کسب و کارگاز

طالبی: فعالیت در حراست فاخر و ارزشمند است

رئیس حراست شرکت گاز استان البرز بیان کرد: اعتقاد دارم که فعالیت در حراست با وجود تنگناهای مالی برای کارکنان فاخر و ارزشمند است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان البرز؛ به مناسبت نیمه شعبان و میلاد حضرت مهدی (عج) و هفته سربازان گمنام امام زمان با مسعود طالبی رئیس حراست شرکت گاز استان البرز برای آشنایی با بخش های دیگری از شرکت گاز استان البرز گفتگو کردیم که در ادامه می آید. او که از مدیران جوان شرکت گاز استان البرز محسوب می شود مدیریت حراست شرکت گاز استان البرز را عهده دار است، فعالیت خود را از سال 1385 در شرکت ملی گاز ایران آغاز کرده و در سال های نخستین به عنوان مسئول حفاظت فیزیکی و از 1394 تا 1399 در سمت رئیس حراست شرکت گاز استان قزوین فعال بوده و از سال 1399 تا کنون به عنوان رئیس حراست شرکت گاز استان البرز مشغول انجام وظیفه است.

چگونه مسئولیت حراست را برای مخاطبان تشریح می کنید؟

ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت هفته سربازان گمنام باید گفت؛در حوزه حراست چهار سر فصل اصلی حفاظت اسناد و مدارک، فناوری اطلاعات، حفاظت فیزیکی و پرسنلی به عنوان سرفصل های اصلی و تعریف شده است، اما در کنار این سرفصل ها طیف گسترده ای از فعالیت های شرکت در حوزه حراست بازتعریف شده و از طرف مسئولان بالادست انتظار می رود که حراست بتواند برای پیشبرد اقدامات و اهداف ورود و اقدام کند، شرکت گاز استان البرز نزدیک به یک میلیون مشترک دارد که 5 هزار مشترک صنعتی نشان دهنده صنعتی بودن این استان بوده و از این حیث اهمیت البرز را نشان می دهد از سوی دیگر اشتراک پذیری 900 هزار مشترک خانگی نشان دهنده تراکم جمعیت در این استان بوده با توجه به مساحت اندکی این استان دارد و با این ویژگی ها که ذکر آن رفت تلاش مضاعفی برای مدیریت در ارائه خدمات باید کرد، مضاف بر این همجوار بودن البرز با پایتخت سیاسی کشور به این اهمیت افزوده است.

به صورت جزئی مسئولیت حراست را هم تشریح کنید؟

تلاش برای تحقق سلامت اداری در سطح دستگاه ها به عنوان یک نهاد نظارتی برای حراست پیش بینی شده و از این بعد مسئولیت هایی در چارچوب های تعریف شده متوجه حراست کرده است، اجرای مقررات، شناسایی گلوگاه فساد و ارتقای سطح سلامت اداری حفظ بیت المال و جلوگیری از آسیب هایی که متوجه همکاران خواهد بود و صیانت از آنها نتیجه اقدامات حراست در بخش های مختلف است، از سوی دیگر ارائه تصویر مناسب از عملکرد همکاران در سطح جامعه و سایر دستگاه ها از جمله اقداماتی است که می توان در حراست پیگیری کرد.

درباره ویژگی های افرادی که در حراست مشغول به فعالیت می شوند توضیح دهید؟

ویژگی های عمومی که برای همه کارمندان در نظر گرفته می شود مضاف بر این ویژگی های خاصی نیز برای کارکنان حراست نیز باید مد نظر قرار گیرد، اشراف به فعالیت های اداری و ارتباطات و مجموع این مولفه ها ویژگی های یک رئیس حراست است تا بتواند پروژه های کاری خود را به پیش ببرد، پایبندی مضاعف به آرمان ها و اهداف انقلاب و تلاش برای ایجاد رضایتمندی در سطح مردم و کارکنان لحاظ شده است.

برای فعالیت در این بخش آموزش های خاصی هم لازم است؟

در بدو استخدام و حین انجام کار آموزش های حراستی و ویژه ای برای رئیس حراست باید داده شود، از طرف ستاد (شرکت ملی گاز ایران) و استان نیز آموزش هایی داده می شود و معمولا در طول سال به صورت مستمر این آموزش ها به روز رسانی اطلاعات داده می شود که بیشتر آن ممکن است در حوزه آموزش حفاظت گفتار باشد، در شرایط رواج شبکه های اجتماعی و دسترسی مردم به انبوه اخبار و اطلاعات و با توجه به اینکه بیشتر فعالیت های شرکت به سمت فضای دیجیتال و رایانه ای پیش می رود آموزش های نحوه حفاظت از این فضاها نیز داده می شود و در دستور کار حراست قرار دارد.

دشواری هایی که در روند کار با آن مواجه هستید را توضیح دهید

اصل کلی برای ما این است که شرکت در چارچوب قانونی باید ارائه خدمت کند که باید همراه با تسهیلات لازم باشد، این استان با ویژگی هایی که دارد و همجواری آن با پایتخت ارزش افزوده بالایی برای اراضی آن به ارمغان آورده است و جذابیت هایی برای برخی از شهروندان برای ساخت و سازی غیر مجاز فراهم کرده که برخی از ساخت و سازها در برخی از شهرستان ها ظهور و بروز داشته است که این ساخت و سازها پیامدهایی برای شرکت گاز استان البرز داشته است، عمده تلاش ما این است که بتوانیم از مجرای قانونی بتوانیم ارائه خدمت کرده و اگر خلا قانونی داشته باشیم باید با چاره اندیشی بتوانیم به شهروندان خدمت رسانی کنیم.

در برخی از مواقع بعضی از فعالیت های ما هم ممکن است سلبی باشد به این معنا اگر با تخلفی مواجه شدیم باید  با اقدامات خلاف قانونی که انجام شده برخورد کنیم و به دنبال برگرداندن حقوق ضایع شده دولت باشیم، دشواری موضوع و کار برای ما این است که اقدامات حقوقی زمان بر بوده که این ویژگی بازدارندگی لازم را ندارد چراکه مرور زمان باعث فراموشی پرونده ها می شود و بازدارندگی برای متخلفین ندارد، به علاوه برخورد با تخلف در نهایت نیز به بروز برخی نارضایتی هایی شود که به حمایت های قانونی و سازمانی پیش بینی می شود.

وضعیت برخورد با متخلفین در حوزه شهری چگونه است؟

در حوزه شهری نیز با تمهیدات و مکانیسم هایی که مدیر عامل شرکت گاز استان البرز اندیشیده شده و تعاملاتی که با سایر دستگاه ها برقرار شده از تخلفات جلوگیری شده است و در داخل شهر اشتراک گاز به مشترکان داده شده و اگر هم مشاهده شده اصل بر این بوده که مشترکان را به سمت اشتراک پذیری تشویق کنیم.

برای جلوگیری از زمان بر شدن پرونده ها چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهاد می شود که شعبه ویژه و جداگانه ای برای این کار در نظر گرفته شود تا در رسیدگی به پرونده ها تسریع شود و برای همه دستگاه های خدمات رسان که با این مشکل مواجه بوده یک شعبه ویژه در نظر گرفته شود.

ابزارهایی که در اختیار دارید را توضیح دهید؟

این ابزارها باید قانونی باشد و اگر بستر قانونی کار فراهم شود از نظر سخت افزاری توانایی نسبی داریم و می توان با سرعت مناسب خدمات رسانی شود.

بحران های مختلف هم روبرو هستیم در این مورد چه نظری دارید؟

بحران به دو دسته طبیعی و انسان ساز تبدیل می شود در بحران های طبیعی معمولا مراکز بالادست تصمیم گیری می کنند و شرکت های تابعه متناسب با تصمیمات اتخاذه عمل می کنند در مورد بحران های اجتماعی وظیفه شرکت گاز این است که در ارائه خدمات طوری عمل کنیم که زمینه برای بروز بحران های اجتماعی در داخل شرکت ایجاد نشود.

در سطح اجتماعی عمده تلاش حراست، مراقبت  از اماکن و تاسیسات شرکت گاز استان البرز است و برای رسیدن به این هدف گروه های واکنش سریع داریم که برای این هدف طراحی شده اند در کنار آن استفاده از تجهیزات الکترونیکی پیش بینی شده و مسئولان عالی شرکت هم همراهی خوبی داشته اند.

در سطوح دیگر برای مقابله با بحران های احتمالی تابع سیاست های مراکز بالادستی خود هستیم و بر اساس سیاست هایی که اعمال می شود در آن زمینه تصمیم گیری می کنیم .

به نظر شما استقبال همکاران برای فعالیت در حراست به چه دلیل است؟

برخی مواقع در واحدهای دیگر شرایط به گونه ای پیش می رود که واحد حراست بیشتر نمود پیدا می کند و به چشم می آید و همین باعث ایجاد جاذبه برای همکاران می شود تا در این واحد مشغول فعالیت شوند. اعتقاد دارم که فعالیت در حراست بسیار شغل باشرفی است و فعالیت در این قسمت با وجود تنگناهای مالی برای کارکنان فاخر است.

نحوه تعامل شما با سایر کارکنان چگونه است؟

پیش فرض ما این است که تعامل خیلی خوبی با رعایت اصول و چارچوبی که برای ما قرار داده شده با سایر واحدها داشته باشیم به عنوان یک نیروی حراستی دیدگاه کلی نسبت به همه بخش ها داشته و مصالح شرکت را در نظر می گیریم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا