نفت

متهم به‌هم خوردن رابطه نفت و دلار

کاهش عرضه نفت عربستان سعودی و روسیه به همراه افزایش نرخ بهره آمریکا، عوامل اصلی بهم خوردن رابطه معکوس بین قیمت نفت و دلار آمریکا بوده‌اند.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا، دلار قوی معمولا باعث کاهش قیمت نفت می‌شود، زیرا این کالا را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر کرده و تقاضا برای نفت را کاهش می‌دهد.

دلیل این که هر دو همزمان صعودی شده‌اند این است که آمریکا، نرخ‌های بهره را برای مهار تورم افزایش داده است و همزمان، عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس هستند، تولید خود را علاوه بر محدودیت عرضه اوپک پلاس، در اقدامی داوطلبانه کاهش داده اند. با این حال، تحلیلگران می‌گویند چشم انداز تاریک اقتصادی در نهایت این موازنه را احیا خواهد کرد.

قیمت نفت در سپتامبر که عربستان سعودی و روسیه، کاهش تولید اضافی ۱.۳ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال تمدید کردند، به بالاترین رکورد در ۱۰ ماه گذشته صعود کرد.

دلار در واکنش به افزایش نرخ بهره، تقویت شده است و سرمایه‌گذاران انتظار دارند که نرخ‌ها برای مدت طولانی‌تری بالا بمانند زیرا بانک‌های مرکزی برای مهار تورم تلاش می‌کنند. افزایش هزینه‌های انرژی در فشارهای تورمی ماه‌های اخیر نقش داشته است.

هر چند غیرمعمول نیست که رابطه معکوس نفت با دلار به طور موقت مختل شود، در بلندمدت این رابطه معکوس دوام آورده است.

هنگامی که قیمت نفت برنت در ژوئیه سال ۲۰۰۸، به بالای ۱۴۷ دلار در هر بشکه رسید، دلار در همان مسیر نفت حرکت کرد اما طبق آمار شرکت LSEG، این همبستگی، کمتر از سطوح فعلی بود.

طی دو دهه گذشته، قوی‌ترین دوره همبستگی میان دلار و نفت، در اواسط سال ۲۰۱۸ بود که رشد تقاضای چین، قیمت‌ها را تقویت کرد. دلار و نفت برنت از اوایل سپتامبر، در یک جهت مشابه حرکت کرده‌اند و این همبستگی مثبت، در ۲۹ سپتامبر، به بالاترین حد خود از اواسط مارس رسید.

تحلیلگران انتظار دارند عمر این همبستگی کوتاه باشد. کالین آشر، اقتصاددان ارشد شرکت میزوهو گفت: دلار بسیار گران است و پیش‌بینی‌های کلان من برای سال آینده، تقریبا بدبینانه است و آمریکا هم در رکود، به مناطق دیگر ملحق می‌شود.

به گفته فرانسسکو پسول، استراتژیست فارکس در بانک آی ان جی، رابطه میان دلار قوی و قیمت نفت احتمالا پس از این که فدرال رزرو موضع خود در خصوص انقباض سیاست پولی را تغییر دهد و نرخ‌های بهره را کاهش دهد، به وضعیت عادی بازخواهد گشت.

تحلیلگران و اقتصاددانان می‌گویند تاثیر افزایش قیمت‌های نفت روی مصرف، معمولا به این بستگی دارد که آیا رشد قیمت‌ها تحت تاثیر عوامل عرضه است یا تقاضا. اگر رشد قیمت‌های نفت تحت تاثیر عوامل تقاضا باشد، افزایش پیدا کرده و باعث کاهش عرضه می‌شود یا عرضه نسبت به تقاضا کمبود دارد.

به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، قیمت نفت اکنون تحت تاثیر کاهش عرضه اوپک پلاس، بالا رفته است. این شوک عرضه احتمالا قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش می‌دهد و روی رشد اقتصادی تاثیر گذاشته و تقاضا برای نفت را سرکوب می‌کند.

به گفته اوله هانسن، تحلیلگر ساکسو بانک، با توجه به نرخ‌های بهره بالا در اقتصادهای غربی، ترکیب قیمت نسبتا بالای نفت و دلار قوی، نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه پیدا کند.

قیمت نفت برنت در اواخر سپتامبر، به ۹۷ دلار در هر بشکه صعود کرد. اما سایه اقتصادکلان تیره و تار، اخیرا قیمت‌ها را سرکوب کرده بود و نفت برنت حدود ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده و به ۸۴ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید. با این حال، قیمت نفت دوشنبه هفته گذشته که بازارها به درگیری میان مبارزان فلسطینی و رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند، بیش از چهار دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرد و روز جمعه در ۹۰ دلار بسته شد.

بر اساس گزارش رویترز، تاماس وارگا از شرکت کارگزاری پی وی ام گفت: اگر قیمت نفت برنت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند، هزینه‌های سوخت، فشارهای تورمی را تشدید خواهد کرد و بانک‌های مرکزی ممکن است مجبور شوند نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالا نگه دارند و حتی نرخ‌های بهره را در سال ۲۰۲۴، دوباره افزایش دهند. در نهایت، دلار قوی، تقاضا برای نفت را سرکوب خواهد کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا