چگونگی دریافت خسارت ناشی از نوسان های برق مشترکین خانگی از اداره برق
یکی از آیتمهای قبوض برق حق بیمه است تا در صورت بروز حادثهای برای وسایل برقی، افراد بتوانند خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی را از بیمه دریافت کنند. بر همین اساس شما میتوانید در صورت بروز خسارات ناشی از مشکلات شبکه نسبت شرکت توزیع برق ادعای خسارت نموده و بنابر قانون خسارت برق و قانون بیمه مشترکان، برای دریافت خسارت نوسان برق اقدام کنید.
به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از شهر سخت افزار؛ خاموششدن دستگاههای الکتریکی به دلیل نوسان یا قطعی ناگهانی برق میتواند منجر به خسارات جبرانناپذیر و از بین رفتن دستگاهها شود. بر همین اساس، طبق قانون خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی که از سال ۹۱ تا کنون اجرایی شده است، افراد میتوانند در صورت مواجه با چنین حوادثی برای دریافت خسارت نوسان برق اقدام کنند.لازم به ذکر است که پس از تصویب قانون خسارت برق یک بخش جدید به نام بیمه به قبوض اضافه شده است.
هزینه حق بیمه خسارت توانیر چقدر است؟
اگر با اندکی توجه و تأمل بیشتر به قبضهای بیمه که این روزها به صورت الکترونیکی صادر میشود نگاه کنید، به رقمی معادل 1000 تومان در ماه از مشترکان شهری و 500 تومان در ماه از مشترکان روستایی میرسید که با ردیف بیمه برق نامگذاری شده است. این مبلغ در واقع حق بیمه ای است که هر ماه مشترکین پرداخت میکنند تا اگر حادثهای برای وسایل برقی رخ دهد یا خسارتی جانی به افراد وارد شد، بیمه تا سقف تعیین شده در دستورالعملها نسبت به جبران آن اقدام نماید.
باید به این مورد توجه داشت که خسارات تصویب شده در این حالت باید پس از بررسی، احراز شود که به دلیل مشکلات ناشی از نقص فنی یا ایرادات شبکه برق منطقه یا محل مشترک حاصل شده است.
آیا در صورت نوسان برق و سوختن لوازم خانگی، اداره برق خسارت پرداخت می کند؟
بله، در صورتی که ولتاژ شبکه برق از محدوده استاندارد خارج شده منجر به آسیب رسیدن به لوازم و دستگاههای خانگی شود، به دلیل تعهدات و قانون خسارت برق، بیمه خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی بهطور تمام و کمال پرداخت خواهد شد.
مثلاً اگر پریز خانهای نوسان پیدا کند یا دچار افت برق شود، به دنبال آن وسایل برقی دچار خسارت میشوند که در این صورت، پرداخت خسارت آن با بیمه خواهد بود و مشترک خانکی میتواند برای دریافت خسارت نوسان برق اقدام کند.
چگونه بفهمیم برق خانه نوسان دارد؟
نوسان برق یا همان کموزیاد شدن ولتاژ برق یکی از دلایل اصلی خسارت به لوازم برقی است. جالب است بدانید که سوختن وسایل برقی به دلیل نوسان برق نیز مشمول بیمه شده و در صورت رویدادن چنین حادثهای، مشترک میتواند خسارت ناشی از نوسان برق دریافت کند.
اما چگونه بفهمیم برق خانه نوسان دارد؟ تغییرات ناگهانی در وضعیت برق منزل و لوازمخانگی مانند ضعیفشدن برق ساختمان و افت فشار برق واحد، عدم کار کردن کلید برق، سوسو زدن نو، سوختن لامپهای روشن و حتی هزینهٔ بالای قبض برق ساختمان میتواند از نشانههای نوسان شدید برق باشد.
بر اساس قانون خسارت برق، مشکلات و حوادث پیش آمده به دلیل عیوب شبکه داخلی مانند سوختن وسایل برقی به دلیل نوسان برق، برعهده خود مشترک بوده و شامل خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی و همچنین دریافت خسارت نوسان برق از بیمه نخواهد شد.
بیمهگر خسارات شبکه برق چه شرکتی است؟
متولی ثبت نام مشترکین برق در کشور، شرکت توانیر است که به نمایندگی از همه شرکتهای توزیع برق کشور نسبت به انتخاب بیمهگر داخلی اقدام نموده و پس از برگزاری مناقصه عمومی، شرکت بیمهگر انتخاب میشود.
با توجه به این که روند اداری دریافت خسارت نوسان برق ممکن گاهی بیشتر از 45 روز به طول انجامیده و گاهی حتی تا یک سال نیز ادامه پیدا کند، شرکت توانیر به منظور جلوگیری از تضییع حقوق مشترکان، نسبت به راه اندازی سامانه بیمه مشترکان یا همان سامانه ثبت خسارت نوسان برق به آدرس http://bime.tavanir.org.ir اقدام کرده است. پس اگر به دنبال مطلبی با عنوان نمونه نامه درخواست خسارت از اداره برق میگردید باید بگوییم که نیازی به ادامه این مسیر نیست. چرا که کلیه روند دریافت خسارت نوسان شبکه برق از طریق وبسایت سامانه بیمه حوادث مشترکین خانگی و تجاری شرکت توانیر انجام میشود.
در این مرحله امکان اعلام خسارت نوسان برق یا پیگیری روند گرفتن خسارت از اداره برق وجود دارد. اما در نظر داشته باشید که برای پیگیری بهتر میتوانید از همه وسایل و تجهیزات آسیب دیده عکس و فیلم تهیه کرده و در آن طی اعلام زمان و ساعت بروز خسارت، مدارک و مستندات خود را کامل کنید.
البته از طریق دستورالعمل ارائه شده توسط دستورالعمل رسمی اعلام خسارت توانیر میتوانید مراحل دقیق اعلام خسارت و پیگیری روند دریافت خسارت نوسان برق را نیز مطالعه نموده و وفق دستورالعمل نسبت به اعلام شکایت اقدام نمایید.
بنابر اعلام سخنگوی صنعت برق، مشترکین زیاندیده میتوانند ظرف 15 روز از زمان وقوع حادثه، با رجوع به سامانهی خسارت مشترکین برق و بارگزاری مستندات پرونده خسارت، شامل تصویر آخرین قبض پرداختی یا تصویر صورتحساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کارت ملی و تصویر اجارهنامه یا سند مالکیت محل خسارت، نسبت به دریافت دریافت خسارت نوسان برق اقدام کنند.
در مرحله بعد، یک کد رهگیری برای خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی میشود. این کد باید تا پایان مراحل اداری و کسب نتیجه توسط مشترک نگهداری شود. شرکت بیمه پس از دریافت مدارک مشترک مورد نظر، بررسیهای لازم را انجام داده و سپس نتیجه اقدامهای صورت گرفته را به اطلاع مشترک میرساند. در نهایت، پس از تأیید خسارت، طبق دستورالعملهای قانون خسارت برق مبلغ به حساب مشترک واریز میشود.
چطور می توان خسارت لوازم برقی صدمه دیده را گرفت؟
برای ثبت، رسیدگی و دریافت خسارت نوسان برق باید ابتدا به سامانه خسارات حوادث ناشی از برق مشترکین خانگی به نشانی http://bime.tavanir.org.ir مراجعه کنید.
پس از ورود به بخش اعلام حوادث و خسارت، یک صفحه حاوی کد امنیتی و محل واردکردن شناسه قبض محل حادثه باز میشود. ابتدا اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و سپس دکمه تأیید را فشار دهید. حالا صبر کنید تا سامانه صحت شناسه برق را بررسی و تأیید کند.
در محله بعد نیز اطلاعات دیگری مانند نام و نام خانوادگی شخص خسارتدیده، کد ملی، شماره تماس، آدرس و کد پستی را وارد نمایید و در نهایت دکمه تأیید را فشار دهید.
حال از شما خواسته میشود که مدارک و فایلهای مرتبط با خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی، محل حادثه و شخص حادثهدیده را وارد نمایید. فایلها باید کمتر از 200 کیلو باید و در قالب PDF, JPG یا PNG وارد شوند.
علاوه بر این از شما خواسته میشود که برای دریافت خسارت نوسان برق اطلاعات دیگری همچون تاریخ حادثه، زمان و نوع خسارت، شرح حادثه و مبلغ تخمینی خسارت را وارد نمایید.
در پایان و نهاییشدن ثبت درخواست، یک کد رهگیری در اختیار شما قرار خواهد گرفت که باید آن را برای بررسی وضعیت پرونده خود در ارجاعات بعدی، نگه دارید.
تعهد پرداخت خسارت به حادثه دیدگان چقدر است؟
برق فقط عامل سوختگی وسایل و تجهیزات برقی نیست؛ بلکه قطع و وصل ناگهانی آن موجب کوتاه شدن عمر و خراب شدن وسایل میشود. به همین خاطر مقامات کشور این تضمین را به مردم داده اند: «بیمه توانیر هر نوع آسیب وسایل برقی ناشی از اختلالات و قطعات برق را پوشش خواهند داد.» به صورت کلی بیمه برق، خسارات زیر را پرداخت میکنند:
سوختگی، مرگف از دست دادن عضو هزینههای درمانی، آسیب و خرابی وسایل برقی (۹۰ درصد شکایات ثبت شده مربوط به سوختن لوازم برقی است). طبق اعلام سال گذشته سخنگوی صنعت برق کشور، تا آن زمان دستورالعملهای پرداخت خسارت تجهیزات حداکثر ۲۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان، آتشسوزی و انفجار حداکثر ۸۹۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان، غرامت فوت حداکثر ۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان، غرامت نقص عضو حداکثر ۶۵۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان و هزینههای پزشکی حداکثر ۶۹۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان به آسیبدیدگان تعلق میگیرد.
پوشش بیمه برق | سقف خسارت بیمه برق در ۱۴۰۰ (تومان) |
---|---|
خسارت خرابی وسایل برقی | ۲۶،۰۰۰،۰۰۰ |
غرامت فوت | ۹۵۰،۰۰۰،۰۰۰ |
آتشسوزی | ۸۹۰،۰۰۰،۰۰۰ |
نقص عضو | ۶۵۱،۰۰۰،۰۰۰ |
خسارت پزشکی | ۶۹۲،۰۰۰،۰۰۰ |
خسارات ناشی از عیوب شبکه داخلی بر عهده مشترکان است
طبق آمار اعلامی توانیر، نزدیک به 98 درصد خسارات در حوزه برق مربوط به نوسانات و خسارات ناشی از تجهیزات برقی بوده و مابقی خسارات مربوط به نقص عضو و انفجار است.
در همین زمینه باید در نظر داشته باشید قانون خسارت برق، چنانچه در صورت فرسودگی شبکه برق داخلی منزل، آتشسوزی ایجاد شده یا خسارتی به دستگاههای برق وارد شود، شرکت توزیع برق در پرداخت خسارت مسئولیتی را متوجه خود ندانسته و خسارتی به مشترک تعلق نخواهد گرفت.
قانون خسارت برق، مشترک مالک کنتور برق و کلیه تأسیسات و تجهیزات برقی داخل ساختمان است. به همین دلیل ضروری است تا مشترکین نسبت به رسیدگی و بررسی شبکههای داخلی ساختمان خود توسط متخصصان و کارشناسان خبره اقدام و همچنین از دستگاههای محافظ برای وسایل برقی استفاده کنند. خسارات ناشی از عیوب شبکه داخلی برعهده مشترک بوده و مشمول دریافت خسارت نوسان برق نخواهد شد.
در صورت برقدزدی خسارت متوجه کیست؟
یکی از پدیدههای مکرر دیده شده طی سالیان گذشته بروز اقدامات برقدزدی و همچنین دزدی سیمها و کابلهای برق شبکه توسط افراد بزهکار است. استفاده غیرمجاز از شبکه برق ممکن است با اهدافی خاص (برای مثال استخراج رمزارزها) صورت گیرد که در این صورت میتواند فشار عدیدهای بر شبکه در هر محل ایجاد نموده و موجب افت کیفیت ارائه خدمات گردد.
در نظر داشته باشید که طبق قانون خسارت برق، دریافت خسارت نوسان برق تنها مشمول مشترکین خانگی قانونی است و در صورت بروز حوادث مرتبط با برق دزدی، هیچ بیمهای پرداخت خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی را برعهده نخواهد گرفت.
در همین زمینه سازمان توانیر شماره تلفن 121 مرکز اتفاقات برق را به صورت کشوری معرفی نموده و از شهروندان درخواست دارد تا در صورت مشاهده اقداماتی این چنین، شرکت توزیع برق استان خود را مطلع سازند تا از بروز خسارات آتی به شبکه و تأسیسات برقی خودشان پیشگیری شود.
سوالات پرتکرار
در ادامه مطلب برخی از سوالات رایج مربوط به روند دریافت خسارت نوسان برق و دستورالعملهای مرتبط با قانون خسارت برق مثل عدم مشمولیت برخی دستگاهها الکتریکی را بررسی میکنیم.
کدام کالاها مشمول بیمه میشوند؟
در نظر داشته باشید که خسارت وارده به کالاهایی همانند لامپ، گوشی و لپتاپ و مواردی از این قبیل که شامل تجهیزات خانگی نمیباشند، برعهده بیمه نیست و خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی به این وسایل تعلق نگرفته است.
به عبارت دیگر، دریافت خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی تنها برای اجناس و کالاهایی توسط شرکت بیمه به عنوان تجهیزات خانگی (مانند تلویزیون) تعریف شدهاند، امکانپذیر است.
بیمه برق چیست؟
بیمه برق یک نوع از بیمهنامه است که در زمان آسیب رسیدن به کالاهای خانگی به دلیل نوسان شدید ولتاژ یا قطعی مداوم و پیدرپی برق مشمول مشترکین شده و آنها میتوانند برای آسیبهای وارده به وسایل برقی منزلشان درخواست دریافت خسارت نوسان برق را ارائه کنند.
پوشش بیمه برق شامل چه مواردی است؟
پوششهای بیمه برق شامل آسیب و خرابی دستگاههای برقی، آتشسوزی، خسارات پزشکی، نقص عضو و حتی فوت میباشد.
جمعبندی
نوسان ولتاژ برق خانگی و قطعی مکرر یکی از اصلیترین دلایل آسیب رسیدن به وسایل خانگی است. به همین دلیل، از سالها قبل قانون خسارت برق اجرایی شد و بخش جدیدی به قبوض برق مشترکین خانگی به نام بیمه اضافه گردید تا در صورت سوختن وسایل برقی به دلیل نوسان برق، امکان دریافت خسارت وجود داشته باشد.
برای دریافت خسارت ناشی از برق مشترکین خانگی با ظرف مدت ۱۵ روز به وبسایت http://bime.tavanir.org.ir مراجعه کرده و مدارک خواسته شده را آپلود کنید. در مرحله بعد یک کد رهگیری در اختیار شما قرار خواهد گرفت. نگهداری این کد برای مراحل بعدی پیگیری خسارت نوسان برق الزامی است.
در نهایت پس از بررسی مدارک و مستندات و همچنین تأیید خسارت، طبق دستورالعملهای قانون خسارت برق امکان گرفتن خسارت از اداره برق وجود خواهد داشت.