گازنفت

آینده برای نفت جذاب‌تر می‌شود

سال ۲۰۲۲، سال خوبی برای صنعت نفت بود و با وجود پیش بینی‌هایی که از نمایان شدن فروپاشی این صنعت و مرگ نفت با توسعه انرژی تجدیدپذیر و برقی شدن وجود داشت، سوخت‌های فسیلی، ستاره سال بودند و تقاضا برای همه نوع کالای انرژی به خصوص زغال سنگ، افزایش پیدا کرد.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از ایسنا؛ در این بین، مخالفت با غول‌های نفتی شدت گرفت و اعتراضات شدیدتر شد. کنشگران به خیابان‌ها و ساختمان‌ها ریختند و آثار هنری معروف جهان را برای افزایش آگاهی نسبت به تغییرات اقلیمی، تخریب کردند.

غول‌های نفتی بی‌توجه به افزایش میزان کنشگری، به مدد قیمت‌های بالاتر کالاهایی که تولید می‌کنند، سود هنگفتی را درو کردند. غول‌های نفتی در سال ۲۰۲۲ جمعا ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد گزارش کردند و بسیاری از ابرغول‌های سود سه ماهه کم سابقه‌ای را در طول سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر تقاضای قوی و عرضه محدود انرژی، به ثبت رساندند.

این صنعت با عملکرد قوی محصولاتش در سال میلادی گذشته، فرصت کاهش بدهی را پیدا کرد و مجموع بدهی غول‌های نفتی، به ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت که پایین‌ترین میزان در ۱۵ سال گذشته و بیش از ۵۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ بود که بدهی آنها به ۲۷۰ میلیارد دلار صعود کرده بود.

اما اوضاع تا این حد هم برای آنها آرام نگذاشت. نخست این که اتحادیه اروپا و انگلیس تصمیم گرفتند برای درآمدزایی و تهیه پول برای برنامه‌های کمک انرژی، از شرکت‌های نفت و گاز، مالیات بر سود بادآورده دریافت کنند. شرکت شل اعلام کرد انتظار دارد تاثیر مالیات بر درآمد اضافی اتحادیه اروپا و انگلیس، ۲.۴ میلیارد دلار هزینه بردارد. در پی این هزینه، شل ممکن است در طرح‌های سرمایه‌گذاری برای دریای شمال، بازنگری کند. در این بین، با وجود مخالفت سیاسی برای توسعه ذخایر بیشتر نفت و گاز در انگلیس، بیش از ۱۰۰ درخواست در ماه جاری برای اکتشاف در حوزه دریای شمال ارائه شده است.

شرکت توتال انرژیز فرانسه اعلام کرد از مالیات بر درآمد اضافی اتحادیه اروپا و انگلیس، هزینه قابل توجهی متحمل خواهد شد و این مالیات، حدود ۲.۱ میلیارد دلار برای این شرکت هزینه خواهد برداشت. در نتیجه، این شرکت فرانسوی با اشاره به این که معلوم نیست این مالیات، در صورت کاهش قیمت نفت و گاز، بازنگری شود، تصمیم گرفته است سرمایه‌گذاری‌ها در دریای شمال را به میزان یک چهارم، کاهش دهد.

در این بین، قیمت نفت و گاز کاهش پیدا کرد. نفت در همان حدودی که یک سال پیش معامله می‌شد، قرار دارد و گاز طبیعی در اروپا و ایالات متحده، کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

ژان لوک گیزیو، مدیر انگلیسی اکتشاف و تولید توتال به فایننشیال تایمز گفت: صنعت انرژی در یک بازار چرخه‌ای فعالیت می‌کند و در معرض نوسان قیمت کالاها قرار دارد. ما بر این باوریم که در صورت کاهش قیمت‌ها پیش از سال ۲۰۲۸، دولت باید آماده بازبینی مالیات سودهای انرژی باشد.

شرکت آمریکایی اکسون یک گام فراتر از انتقاد برداشت و از اتحادیه اروپا برای لغو مالیات بر درآمد اضافی، شکایت کرد. استدلال این شرکت این است که مالیات مذکور، تاثیر عکس داشته و سرمایه‌گذاری‌ها را مایوس کرده و اعتماد سرمایه‌گذار را تحلیل می‌برد.

با این حال، غول‌های نفتی برنامه‌های سرمایه‌گذاری بزرگی دارند که فقط برای اروپا نیست. اکسون و شورون قصد دارند امسال ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته به میزان کلی ۴۱ میلیارد دلار هزینه کنند.

با وجود این که پیش بینی می‌شود ابرغول‌های اروپایی در خصوص پولشان به دلیل مالیات بر درآمد اضافی، احتیاط بیشتری به خرج دهند، بریتیش پترولیوم هزینه بیشتری در حوزه شل آمریکا و خلیج مکزیکو خواهد داشت. اما این شرکت‌ها، به هزینه بالا در پروژه‌های کم کربن ادامه می دهند.

بانک اچ‌اس‌بی‌سی در یادداشت اخیری اعلام کرد به نظر می‌رسد غول‌های اروپایی نسبت به غول‌های آمریکای، ارزش جذاب‌تری دارند. این بانک، در میان بانکهایی است که عملکرد قوی‌تر سهام غول‌های نفتی اروپایی را پس از درخشش سال گذشته ابرغول‌های آمریکایی در بازار سهام، پیش بینی می‌کند.

اگر سرمایه‌گذاری پروژه‌های کم کربن، ضامن عملکرد قوی‌تر سهام باشد، در آن صورت، حق با اچ‌اس‌بی‌سی است. در واقع، فشار زیادی روی صنعت نفت وجود دارد تا برای خود، اهداف جدی‌تری برای کاهش آلایندگی تعیین کرده و تعهد قوی‌تری برای کربن‌زدایی داشته باشد. این فشار بعید است امسال کمتر شود زیرا دولتها در اتحادیه اروپا، انگلیس و آمریکا، برنامه‌های تغییرات اقلیمی را مضاعف کرده‌اند.

این احتمال وجود دارد که ۲۰۲۳، سال قوی دیگری برای صنعت نفت باشد زیرا این شرکت‌ها با قدرت پا به سال جدید گذاشته‌اند و انتظار نمی‌رود تقاضا برای نفت و گاز کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اتحادیه اروپا به خرید میزان بیشتری گاز برای پر کردن مخازن خود نیاز دارد و همچنان به استفاده از فرآورده‌های نفتی ادامه می‌دهد که دیگر از روسیه خریداری نمی‌کند. چین اقتصاد خود را گشوده و اکثر تحلیلگران، بهبود دیر یا زود تقاضای این کشور برای نفت و گاز را پیش بینی می‌کنند. حتی آمریکا با همه بلندپروازیهایی که در حوزه انرژی پاک دنبال می‌کند، بعید است تا ماه‌ها از جایگاه خود به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت نزول کند. آینده نزدیک برای غول‌های نفتی مطمئنا روشن است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا