گاز

گاز در اروپا گران شد

بهای معاملات گاز طبیعی اروپا در بحبوحه تشدید جنگ در غزه که ریسک گسترش درگیری را بالا برده است، جهش پیدا کرد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ بهای معاملات گاز در هلند که قیمت پایه بازار اروپاست، روز چهارشنبه پس از حملات آمریکا به اهدافی در عراق و حملات جدید به کشتی‌ها در دریای سرخ که نگرانی‌ ها نسبت به ثبات کمتر خاورمیانه را برانگیخت، حداکثر شش درصد افزایش یافت.

هر چند تغییر مسیر کشتی‌ ها، تا کنون تاثیر بزرگی روی عرضه نداشته است اما بازار با توجه به تهدیدهای احتمالی برای مسیرهای ترانزیت بزرگ برای صادرات انرژی، در وضعیت هشدار مانده است. بعضی از محموله‌ های گاز طبیعی مایع (ال ان جی) برای اجتناب از دریای سرخ، مسیرهای طولانی‌ تری را انتخاب کرده اند که سفر آنها بیش از یک ماه طول می‌ کشد.

با این حال، قیمت‌گاز در اروپا در روزهای اخیر، در بازه نسبتا محدودی معامله شده و بیش از ۵۰ درصد کاهش را در سال ۲۰۲۳ نشان می‌ دهد. ذخایر بالای گاز و  تقاضای نسبتا پایین، این اطمینان را به وجود آورده است که اروپا فصل گرمایش جاری را بدون مشکلی سپری خواهد کرد.

پیش‌ بینی می‌ شود دمای هوا در اکثر نقاط اروپا، در اوایل ژانویه ملایم باشد که به معنای تقاضای پایین‌ تر برای گاز برای گرمایش است. بعضی از کشورها از این وضعیت برای پر کردن مجدد ذخایر گاز در زمان کریسمس استفاده کرده‌ اند و طبق اعلام زیرساخت گاز اروپا، آلمان، اتریش، بلژیک و دانمارک، در میان کشورهایی هستند که شاهد رشد خالص ذخایر خود در روز دوشنبه بودند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز هلند برای تحویل در ماه آتی، روز چهارشنبه در آمستردام، با ۵.۶ درصد افزایش، به ۳۶.۰۸ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قرارداد مشابه در انگلیس، ۵.۷ درصد افزایش یافت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا