کسب و کارگاز

رئیس امور پیمان‌های شرکت گاز البرز خبر داد؛ انعقاد 82 قرارداد در بخش سرمایه‌ای در سال1401

رئیس امور پیمان های شرکت گاز استان البرز از انعقاد 82 قرار داد در بخش سرمایه ای در سال1401 خبر داد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان البرز؛ محمد افشاریان زاده رئیس امور پیمان های شرکت گاز استان البرز با 20 سال سابقه فعالیت در صنعت نفت و گاز در استان های مختلف حضور داشته و حدود سه سال سکان دار امور پیمان ها در شرکت گاز استان البرز است، او که دارای مدرک کارشناسی و ارشد مدیریت بازرگانی بوده به واسطه نخبه بودن توانسته در این صنعت وارد شود، شرایط فعالیت در شرکت گازهای استانی را سهل تر از سایر قسمت های صنعت گاز عنوان می کند، برای آشنایی بیشتر با حوزه امور پیمان های شرکت گاز استان البرز با او گفتگو کردیم که در ادامه می آید.

برای شروع اندکی از سوابق کاری خود برای خوانندگان توضیح دهید؟

قبل از انتقال به شرکت گاز استان البرز در شرکت پالایشگاه گاز ایلام به عنوان رئیس امور کالا مشغول بودم چند سال در بخش حسابرسی داخلی شرکت ملی گاز فعالیت داشتم و از زمان تاسیس شرکت گاز استان البرز در واحدهای کالا و برنامه ریزی مسئولیت داشته و اکنون نیز حدود سه سال رئیس امور پیمان های شرکت گاز استان البرز هستم.

چگونه امور پیمان ها را برای مخاطبان شرکت گاز استان البرز معرفی می کنید؟

امور پیمان ها از دو بخش برآورد پیمان و تنظیم پیمان تشکیل می شود به عبارتی وظیفه واگذاری تمام کارها در بخش های مختلف در شرکت گاز استان البرز به پیمانکارانی که دارای صلاحیت هستند بر عهده دارد، البته در این بخش کمیسیون مناقصات و کمیته فنی و بازرگانی در کنار ما هستند تا منطبق بر قوانین پیمانکاران انتخاب شوند.

فرایند واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز چگونه است؟

در مورد فرایند واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز باید گفت با گذشت زمان و سیاست های دولت مبنی بر کوچک سازی دولت و برون سپاری فعالیت ها پای پیمانکاران و بخش خصوصی به این صنعت باز شده و از ظرفیت آنان در حوزه های مختلف استفاده می شود.

درباره فرایند انتخاب پیمانکار در این شرکت توضیح دهید؟

از سال 98 با ایجاد پایگاه انجام معاملات الکترونیکی دولت به عبارتی سامانه ستاد که برای شفاف سازی معاملات ایجاد شده است اسناد مناقصه در این سامانه بارگذاری شده و پیمانکاران واجد صلاحیت اسناد را دریافت کرده و بررسی های فنی و اقتصادی پروژه را  انجام دهند و در بازه زمانی که سامانه اجازه می دهد اسناد صلاحیت شرکت و قیمت را بارگذاری می کنند، پیمانکارانی که صلاحیت آنان احراز می شود وارد مرحله بازگشایی پاکات شده و با مشخص شدن برنده پیمان به پیمانکار واگذار و قرار داد عقد می شود.

مبنای قیمت گذاری چگونه است؟

مبنای قیمت گذاری پیمان بر اساس فهرست بهایی است که توسط سازمان برنامه و یا وزارت نفت تعیین می شود.

اشاره داشتید که در بخش های مختلف صنعت گاز فعالیت داشتید در مورد تجارب خود هم توضیح دهید؟

صنعت نفت یک محیط بزرگ بوده و حوزه های مختلف دارد، حوزه پالایشگاهی نسبت به شرکت های گاز استان ها حوزه عملیاتی بوده به طوری که در شرکت های پالایشگاهی ارتباطات فنی تر و تخصصی تر بوده و در بخش توزیع و گاز استانی ارتباطات با مصرف کننده بیشتر است و نحوه کار تفاوت زیادی دارد و باید به دلیل وجود مشترکان با مسئولان استان ارتباط داشته باشید.

در این بخش با چند نفر در حال همکاری هستید؟

چارت رسمی امور پیمان ها سه نفر بوده و همکاران دیگر به صورت پیمانکاری مشغول به خدمت هستند.

وظیفه رئیس امور پیمان ها در این میان چیست؟

رئیس امور پیمان ها نظارت بر بخش برآورد و تنظیم پیمان ها و پیمان سپاری منطبق با قوانین را بر عهده دارد.

نحوه تعامل امور پیمان ها با سایر بخش ها در شرکت گاز استان البرز چگونه است؟

به دلیل ذات کاری که داریم با تمام بخش های اداری گاز استان ارتباط داریم در واقع بخش مهندسی که در اجرا نیاز به پیمانکار دارد از طریق امور پیمان ها به واسطه به خدمت گیری پیمانکار پرو ژه های خود را به پیش می برد، بخش بهره برداری هم در دو بخش خدمات نیروی انسانی و تعمیرات هم از طریق ما اقدام می کند سایر بخش ها هم که برای پیشبرد اهدافشان به نیروی انسانی احتیاج دارند از طریق امور پیمان ها اقدام می کنند به طور کلی هر بخش برای انجام کارهای خود به برون سپاری احتیاج دارندبا ما در ارتباط هستند.

نحوه ارتباط شما با پیمانکاران چگونه است؟

پیمانکار در زمان برگزار مناقصه برای رفع ابهام به امور پیمان ها مراجعه می کند، اگر در حوزه ما باشد راهنمایی می کنیم و اگر در حوزه فنی و یا مهندسی باشد با کمک از بخش مربوطه ابهامات آنان را برطرف می کنم.

فرایند کار بعد از مشخص شدن پیمانکار چگونه است؟

بعد از مشخص شدن برنده، پیمانکار برای ارائه تضمین های لازم به امور پیمان ها مراجعه می کند تا قرارداد منعقد و ابلاغ شود، متعاقبا در روند سپری شدن پیمان هم ممکن است پیمانکار به اظهار نظر پیمانی نیاز داشته باشد با مراجعه به نماینده کارفرما و این واحد راهنمایی ها لازم داده می شود.

نوع مشکلات شما چگونه است؟

ممکن است مناقصه ای به حد نصاب لازم از نظر تعداد مناقصه گران نرسد و مناقصه تجدید شود، برخی اوقات این فرایند به دلیل زمانبر بودن مشکلاتی را به وجود می آورد که در تامین آن خدمات دچار چالش شویم و این خارج از اراده و کنترل امور پیمان هاست، همچنین در برخی موارد اشکالاتی در سامانه ستاد به وجود می آید که فرایند مناقصه را دچار اختلال می کند.

درباره روزهای پر تراکم خود توضیح دهید؟

در همه سال واگذاری پیمان را داریم مگر در شرایط خاصی که شرکت مشخص کند، درواقع سیاست های ابلاغی توسط مدیر عامل تعیین کننده زمان انجام پروژه ها و پیمان است.

تنش و فشار کاری در امور پیمان ها چگونه است؟

کار در امور پیمان ها حساسیت بالایی دارد و کوچک ترین اشتباه در بخش برآورد و یا تنظیم پیمان می تواند شرکت را دچار مشکل کند که تبعات آن منجر به شکایت پیمانکاران و نیز ورود نهادهای نظارتی می گردد.

تعامل امور پیمان ها با سایر بخش ها چگونه است؟

تعامل این واحد با سایر واحدها مثبت و مستقیم است،  کار در این واحد تیمی و مشارکتی بوده  و تلاش داریم تا کارها با تعامل پیش رود به طوری که قبل از واگذری پیمان شرایط آن بررسی و در مورد آن اظهار نظر شده و بعد از آن پیمان وارد فرایند پیمان سپاری می شود.

اگر پیمانکاری از انجام ماموریتی که به وی داده شده ناتوان باشد چه اقدامی انجام می شود؟

با ارزیابی سوابق کاری، تجربه و دانش پیمانکاری مجرب برای انجام کار انتخاب شود و با هدایت نماینده کارفرما تلاش می شود پروژه به نتیجه برسد.

در یک سال اخیر پیمانکاران متعددی با شرکت گاز استان البرز همکاری کردند در این مورد توضیح دهید؟

خوشبختانه برای انجام پروژه ها در حوزه گازرسانی به روستاها پیمانکاران مجربی انتخاب شده اند که در نتیجه آن بیشتر پروژه ها به ثمر رسیده است.

ویژگی برجسته یک مسئول امور پیمان ها را چه می دانید؟

تسلط به قوانین و به روز بودن در حوزه کاری از ویژگی های مهم مسئولیت امور پیمان هاست، با دقت نظری که در حوزه کمیسیون مناقصات و رعایت قوانین و مقررات وجود داشته است، از جمله شرکت هایی هستیم که از زمان تاسیس تا کنون با کمترین توصیه نهادها نظارتی مواجه بوده ایم.

دغدغه شما در این سمت چیست؟

بازنگری در چارت سازمانی؛ چراکه از زمان تاسیس شرکت تا کنون در این زمینه بازنگری انجام نشده است و با وجود اینکه این شرکت جزء شرکت های بالای رتبه بندی گاز استانی از هر نظر بوده، رتبه سمت های آن متناسب نبوده و اگر در این زمینه بازنگری انجام شود باعث دلگرمی و انگیزه و ماندگاری بیشتر کارکنان در شرکت می شود، به عبارتی از این طریق می توان نیروی انسانی را که مهمترین سرمایه و رکن هر شرکت بوده نگه داشت.

در مورد قراردادهای شرکت هم توضیح دهید؟

در سال1401 در بخش سرمایه ای 82 قرار داد بالغ بر 600 میلیارد تومان تا کنون منعقد شده و 30 قرارداد در بخش جاری  بالغ بر 190 میلیارد تومان منعقد شده است،’ پروژه های در دست اقدام نیز حدود 25 پروژه با بودجه برآوردی 214 میلیارد تومان بوده که در فرایند پیمان سپاری است. در اینجا جا دارد از رهنمودهای مدیر عامل محترم و نیز تلاش همکاران خود در امور پیمان ها قدردانی کنم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا