برقکسب و کار

بازدید معاون رئیس‌جمهور از نیروگاه شهيد رجایی قزوین

انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با همراهی جمعی از مسئولان استانی، از نیروگاه شهید رجایی بازدید کرد و با فرآیند تولید برق و فعالیت های مرتبط با آن در این نیروگاه آشنا شد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ریال نیوز؛ معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در بازدید از نیروگاه بخار شهید رجایی، ضمن تشکر از تلاش مستمر کارکنان این نیروگاه در تولید برق پایدار و خدمات رسانی به مصرف کنندگان انرژی الکتریکی در کشور، بر ارائه راهکارهای مناسب در خصوص مصرف بهینه انرژی الکتریکی برای گذر موفق از پیک تابستان 1402 تاکید کرد.

خزعلی نقش بانوان به ویژه بانوان خانه دار را در صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف مهم دانست و تصریح کرد: باید با اطلاع رسانی درست، فرهنگ سازی صحیح، آموزش و مهارت لازم برای بانوان صورت پذیرد که یکی از راه های مهم برای رسیدن به مصرف بهینه و افزایش بهره‌وری ، آگاهی سازی و تجدیدنظر در سبک زندگی موجود است.

وی بیان داشت : درحال حاضر جزءکشورهای پر مصرف انرژی در دنیا هستیم و این خبر ناگواری است اما اینکه از نظر تولید انرژی و فناوری آن، در ردیف ۱۰ تا ۱۵ کشور اول دنیا قرار داریم، خبر خوبی محسوب می شود که لازم است در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف و بهره‌وری بیشتر، گام‌های موثرتری را برداریم.

وی با تاکید بر این که تولید برق با سختی‌های بسیار فراوانی همراه است، ادامه داد: یکی از راه‌های فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی، نمایش سختی‌های تولید برق به مردم با زبان هنر است. اطلاع مردم از فرایند دشوار تولید انرژی مسلما نقش موثری در پاسداشت این زحمات و جلوگیری از هدررفت انرژی در کشور خواهد داشت. همچنین بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و اشاعه تاکیدات دین مبین اسلام در خصوص مسئله اسراف می‌تواند نقش موثری در اصلاح شیوه‌های مصرف انرژی در کشور داشته باشد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور بیان کرد: در مصارف خانگی قدر آب و برق را نمی دانیم که لازم است مردم با سختی های انرژی تولید و وجود این انرژی که حکم هوا را دارد و اینکه چقدر خون دلها برای تولید برق و قطع نشدن آن خورده شده را بدانند. البته با زبان هنر تولید کلیپ ها و انیمیشن ها باید زحمات و مشقات تولید برق به مردم نشان داده شود تا قدر انرژی را بدانند و طبق آموزه های دینی، از اسراف در زمینه مصرف انرژی پرهیز کنند.

خزعلی خاطر نشان کرد: با مدیریت صحیح آب و برق توسط وزارت نیرو سال گذشته را بدون خاموشی سپری کردیم که در هیات دولت مکرر از وزیر نیرو قدردانی شد و با توجه به شرایط ویژه ای که داشتیم بخشی از ضررهایی که سالهای گذشته متوجه دستگاه ها و مراکز صنعتی بود جلوگیری شد.

در ابتدای این بازدید ابوالفضل موتابها ، مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی، به تشریح ساختار و عملکرد واحدهای نیروگاه پرداخت و گفت: نیروگاه شهید رجایی با سه دهه فعالیت با داشتن۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی و تولید سالانه ۱۲ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی نقش مهمی در تنظیم ولتاژ و فرکانس منطقه نقش اساسی دارد و ۳.۵ درصد برق کشور را تامین می کند.

وی افزود: ظرفیت اسمی تولید برق کشور ۹۱ هزار مگاوات است که ۷۴ هزار مگاوات آن توسط نیروگاههای حرارتی تولید می شود و نیروگاه ها در تولید، تضمین انرژی پایدار و مطمئن نقش آفرین هستند.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با اشاره به جایگاه صنعت برق ایران در جهان بیان کرد: ظرفیت تولید انرژی الکتریکی درکشور سالیانه 360میلیاردکیلو وات ساعت است که در خاور میانه رتبه اول و درجهان رتبه یازدهم را داریم.

وی گفت: 92 درصد برق کشور توسط نیروگاههای حرارتی تولید می شود و راندمان تولیدنیروگاه های حرارتی ۳9.1 درصد از کشورهای آلمان و کانادا بالاتر است و در رده پانزدهم جهان هستیم.

موتابها اظهارداشت: با تلاش متخصصان داخلی درحال حاضر ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی با کمک شرکت های دانش بنیان در داخل تولید می شود و در مدت پنج سال گذشته با طراحی و ساخت ۷۲۴ هزار قطعه باصرف بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان اجرایی شد واین مهم ازخروج ارز ممانعت بعمل آورد .

وی گفت: در ساخت ترانس های فشار قوی، توربین های گازی و… شاخص هستیم و قادریم در کشورهای دیگر هم نیز نیروگاه بسازیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در ادامه گفت: سالانه ۱۷ برنامه تعمیراتی داریم که اگر تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید های دوره ای انجام نشود نمی توانیم نیروگاه را سر پا نگهداریم.

وی افزود: با ۱۰۰ اقدام و ۳۰ فعالیت در مدیریت مصرف زمینه عبور از پیک تابستان را مهیا کردیم و در سال گذشته با ۹۸ درصد آمادگی همه نیازها تامین شد و بدون خاموشی در بخش خانگی و مدیریت در بخش صنعتی و کشاورزی از پیک مصرف عبور کردیم.

موتابها در پایان یادآور شد: در پنج سال پیاپی توانستیم رتبه اول کشور را کسب کنیم و امسال هم با برنامه ریزی مدون و همکاری بخش های خانگی، صنعت و کشاورزی امیدواریم به خوبی از پیک تابستان 1402 عبور کنیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا