نفت

رمزگشایی از دو تغییر ریل اساسی در صنعت نفت

پژوهشگر انرژی با اشاره به افزایش صادرات نفت از روزانه ۶۰۰ هزار بشکه به ۱.۴۵ میلیون بشکه در دولت سیزدهم، گفت: در این دولت راهبرد مواجهه با تحریم تغییر کرد و ضمن فعال شدن دیپلماسی انرژی، اتکای کشور بر توانمندی شرکت‌های ایرانی قرار گرفت.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایرنا؛ سید احسان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایرنا با اشاره برخی راهبردهای درست دولت سیزدهم در صنعت نفت عنوان کرد: اقتصاد ایران یک اقتصاد نفتی است که توسعه آن نیز بر پایه نفت حرکت می‌کند، به عنوان مثال بیش از نیمی از رشد اقتصادی کشور در سال گذشته به دلیل رشد گروه نفت بوده و این گروه بیشترین رشد را با اعدادی بالای ۲۰ درصد به خود اختصاص داد.

وی افزود: دشمن نیز با علم به ظرفیت‌های صنعت نفت در توسعه کشور، هدف‌گیری تحریم‌های خود را بر این صنعت قرار داده که متاسفانه به دلیل اتخاذ رویکرد اشتباه در مواجهه با تحریم، در معیشت مردم اثرگذاری زیادی داشت.

راهبرد مواجهه با تحریم در دولت سیزدهم تغییر کرد

این پژوهشگر حوزه انرژی ادامه داد: اما در دولت سیزدهم راهبرد مواجهه با تحریم تغییر کرد و جدای از انتقادات به عملکرد اجرایی، دو نگاه درست بر حکمرانی کشور حکمفرما شد که عبارت‌اند از: فعال‌شدن دیپلماسی انرژی با اولویت کشورهای همسو و همسایه و معطل نگذاشتن کشور به خارج و اتکا به توانمندی داخلی.

حسینی گفت: دیپلماسی انرژی فعالانه و بازارسازی برای فروش نفت ایران باعث شد که رقم صادرات نفت از حدود روزانه ۶۰۰ هزار بشکه به ۱.۴۵ میلیون بشکه افزایش یابد و درآمدهای نفتی کشور به ۳۶ میلیارد دلار برسد.

وی بیان کرد: یکی از ابتکارات جدید در فروش نفت، موضوع بازارسازی از مسیر سهامداری و حضور در پالایشگاه‌های فراسرزمینی بود که گام نخست آن با تعمیرات و بازسازی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه برداشته شد.

تغییرات نگاه در حکمرانی صنعت نفت در دولت سیزدهم

این پژوهشگر تاکید کرد: از دیگر تغییرات نگاه در حکمرانی صنعت نفت، اتکا به توان داخلی است. عملکرد ۲.۵ سال گذشته نشان داد که وزارت نفت برای اجرای پروژه‌ها معطل شرکت‌های غربی، روسی و چینی باقی نمی‌ماند و ضمن تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، کار را با استفاده شرکت‌های ایرانی پیش می‌برد.

حسینی گفت: به عنوان مثال در ماه اسفند سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۳۳ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های ایرانی برای فشارافزایی پارس جنوبی و توسعه ۶ میدان نفتی از جمله میدان نفتی مشترک آزادگان امضا شد.

وی ادامه داد: اتکا به توانمندی داخلی اصلاً به معنای بی‌توجهی به جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیست و دولت سیزدهم در همین مدت در کل بازه ۸ساله دولت قبل، سرمایه‌گذاری معتبر بیشتری را کلید زده و بیشترین هدف این سرمایه‌گذاری نیز طبق آمار وزارت اقتصاد، صنعت نفت است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا