برقبهینه ساز مصرف

مدیریت مصرف برق در ایران و جهان

تورشتاین وبلن اقتصاددان، و جامعه‌شناس ایالات متحده آمریکا، به وجود رابطه میان الگوی مصرف به عنوان یکی از ابعاد فکری و رفتاری حیات اجتماعی با پایگاه اقتصادی-اجتماعی به خصوص از بعد منزلتی و اجتماعی آن معتقد است و بدین منظور نظریه‏ ایی درباره سبک زندگی ارائه كرده است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی راهکارهای بهینه سازی مصرف برق؛ به اعتقاد وی، سبک زندگی، شیوه ا‏ی از زندگی است که علاوه بر مصرف، ارزش‏ها، نگرش‏ها، مسائل جمعیت‏ شناختی، تفاوت‏های جنسیتی، موقعیت اقتصادی، شغل و طبقه اجتماعی را نیز در بر‏می‏گیرد.از نظر وبلن، الگوهای مصرف را عموماً نباید تنها بر حسب کارکردهای آشکار آن‏ها تبیین کرد بلکه کارکرد پنهانی بالا بردن منزلت اجتماعی را نیز باید به حساب آورد. در برخی موارد ممکن است یک الگوی مصرف حتی هیچ‏گونه کارکرد آشکاری نداشته باشد و آن را تنها باید بر حسب بالا بردن منزلت اجتماعی توجیه کرد.
اهمیت سبک زندگی برای درک روابط میان ثروت، منزلت و قدرت در جامعه مصرفی به نحو درخشانی در مطالعه وبلن درباره طبقه مرفه نوظهور در آمریکای اواخر قرن نوزدهم نشان داده شده است. این طبقه مرفه از افرادی تشکیل می ‏شد که ثروت و منزلت خود را با تلاش بسیار، کار سخت و انباشت سرمایه به چنگ آورده بودند. وبلن نشان می‏دهد که این افراد چگونه می ‏کوشیدند منزلت نوآمده خویش را با تقلید از سبک زندگی طبقات بالای اروپایی به نمایش بگذارند و سلایق آن‏ها را در مد، غذا، فعالیت‏های فراغتی و تفریحی و… مو به مو تقلید کنند. وبلن برای این فعالیت، اصطلاح «مصرف نمایشی» را وضع کرد.
مطابق با نظریه بوردیو، انسان‏ها در فضاهای اجتماعی بر اساس سرمایه‏ هایی که در اختیار دارند، عمل می‏کنند. وی از چهار نوع سرمایه سخن می‏گوید: 1- سرمایه اجتماعی 2- سرمایه فرهنگی3- سرمایه اقتصادی 4- سرمایه نمادین، بر اساس اندیشه‏ های وی، این سرمایه‏ ها با کمیت‏‌های متفاوتی در اختیار گروه ‏های طبقاتی مختلف قرار دارد و تمامی فعالیت‏‌های زندگی آن‏ها از گوش دادن به موسیقی، نحوه لباس پوشیدن، غذا خوردن و به عبارت دقیق‏تر، سبک زندگی آن‏ها را تحت تأثیر قرار می‏دهد.در واقع سبک زندگی در اندیشه بوردیو مبنایی طبقاتی دارد؛ به عبارتی، موقعیت طبقاتی افراد، عادات و اشتغالات فرهنگی متمایزی را شکل می ‏دهد و در نتیجه سبک‏ های زندگی مختلفی را پدید می‏‌آورد.از دیدگاه وی، مصرف نه تنها ارضای نیازهای زیستی نیست بلکه متضمن نشانه‏‌ها، نمادها، ایده‏ ها و ارزش‏ هاست. به تعبیر وی، مصرف در دوران جدید روندی است که در آن خریدار کالا، از طریق به نمایش گذاشتن کالاهای خریداری شده، فعالانه در تلاش برای خلق و حفظ هویت خویش است.
با وجود پیشرفت‌های قابل توجهی که امروز بسیاری از کشورها در حوزه تولید و توزیع انرژی برق به دست آورده‌اند، همچنان موضوع مدیریت بهینه مصرف برق به ویژه در ایام پرباری به عنوان یک دغدغه و موضوع مهم مطرح است. مدیریت بهینه مصرف و ترغیب مشترکان صنعت برق برای رعایت الگوهای مصرف تعیین شده از آنجا مورد تاکید کشورهای مختلف است که بدانیم انرژی برق یکی از گران‌ترین انرژی‌های موجود در جهان است که چرخه تولید تا مصرف آن نیازمند هزینه‌های هنگفتی است. در این میان برخی کشورها با شرایط به مراتب حساس‌تری رو‌به‌رو هستند؛ شرایطی که آنها را ناگزیر کرده تا برای جلوگیری از بروز بحران نسبت به اجرای طرح‌های ویژه مدیریت بهینه مصرف اقدام کنند.
اجرای طرح‌های مدیریت بهینه مصرف برق موازی و چه بسا جدا با طرح‌های توسعه‌ای به این دلیل ضرورت دارد که بدانیم در بسیاری از کشورهای جهان تنها در ایام و ساعات کوتاهی از سال موضوع ناترازی میان تولید و مصرف برق ایجاد می‌شود که به لحاظ اقتصادی، ایجاد نیروگاه مجزا برای جبران این کسری و ناترازی مقطعی توجیه عقلانی ندارد. به بیان دیگر اکثر کشورهای توسعه‌یافته‌ای که موضوع مدیریت بهینه مصرف برق به ویژه در ایام پرباری را در اولویت‌های خود قرار داده‌اند، در شرایط عادی مشکلی در حوزه تامین این انرژی مهم ندارند، اما فقدان توجیه اقتصادی و عقلانی برای ساخت نیروگاه‌های پرهزینه آن هم برای تامین برق در یک بازه زمانی کوتاه، آنها را ناگزیر کرده است تا به سمت ترغیب شهروندان برای کاهش مصرف برق بروند.
لذا در ایران نیز علاوه بر عدم توازن بین عرضه و تقاضای برق و هزینه های هنگفت صرف ساخت نیروگاه ها ،راهی جز مدیریت مصرف و حذف رفتارهای غلط و مدیریت فرهنگی نیست.
برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:
https://bargheman.com/mobile-app
موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.
http://tavanirpr.ir/?p=2196
اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا