کسب و کار

افزایش کاربرد نفلين سيانيت با روش‌های فراوري هيدرومتالورژي و مكانيكي در صنعت شیشه

دکتر آیدا فائقی نیا محقق پژوهشگاه مواد و انرژی با فراوري ساختاري نفلين سيانيت با روش‌هاي هيدرو متالورژي و مكانيكي، به ارائه فرمولاسيون جديد شيشه تخت با نفلين سيانيت پرداخته که منجر به افزایش کاربرد این ماده در صنعت شیشه شده است.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی؛ دکتر فائقی نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه با بیان این مطلب اظهار داشت: در پژوهش حاضر، فراوري ساختاري نفلين سيانيت با روش‌هاي هيدرو متالورژي و مكانيكي نشان داد كه نفلين فراوري شده می‌تواند به‌عنوان منبع تهيه آلومينا در صنعت شيشه مورد استفاده قرار گيرد.

وی افزود: از سوي ديگر، نفلين سيانيت در این فرمولاسیون جدید مي‌تواند با تغيير خواص شيميايي و فيزيكي، مقاومت شيشه را به اسيد و باز، افزايش دهد.

این پژوهشگر با اشاره به روند تحقیق گفت: در این پروژه، ضمن اصلاح ساختاری نفلین با روش‌های شیمیایی و مکانیکی، این ماده اولیه پس از فراوری، در ساخت شیشه پنجره مورد استفاده قرار گرفت و میزان مصرف آن تا 30 درصد وزنی در فرمول شیشه افزایش یافت در حالی که در حالت معمول تا 12 درصد وزنی این ماده می‌تواند در شیشه استفاده شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب خواص شیشه نهایی از لحاظ مقاومت به خوردگی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که خواص شیشه از لحاظ مکانیکی و مقاومت به خوردگی بهبود یافته، ضمن اینکه بی رنگی و شفافیت شیشه نیز حفظ شده است.

به گفته محققان، با این روش می‌توان هم میزان مصرف نفلین را در صنعت افزایش داد و هم همزمان با تامین آلومینا از هزینه مصرف آلومینا در صنعت، کاست .

دکتر فائقی نیا خاطرنشان کرد: کشور ایران به لحاظ دسترسی به منابع معدنی نفلین بسیار غنی است و این ماده اولیه در ابتدا برای استخراج آلومینا در کشور مطرح شد اما در ادامه مشخص شد که با فراوری این ماده اولیه و استفاده در صنعت می‌توان خصوصیات سرامیک نهایی را بهبود بخشید.

وی افزود: نفلین سیانیت به لحاظ دارا بودن مقادیر بالای آلومینا می‌تواند منبعی برای تامین آلومینا در صنعت سرامیک باشد البته به علت ساختار زنجیره ای خود و نیز به علت دارا بودن قلیائی‌ها می‌تواند باعث کاهش دمای سینتر یا دمای ذوب در سرامیک‌ها شود و از طرفی ماده ای نسبتا ارزان برای تامین آلومینا در صنعت سرامیک باشد .

گفتنی است، مقاله این پژوهش در مجله مواد و فناوری های پيشرفته JAMT پژوهشگاه مواد و انرژی به چاپ رسیده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا