برق

میزان صرفه‌جویی در مصرف برق سایر بخش‌ها در پیک به صنایع اختصاص می‌یابد

مدیرعامل توانیر گفت: میزان صرفه جویی در مصرف برق سایر بخش‌ها در زمان اوج مصرف (پیک) به صنایع اختصاص می‌یابد و مشوقی برای آنکه صنایع هم به سمت مدیریت مصرف بروند، خواهد بود.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایرنا؛ «آرش کردی» در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون در کشور شرایطی درحال رقم خوردن است که بازار بهینه سازی انرژی رایج تر می شود.

مدیرعامل توانیر، اصلاح قیمت برق را در محقق شدن اهداف بهینه سازی موثر دانست و ادامه‌داد: برای بخش صنایع درحال تلاش برای اصلاح قیمت ها هستیم.

کردی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا در باره تفاهمنامه های منعقده بین بخش کشاورزی و صنعت، خاطرنشان‌کرد: امسال میزان تفاهمنامه‌ها افزایش یافت و از ۳۲۰ هزار فقره تفاهمنامه در سال ۱۴۰۰ به ۴۵۶ هزار فقره رسید.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش از نظر کیفیت و هم حجم بود و تفاوتی که با تفاهمنامه های پارسال داشت این بود که انتزاعی نبود و زمان ها کامل مشخص شده بود.

مدیرعامل توانیر گفت: از همان ابتدای تفاهمنامه به تک تک صنایع بزرگ و انرژی بر اعلام شده بود سهمی که باید در مدیریت مصرف داشته باشند چه زمانی است.

کردی در باره نقش رمز ارزها در افزایش میزان مصرف برق خاطرنشان کرد: بررسی ها تاییدکننده این مطلب نیست و چندان اثر گذار نیستند.

وی گفت: بخشی که مجاز هستند براساس قوانین در اوج بار قطع می شوند، اما به شیوه های مختلف سعی در شناسایی بخش های غیرمجاز داریم.

تبادل برقی با کشورهای همسایه

مدیرعامل توانیر درباره تبادل برق با کشورهای همسایه، افزود: هرچه بتوان میزان تبادل را افزایش داد می تواند باعث افزایش پایداری شبکه شود؛ براین اساس در تلاش برای افزایش تبادلات هستیم.

کردی خاطرنشان کرد: در این پیوند، موضوع تبادل برق با همسایه شمالی و افزایش صادرات به پاکستان هم مطرح هست.

وی ادامه داد: نکته اساسی این است که ما محدودیت صادراتی داریم و هر چند قراردادهایی از گذشته داریم و به آنها متعهد هستیم، اما اولویت ما به‌طور قطع تامین نیاز داخل است.

مدیرعامل توانیر گفت: در خصوص ترکیه مذاکراتی انجام شده و منتظر اجرای بررسی های نهایی هستیم و حدود ۵۰۰ مگاوات می توانیم تبادل داشته باشیم.

کردی افزود: در هر حال زمینه برای سنکرون دو شبکه فراهم هست و نرخ این تبادل هم تابع بازارهای برق جهان خواهد بود.

گذر موفق از پیک تابستان

وی در خصوص گذر از پیک تابستان امسال، گفت: سعی شد با تامین برق رضایت مشترکان جلب شود و در بخش خانگی توانستیم با زمان‌بندی مناسب این شرایط را پشت بگذاریم.

این مقام مسوول با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار مگاوات فاصله بین مصرف و تولید وجود داشت، افزود: در تلاشیم با افزایش رویت پذیری مشترکان پُرمصرف را مدیریت کنیم که در بخش تجاری سعی می کنیم ۲۰۰ مگاوات، در بخش کشاورزی ۵۰۰‌مگاوات و در بخش اداری ۶۰۰‌مگاوات اضافه بر ظرفیت های کنونی امکان مدیریت وجود دارد.

وی ادامه داد: در مجموع پیش بینی ما این است که بتوان ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات در بخش مدیریت کار کرد.

کردی در خصوص تلفات برق نیز گفت: بخشی از این مساله ذات صنعت برق است.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: تلفات برق در جهان رقمی بین هفت تا ۷.۵ درصد منطقی و استاندارد است و در کشور ما روند کاهش تلفات در سال های گذشته از ۱۶ درصد به ۹.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تلفات هم بخش فنی و غیرفنی دارد؛ غیر فنی به معنای انشعاب غیر مجاز است که با قوانین جدید، امکان ارائه انشعاب موقت وجود دارد که باعث شده تا برق دزدی کاهش یابد، اما بخش فنی براساس وضعیت شبکه در بخش انتقال و توزیع به صورت استاندارد وجود دارد و برنامه ریزی شده است.

کردی تاکید کرد: هر چه درصد تلفات کاهش یابد، سرمایه گذاری تصاعدی افزایش یافته و گاهی حتی به لحاظ اقتصادی قابل بررسی است.

وی بیان داشت: در خصوص بهینه سازی مصرف، مزایده ها و مناقصه هایی در خصوص کولرها و روشنایی معابر در حال انجام است.

مدیرعامل توانیر گفت: در خصوص موضوع مدیریت بار، مطلوب کشور ما این است که در بخش خانگی، تجاری و عمومی و اداری کاهش مصرف و بهینه سازی داشته باشیم و در مقابل رشد مصرف برق در صنایع اتفاق بیفتد.

وی درباره افزایش مصرف برق گفت: در بخش عمومی هشت درصد، خانگی ۲ درصد، در کشاورزی سه دهم درصد و در بخش صنایع ۶ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1322

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا