برق

تعامل ایران با کشورهای عضو بریکس برای توسعه در بخش انرژی

مدیر مطالعات و پایش بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: تعامل کشورمان با کشورهای عضو بریکس می‌تواند به توسعه بخش انرژی بینجامد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایرنا؛ نخستین نشست کمیته انرژی کشورهای عضو بریکس در نیمه اول اسفندماه سال جاری در کشور روسیه برگزار شد، ایمان رحمتی در باره این نشست افزود: مجموعه بریکس در سال ۲۰۰۵ میلادی با عضویت چهار کشور روسیه، چین، برزیل و هند تشکیل شد و در سال ۲۰۱۰ میلادی کشور آفریقای جنوبی نیز به آنها پیوست.

وی ادامه داد: به‌تازگی و با اضافه‌شدن جمهوری اسلامی ایران، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی تعداد اعضای این مجموعه به ۱۰ کشور رسیده است و کشورهای دیگری نیز متقاضی پیوستن به این گروه هستند.

مدیر مطالعات و پایش بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران خاطرنشان کرد: عموماً کشورهای عضو بریکس کشورهایی هستند که از لحاظ اقتصادی درحال‌رشد بوده و از اهداف تشکیل این گروه تعامل و تقویت در چهارچوب همکاری‌ها و توافق‌های فی‌مابین آنها در حوزه‌های مختلف است.

رحمتی گفت: تا کنون محورهای مختلفی از جمله در زمینه بانکداری، کشاورزی، حمل‌ونقل، سلامت، امنیت غذایی و انرژی در دستور کار این گروه قرار داشته است.

وی ادامه داد: جلسه اسفندماه کمیته انرژی این گروه در روسیه، محورهایی از قبیل بهره‌وری انرژی، تکنولوژی‌های جدید در زمینه انرژی و عدالت انرژی (شامل دسترسی عموم اقشار مردم به انرژی، ارزان‌بودن انرژی برای استفاده همگان، قابلیت اطمینان در حوزه انرژی، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی) را در بر می‌گرفت.

مدیر مطالعات و پایش بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: اگرچه مجموعه بریکس در سال‌های اخیر اقدام‌هایی در بخش انرژی داشته است که اهم دستاورد آن ۹ گزارش جامع در حوزه‌های مرتبط باانرژی است، تشکیل نخستین نشست کارشناسان حوزه انرژی نشان از عزم این مجموعه برای تعمیق همکاری‌های در این بخش دارد و باتوجه‌به جایگاه ایران در زمینه انرژی در عرصه ملی و بین‌المللی، حضور در مجموعه بریکس تسهیل‌کننده رشد و ارتقای کشور در این حوزه خواهد بود.

رحمتی خاطرنشان کرد: در این جلسه، نمایندگان کشورها وضعیت انرژی و برنامه‌های درحال‌توسعه را در کشور خود ارائه دادند و در ادامه بحث و تبادل نظر در زمینه انرژی و برنامه‌های آتی فعالیت بریکس در بخش انرژی انجام شد

وی گفت: از موارد قابل‌توجه اینکه کشور هند در زمینه توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر اقدام‌های چشمگیری انجام داده است و همین‌طور کشور امارات متحده عربی در خصوص برنامه‌ریزی‌های بلندمدت انرژی تا سال ۲۰۷۱ نیز برنامه‌ریزی مدون انجام داده است.
مدیر مطالعات و پایش بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: بی شک استفاده از تجربیات و تعاملات و همسو شدن با اهداف کشورهای گروه بریکس فواید زیادی را برای کشورمان ایران در پی خواهد داشت.

رحمتی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال این گروه در سال ۲۰۱۵ یک بانک مشترک تأسیس کرده است که اعضا می‌توانند برای تأمین مالی پروژه‌های هم‌راستا با اولویت‌های بریکس از آن استفاده کنند و این امر می‌تواند کمک فراوانی به پیشبرد توسعه پروژه‌های مختلف کند

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید تبادلات نزدیک علمی، تحقیقاتی و اطلاعاتی فی‌مابین کارشناسان هر حوزه در کنار تعاملات سیاسی و اجتماعی باعث رشد و موفقیت اجرای پروژه‌های ملی و نیز بین‌المللی خواهد بود.

مدیر مطالعات و پایش بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: همچنین هم‌افزایی در دستیابی به دانش و فن آوری‌های جدید در حوزه انرژی نیز از موضوع‌های قابل‌توجه در بریکس است که این امر برای کشور ما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

رحمتی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال هند، چین و برزیل به‌خصوص در زمینه بهره‌وری انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک در سطح گسترده از جمله کشورهای پیشرو در سطح جهان هستند و حال که ایران نیز در تلاش است گام مؤثری در این حوزه‌ها بردارد، تعمیق همکاری با این کشورها در بستر بریکس می‌تواند آورده فراوانی برای کشور به ارمغان آورد.

وی افزود: بعضی از کشورهای عضو گروه بریکس عضو گروه کشورهای G۲۰ نیز هستند که دارای فعالیت‌های گسترده و وسیعی در حوزه انرژی هستند؛ لذا می‌توان گفت باوجوداینکه ایران جزو کشورهای G۲۰ نیست لیکن از طریق عضویت در گروه بریکس تا حدودی با برنامه‌های جامع انرژی در سطح جهانی هم راستا خواهد بود.

مدیر مطالعات و پایش بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: یکی دیگر از موضوع‌هایی که در آینده انرژی حائز اهمیت خواهد بود این است که بتوان سبد انرژی را در سطح کشور گسترش داد.

رحمتی بیان کرد: مجموعه بریکس در خصوص استفاده از برخی فن آوری‌های نوین نظیر استفاده از زغال‌سنگ پاک و هیدروژن که آلاینده‌ای زیست‌محیطی کمتری دارد فعالیت بالایی دارند و بررسی و ارزیابی این حوزه‌ها در کشور ما نیز می‌تواند پتانسیل‌های احتمالی را برای تنوع‌بخشی به سبد انرژی شناسایی کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا