برق

اجرای برنامه آمادگی تابستانه در نیروگاه شهید رجایی قزوین

کمک به تداوم تولید برق پایدار در پیک مصرف تابستان، عملیاتی شده است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ریال نیوز؛ جواد دوستی معاون مهندسی و برنامه ریزی در ارتباط با وضعیت آمادگی واحدهای نیروگاه برای تولید برق پایدار در تابستان گفت: هرساله به منظور کسب آمادگی لازم برای تولید انرژی الکتریکی در فصل پرمصرف تابستان، برنامه هایی از سوی این معاونت ، تدوین و برای اجرا به معاونت های مربوطه ارجاع می شود.

دوستی در تشریح جزییات این برنامه تصریح کرد : تجهیزات واحدهای نیروگاه هر ساله مورد بازبینی قرار می گیرد و در صورت وجود اشکال در آن ها، نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات آن ها اقدام می شود تا خللی در فرآیند تولید برق به ویژه در ایام گرم سال ایجاد نشود.

معاون مهندسی و برنامه ریزی افزود: برنامه آمادگی تابستانه به گونه ای تدوین می شود تا تجهیزات مهم و اساسی واحدها که نقش مهمی در مقابله با شرایط افزایش دمای هوا دارند، مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد که در این ارتباط، برج های خنک کن اصلی، جایگاه ویژه ای دارند به گونه ای که آمادگی این تجهیزات بزرگ، مانع از افت راندمان و ایجاد محدودیت در واحدهای بخاری می شود. از این روی، شناسایی و رفع نشتی در دلتاهای برج ها، شست و شوی دلتاها در 3 مرحله، بازدید و تنظیم لوورهای دلتاها و سایر، از اقدامات مهمی است که با اجرای برنامه آمادگی تابستانه، انجام شده است.

دوستی در ادامه بیان داشت: بازدید و آماده سازی سیستم های خنک کاری کمکی واحد(ACT)، هواسازها و چیلرهای واحدها، کمپرسورها، همچنین سیستم هوای سرویس ،کنترلی و بویلرهای کمکی، از اقدامات دیگری است که در اجرای برنامه آمادگی تابستانه در دستور کار قرار گرفته که هم اکنون مراحل پایانی آن از سوی متخصصان نیروگاه در حال انجام است.

وی تصریح کرد: آماده سازی سیستم خنک کاری واحدهای گازی، شست و شوی رادیاتورهای آن و بازدید و آماده سازی سیستم «مه پاش» که نقش مهمی در افزایش تولید برق در ساعات گرم روز دارد، از اقداماتی است که در این ارتباط در نیروگاه سیکل ترکیبی به انجام رسیده است.

دوستی با اشاره به ضرورت آمادگی سیستم های ایمنی در واحدها برای پیشگیری از حوادث احتمالی گفت: از موارد مهم در برنامه تابستانه، اطمینان از عملکرد صحیح سیستم های ایمنی واحدها است که با اجرای این برنامه، تاکنون نقاط پرخطر در نیروگاه شناسایی شده که همراه با آن، تجهیزات و خودروهای آتش نشانی و سیستم های اطفای حریق هم با انجام تعمیرات لازم، از آمادگی مقابله با شرایط بروز حوادث احتمالی برخوردار شده است.

فعالیت های مرتبط با برنامه آمادگی تابستانه با استفاده از ظرفیت های داخلی به اتمام رسیده و یا در حال انجام است که پایش آن نیز تا پایان فصل تابستان، ادامه خواهد داشت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا