نفت

خیز نفت برای صعود به ۱۰۰ دلار

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر تقاضای قوی برای سوخت در تعطیلات چین، افزایش یافت و به سوی رشد هفتگی حدود دو درصدی، گام برمی دارد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر که روز جمعه منقضی می شود، با پنج سنت افزایش، به ۹۵ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر، با ۱۳ سنت افزایش، به ۹۳ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱۶ سنت افزایش، به ۹۱ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص در معاملات روز گذشته که معامله گران به سودگیری از افزایش قیمت ها پرداخته بودند، حدود یک درصد کاهش داشتند.

بهبود داده های اقتصادکلان در چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است به همراه تقاضای قوی برای سوخت در این کشور که تعطیلات یک هفته ای «هفته طلایی» را از روز جمعه آغاز کرد، از قیمت ها پشتیبانی کرده است.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: افزایش سفرهای بین المللی در طول تعطیلات «هفته طلایی»، تقاضای چین برای نفت را تقویت کرده است.

انتظار می رود سفرهای داخلی هم  تقاضا برای سوخت را افزایش دهند. داده های اپلیکیشن پرواز «یومی تریپ» نشان داده که میانگین پروازهای روزانه رزرو شده، یک پنجم بالاتر از «هفته طلایی» در سال ۲۰۱۹ پیش از شیوع کرونا بوده است.

در این بین، جدیدترین آمار منتشره نشان داد که اقتصاد آمریکا روند رشد قوی را در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، حفظ کرده و به نظر می رسد فعالیت اقتصادی در این سه ماهه، سرعت پیدا کرده که نشان داده قوی ماندن تقاضا برای سوخت است.

محدود ماندن عرضه نفت در آمریکا، از قیمت ها حمایت بیشتری کرده است. سطح ذخایر نفت کاشینک اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات وست تگزاس اینترمدیت است، به پایینترین حد خود از ژوئیه سال ۲۰۲۲ نزول کرده است.

معامله گران منتظر دیدار هفته آینده تولیدکنندگان اوپک پلاس و تصمیم عربستان سعودی درباره ادامه کاهش عرضه اضافی پس از رشد حدود ۳۰ درصدی قیمت ها در سه ماهه سوم سال میلادی جاری هستند.

نشست کمیته وزیران اوپک پلاس برای چهارم اکتبر برنامه ریزی شده است.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران بانک ملی استرالیا در یادداشتی نوشتند: نشست هفته آینده اوپک، آپدیت مهمی برای بازار خواهد بود، زیرا احتمال کاهش عرضه داوطلبانه از سوی آرامکو، افزایش پیدا کرده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا