برق

رشد اوج بار مصرف برق امسال به ۵.۷۷ درصد رسید

معاون راهبری شبکه برق کشور گفت: متوسط رشد اوج بار مصرف برق در ۱۰ سال اخیر سالانه ۴.۶ درصد بوده در حالیکه امسال رشد اوج بار به ۵.۷۷ درصد (معادل ۴۰۰۶ مگاوات) رسید.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایرنا؛ مهدی مقیم‌زاده در گردهمایی معاونان بهره‌برداری شرکت‌های برق منطقه‌ای به افزایش بی‌سابقه دمای جهان در تابستان ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: امسال تابستان شاهد گرمای غیرقابل تحملی برای جهان بودیم و طبق گزارش محققان دانشگاه لایپزینگ زمین در ۱۲۰ هزار سال گذشته به این گرمی نبوده است.

وی ادامه داد: پدیده گنبد حرارتی، موج گرمای شدید بالای ۵۰ درجه را به برخی کشورهای خاورمیانه و هشت کشور عربی و همچنین ایران تحمیل کرد.

معاون شبکه برق افزود: براساس داده‌های منتشر شده از سوی سازمان ملل، ماه جولای (از دهم تیرماه تا دهم مرداد ماه) گرم ترین دوره سه هفته ای را در طول تاریخ به ثبت رساند. به طوری که دوره گرمایش زمین به پایان رسیده و دوران جوشش فرارسیده است.

مقیم‌زاده در باره رشد اوج نیاز مصرف برق کشور افزود: در حالیکه در ۱۰ سال اخیر متوسط رشد اوج بار سالانه ۴.۶ درصد بوده است، در سال جاری رشد اوج بار به ۵.۷۷ درصد (معادل ۴۰۰۶مگاوات)رسیده است.

معاون راهبری شبکه برق کشور در خصوص سهم منابع مختلف در تامین اوج بار گفت: میزان تقاضا در اوج مصرف ۷۳ هزارو ۴۶۳ مگاوات بوده است که از این مقدار توان تامین شده در لحظه اوج مصرف (تولید حرارتی، برق آبی و دریافتی برون مرزی) ۶۱ هزار و ۲۰ مگاوات و توان مدیریت شده در لحظه اوج مصرف (مدیریت مصرف شرکت‌ها،محدودیت ارسالی برون مرزی و معادل افت فرکانس ۱۲ هزار و ۵۴ مگاوات است.

وی ادامه داد: تقاضای اوج مصرف نسبت به سال گذشته (۶۹ هزار و ۴۵۶ مگاوات) ۵.۷۷ درصد رشد داشته است و تعداد روزهای بالای اوج مصرف سال گذشته ۳۵ روز و همچنین ساعات بالای اوج مصرف سال گذشته ۱۲۹ ساعت بوده است.

مقیم‌زاده پیک‌سایی و هموار کردن منحنی بار، ثبت روزانه اطلاعات مقادیر مصرف به تفکیک طرح‌ها و افزایش سهم بارهای قابل کنترل در فرآیند راهبری شبکه را از الزام های طرح‌های مدیریت مصرف از دیدگاه راهبری شبکه برشمرد.

وی با توجه به تجربیات کسب شده در زمان اوج مصرف ۱۴۰۲، به الزام هایی برای عبور موفق از دوره اوج بار سال۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: لازم است اعمال فرامین صرفاً از طریق مرکز کنترل و سلسله مراتب راهبری شبکه برق کشور انجام شود، همچنین تدوین و تصویب رویه راهبری شبکه در شرایط عادی و هشدار و اضطرار جزو این الزام ها است.

مقیم زاده با تاکید بر اینکه اجرای دقیق دستورهای مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور امری ضروری است، گفت: پایش دستورالعمل‌های ویژه بهره‌برداری،پایش وضعیت حفاظت‌های ویژه نصب شده، پایش مقدار تولید، تبادل و مصرف صنایع، پایش وضعیت نیروگاه‌های کوچک واقع در منطقه از عوامل عبور موفق از پیک ۱۴۰۳ دانست.

وی ضمن تاکید بر موضوع آموزش و داشتن صلاحیت حرفه‌ای راهبران شبکه تصریح کرد: مرکز بین‌المللی آموزش‌های تخصصی مدیریت شبکه این قابلیت را برای راهبران شبکه به خوبی اجرا و نسبت به صدور گواهی اقدام می کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا