برق

خريد برق بورسي توسط صنايع عملياتي شد / 6 مزيت خريد برق از بورس انرژي براي صنايع

به منظور حمايت از صنايع و سرمايه گذاران در حوزه نيروگاهها، دستورالعمل توسعه مبادلات برق در بورس انرژي با امضاي وزير محترم نيرو با استناد به بند “ب” ماده 44 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و بند “ط” تبصره 15 قانون بودجه 1401 تدوين و ابلاغ شده است.

به گزارش دیده بان انرژی به نقل از پايگاه خبري توانير، اين دستورالعمل، مزايا و امكاناتي را براي صنايع ايجاد خواهد كرد كه از آن جمله مي توان به ارتقاي امنيت و قابليت اطمينان تأمين برق با بهره گيري از ساز و كار بورس در انتقال سريع و كاراي اطلاعات عرضه و تقاضا به منظور رفع سريع و كاراي كمبودهاي بالفعل و بالقوه ،كاهش ريسكها و هزينه هاي معاملاتي بين توليدكنندگان و مصرف كنندگان برق اشاره كرد.
مطابق اين دستورالعمل، شركت توانير مكلف به تضمين تحويل برق خريداري شده به تمامي خريداران برق است. به اين معنا كه صنايع به ميزان برق خريداري شده از بورس انرژي، در اولويت تامين برق قرار خواهند گرفت.
اين دستور العمل موجب خواهد شد تا امكان خريد برق با قيمت توافقي براي صنايع فراهم شود و به اين ترتيب انحصار قيمت گذاري از حالت انحصاري خارج خواهد شد.
همچنين اين اقدام با كمك به شفافيت و روان سازي اقتصاد انرژي، موجب خواهد شد تا سرمايه گذاران در حوزه نيروگاهي نيز به دليل آنكه  امكان دريافت هزينه برق فروخته شده در همان زمان فراهم مي شود، براي سرمايه گذاري در اين صنعت رغبت بيشتري پيدا كنند.
در مجموع براساس اين دستورالعمل، صنايع و نيروگاهها براي خريد/ فروش برق مورد نياز يا توليد شده خود انتخاب خريد/ فروش از طريق بورس انرژي يا خريد/ فروش به شركتهاي زيرمجموعه توانير خواهند داشت.
گفتني است اين دستورالعمل در نهايت مي تواند به شفافيت اقتصادي برق و بهبود روند سرمايه گذاري در صنايع و نيروگاهها منجر شده و هيچگونه محدوديتي به دليل استفاده از ظرفيت اين مصوبه، اعمال نخواهد شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا