برقبهینه ساز مصرف

نیروگاه گازی خلیج فارس حامی محیط زیست در تولید انرژی پاک

امروزه آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست محیطی کلان‌شهرها محسوب می‌شود و با توجه به وجود هوای سرد و پدیده فرآیند وارونگی دما، نیروگاه گازی خلیج فارس نیز سختگیرانه‌ترین استانداردهای در نظر گرفته شده برای صنایع را ‌طی می‌کند، به همین جهت کمترین میزان آلایندگی نیز برای این نیروگاه به ثبت رسیده است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی ؛ محسن طالعی مدیرعامل شرکت تولید برق خلیج فارس با اشاره به رشد تکنولوژی و شهرنشینی طی سال‌های گذشته و به تبع آن افزایش حجم انواع آلاینده‌های محیط زیستی، گفت: نیروگاه گازی خلیج فارس مجهز به تجهیزاتی است که موجب می‌شوند تا میزان آلایندگی این نیروگاه به حداقل برسد. استاندارد ایران درخصوص ذرات ناکس و ساکس خروجی اگزوز نیروگاه‌ها، 350 ppm است و همین استاندار در نیروگاه‌های اروپا به عدد 150 ppm می‌رسد اما عدد ثبت شده برای نیروگاه گازی خلیج فارس ۲۰ الی ۴۰ ppm می‌باشد که حتی در مقایسه با استانداردهای اروپا دارای کمترین میزان آلودگی است.

وی افزود: طی سنوات گذشته به همت نیروی متخصص مستقر در نیروگاه عملکرد این سیستم حفظ شده و در سال جاری برنامه‌ر یزی‌هایی برای داخلی سازی و بهبود سیستم مذکور انجام شده است که امیدواریم طی دو سال آینده تکنولوژی آن کاملا بومی سازی شود.

مهندس طالعی با اشاره به رعایت ضوابط و استاندارهای محیط زیستی تعیین شده در نیروگاه خلیج فارس، گفت: امروزه آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست محیطی کلان‌شهرها محسوب می‌شود و با توجه به وجود هوای سرد و پدیده فرآیند وارونگی دما، نیروگاه گازی خلیج فارس نیز سختگیرانه‌ترین استانداردهای در نظر گرفته شده برای صنایع را ‌طی می‌کند، به همین جهت کمترین میزان آلایندگی نیز برای این نیروگاه به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به سیستم مانیتورینگ و پایش مداوم آلاینده‌های خروجی از دودکش و انجام پایش آنلاین خروجی اگزوز در نیروگاه گازی خلیج فارس هیچ نوع خطری برای ایجاد آلودگی در فصل سرد سال وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید نیروی برق خلیج فارس در پایان همچنین با تاکید بر اینکه در این نیروگاه به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نمی شود، گفت: در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد از سوخت نیروگاهی کشور توسط گاز تامین می‌شود و بقیه سوخت گازوئیل و مقدار کمی نیز مازوت مصرف می‌کنند اما در این بین می توان راهکارهایی را برای استفاده بهینه از مصرف سوخت در نظر گرفت که یکی از آن ها تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و به دنبال آن افزایش راندمان نیروگاه‌ها است که در همین راستا شرکت تولید نیروی برق خلیج فارس مطالعات لازم در جهت راه‌اندازی سیکل ترکیبی نیروگاه خلیج فارس را در دستور کار قرار داده است تا بتواند سهم بسزایی در تولید برق با عنوان حامی محیط زیست داشته باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا