گازنفت

دست آمریکا از تبادلات ایران و عراق کوتاه شد

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: با توافق صورت گرفته برای تهاتر نفت و گاز با عراق، دست آمریکا برای سنگ‌اندازی کوتاه شده و باتوجه به وضعیت عراق، ایجاد این توافق می‌تواند به نفع ایران باشد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ سید حمید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تهاتر نفت و گاز با عراق، اظهار کرد: جریان قرارداد گازی و نفتی ایران با عراق مشخص است، مجموع صادرات گاز و برق ایران به عراق روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار برآورد می‌شود.

به گفته وی، آمریکا برای صادرات به عراق معافیت می‌دهد و بعضا ادعا می‌کند که هم معافیت داده و هم اجازه پرداخت پول ایران را صادر کرده اما در عمل مکانیزمی که طراحی شده به نحوی است که امکان دریافت مطالبات به راحتی امکان پذیر نیست و معمولا مقداری از پول ما در عراق باقی می‌ماند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران افزود: طبق گفته‌های های وزیر خارجه عراق، ۱۸ میلیارد دلار و طبق اعلام بانک مرکزی ایران ۱۱ میلیارد دلار پول ایران در عراق در حساب‌های بانکی خودمان مانده و امکان انتقال فراهم نشده است.

حسینی با بیان اینکه با کاهش صادرات گاز و برق ایران و باتوجه به گرمای شدید عراق فضایی در این کشور ایجاد شد و دولتش تحت فشار قرار گرفت که چاره‌ای بیندیشد، گفت: برای اولین بار عراقی‌ها ایران را مقصر ندانستند و اعلام کردند مقصر آمریکا است که اجازه انتقال نمی‌دهد.

وی ادامه داد: عراقی ها آمریکایی‌ها را تحت فشار قرار دادند و پیشنهاد شد برای اینکه در آینده مجدد این مساله تکرار نشود با نفت و نفت کوره تهاتر صورت گیرد، در گذشته نیز این پیشنهاد داده شده بود اما عراقی‌ها از این پیشنهاد استقبال نکردند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه این بار از این پیشنهاد استقبال و توافقنامه‌ای بین ایران و عراق امضا شد، اظهار کرد: آمریکایی‌ها نیز اعلام کردند که ۱۲۰ روز به عراق فرصت می‌دهیم که طلب برق ایران را به بانک‌های غیر عراقی مثل عمان، قطر، ترکیه و کشورهایی که مورد نظر ایران است منتقل کنند.

حسینی اظهار کرد: آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که با این اقدام عراقی‌ها از موضوع تهاتر که خلاف نظر آمریکایی‌ها بود منصرف می‌شوند اما این اتفاق نیفتاد و آمریکایی‌ها عکس العمل نشان دادند و ۱۴ بانک عراقی را به بهانه همکاری ارزی با ایران تحریم کردند، از آن طرف دولت عراق موافقتنامه‌ای که با ایران داشت را قانونی کرد و قرار است از ابتدای آگوست آغاز شود.

به گفته وی، بر اساس آن مقرر شد روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت فوق سنگین و حدود ۷۰ هزار بشکه نیز نفت کوره دریافت کنیم، در مجموع روزانه ۱۰۰ هزار بشکه دریافت خواهیم کرد که می‌تواند بخشی از طلب روزانه را پوشش دهد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه باتوجه با مشکلاتی که در روابط ما با آمریکا و روابط بانکی عراق وجود دارد این راه‌حل می‌تواند کمک کند و همچنین در آینده نیز افزایش یابد، تصریح کرد: قطعا می‌توانیم باتوجه به مبلغی که روزانه برای تهاتر طلب داریم در مذاکرات بعدی حجم دریافت نفت‌خام و یا سوخت کوره را افزایش دهیم.

به گفته حسینی، با توجه به برخی بی‌ثباتی‌ها در عراق و شرایط نامناسب بانکی این کشور هرچه بتوانیم منابع پولی را از این سیستم خارج و از طرق دیگر با عراقی‌ها توافق کنیم موفق‌تر هستیم و به نفع ما خواهد بود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا