند. بازار قاچاق هم که فعال است و برخی از مردم برای خرید کولر گازی های کم کیفیت و عموما با نام های غیر اصلی به شهرهای مرزی مراجعت می کنند به امید اینکه از خرید کولر گازی برای شهر معتدل خود عقب نمانند. بدون توجه به اینکه واقعا کولر گازی در شهرهایی که استفاده از آن خیلی ضرورت اساسی ندارد نه تنها مقرون به صرفه نیست بلکه هدر رفت منابع است.

مقایسه مصرف انرژی برق کولر آبی یا کولر گازی

یکی دیگر از معایب کولر های گازی بحث مصرف بالای انرژی برق است. این نکته با توجه به این که غالبا کولرها در ساعات اوج مصرف برق ، روشن می شوند ( ظهر و بعد از ظهر) بیشتر قابل توجه می شود. حتی بررسی ها نشان می دهد بسیاری از این ساکنان در حالی که در خانه خود کولر آبی دارند برای اینکه دمای آسایش خود را کمتر کنند و در تابستان بتوانند از نهایت خنکی استفاده کنند کولر گازی میخرند و با وجود مشکلات نصبی که کولر گازی دارد از جمله لوله کشی روکار در مشاعات و غیره به نصب آن تن می دهند. در این شرایط وقتی کولر گازی را روشن می کنند به دلیل وجود کانال کولر آبی ، بخشی زیادی از انرژی سرمایشی هدر می رود و نکته مهمتر اینکه دمای آسایش آنها در ذهن تغیر کرده و دیگر حاضر به استفاده از کولر آبی نیستند. در این شرایط قبض برق آن ها به صورت تصاعدی افزایش یافته و در پایان ماه با دیدن قبض برق تمامی خنکی مصرف کرده در این مدت تبدیل به نقره داغ می شود.

 آلایندگی محیط زیست کولرهای گازی

چنان چه قبلا هم ذکر کردیم، کولرهای گازی به دلیل مکانیزم خاص سرمایشی شان، انواعی از گازهای مضر برای لایه ازن را تولید می کنند. این گازها در کنار تعداد بی شمار ذرات معلق و گازهای سمی تنها به قیمت خنک شدن ما به فضا و محیط زیست مان روانه می شود. این موضوع در شهرهایی که به خودی خود دارای آلایندگی هستند مانند شهرهایی چون تهران و اهواز مشکل ساز خواهد شد.

از طرفی ممکن است محل موتور دستگاه در تراس منازل و تقریبا پشت پنجره اتاق ها تعبیه شود، این امر در بیشتر مجتمع ها اتفاق می افتد  و باعث ورود گازهای ناسالم به منزل می شود.

هزینه بالای نگهداری و تعمیرات

کولر گازی هزینه زیادی در هنگام خرید نیاز دارد که بخشی از سرمایه خانوار صرف آن می شود . اما این پایان ماجرا نیست. کولر گازی از تجهیزات تخصصی و پیچیده ای برخوردار است که سرویس آن کار مالک آن نیست. در شرایطی که اکثرا پدران خانواده به سادگی کولر آبی خود را سالیانه سرویس می کنند و اگر قطعه ای بخواهد به راحتی عوض می کنند اما برای سرویس کولر گازی باید از سرویس کار ماهر با هزینه های بالا دعوت بعمل آورد. و این موضوع در حالی بحرانی تر می شود که کولر گازی نیاز به قطعه ای خاص و یا سرویس شارژ گاز داشته باشد. در این شرایط گاهی به اندازه خرید یک کولر آبی باید هزینه دوباره کرد.

گزینه جایگزین کولر گازی چیست ؟ 

بسایر ساده است . کولر گازی برای مناطق بسیار گرمسیر است و در شهرهایی مثل تهران ، اصفهان ، شیراز و مشهد و دیگر شهرهای با آب و هوای معتدل همان کولر آبی کفایت می کند.

چرا باید کولرآبی بخریم؟ کولر آبی به نسبت کولر گازی چه مزیتی دارد؟

1- مقرون به صرفه

قیمت بسیار ارزان در کنار نصب آسان و هزینه نگهداری پایین،خرید کولرهای آبی را مقرون به صرفه می کند.

2- دوستدار محیط زیست

کولرهای آبی به علت ایجاد نکردن آلودگی و تولید گازهای سمی برای محیط زیست خطری ندارند.

3- مناسب برای آب و هوای خشک

با توجه به این که بیشتر شهرهای ایران در مناطق گرم و خشک واقع شده اند کولرهای آبی با ایجاد رطوبت گزینه خوبی برای این مناطق محسوب می شوند.

4- مصرف انرژی پایین تر برق

در مقایسه با کولرهای گازی مصرف برق در این کولرها تا یک هفتم نیز گزارش شده است. البته این نسبت را نمی توان به همه کولرهای گازی و آبی تعمیم داد، زیرا عوامل مهم دیگری در بالا و پایین شدن این نسبت وجود دارد.عواملی که در قسمت مصرف به آن اشاره شد.

5- در دسترس بودن قطعات یدکی

از آن جایی که کولرهای آبی اکثرا تولید داخل هستند و مکانیزم ساده ای دارند در صورت نیاز به قطعات یدکی به راحتی می توان به آن ها دسترسی پیدا کرد. همچنین از آن جایی که تقریبا همه ما تجربه استفاده از آن را داریم، در بیشتر مواقع می توانیم خودمان سرویس کارش شویم. بنابراین برای تعمیرات ساده نیازی به تعمیرکاران ماهر نیست.

با وجود این توضیحات کاملی که به شما عرضه شد انتخاب با خود شماست .

اگر این مطلب کافی نبود لینک زیر را ببنید :

http://tavanirpr.ir/?p=1552

اگر می خواهید قبض برق خود را ببنید به برق من یک سر بزن

https://bargheman.com/mobile-app

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا