گاز

اوکراین به هاب ذخیره‌سازی گاز اروپایی‌ها تبدیل می‌شود

بازرگانان گاز اروپایی با وجود ریسک جنگ، ذخیره سازی گاز در اوکراین را به منظور بهره بردن از قیمت‌های پایین و ظرفیت موجود در این کشور، آغاز کردند.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین که در فوریه سال ۲۰۲۲ آغاز شد، اتحادیه اروپا درصدد برآمد میزان زیادی گاز ذخیره کند تا عرضه کمتر از سوی روسیه به خصوص در زمان اوج مصرف ماه‌های زمستان را جبران کند.

انتظار می‌رود تا اول نوامبر، سطح مخازن ذخیره‌سازی اتحادیه اروپا تا ۹۰ درصد پر شود.

معامله‌گران می‌گویند در ذخیره‌سازی گاز در اوکراین علاوه بر خاک اتحادیه اروپا، یک منطق تجاری وجود دارد تا از مزیت قیمت‌های ارزان‌تر نسبت به قیمت گازی که در آینده تحویل داده می‌شود، بهره برده شود.

بر اساس قیمت‌های معاملات گاز تی تی اف هلند که قیمت پایه بازار اروپایی است، گاز برای تحویل در سپتامبر، ۳۰ یورو (۲۳.۹۶ دلار) به ازای هر مگاوات ساعت است در حالی که قیمت‌ها برای سه ماهه نخست سال میلادی آینده، ۴۹ یورو است.

گروه EPH چک به رویترز اعلام کرد که تصمیمش برای استفاده از ظرفیت ذخیره‌سازی اوکراین، نشانه اعتماد به این کشور است.

طبق اطلاعات پلتفرم شفافیت اتحادیه اروپا، تاسیسات ذخیره‌سازی گاز کشورهای اتحادیه اروپا در هفتم اوت، ۸۷ درصد پر بودند.

شرکت نفتوت‌گاز اعلام کرد مشتریان خارجی می‌توانند بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب ذخیره‌سازی از حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب ظرفیت ذخیره‌سازی را که بیشتر در غرب این کشور قرار دارد و از خط نبرد فاصله دارد را استفاده کنند.

شرکت دولتی “اس پی پی” اسلواکی که عمده بازار گاز این کشور را تامین می‌کند، اعلام کرد: با توجه به این که مخازن اسلواکی تا ۹۰ درصد پر شده، سرگرم بررسی امکان استفاده از ظرفیت ذخیره‌سازی اوکراین است.

معامله‌گران اروپایی دیگر می گویند به دلیل احتمال حملات نظامی یا وضعیت شبکه در صورت توقف پمپاژ گاز از سوی روسیه، ریسک‌هایی وجود دارد.

اندیشکده بروژل ماه گذشته اعلام کرد اوکراین می‌تواند ظرفیت ذخیره‌سازی اروپا را به میزان حدود ۱۰ درصد افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، گاز برای ذخیره‌سازی در اوکراین می‌تواند هر جایی خریداری شود و با استفاده از جریان واقعی یا مجازی در خطوط لوله از مجارستان، لهستان و اسلواکی، پمپاژ شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا