بهینه ساز مصرفگاز

خاندوزی: پایداری شبکه گاز حاصل تلاش دولت برای رفاه عمومی است

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: یکی از وعده‌های دولت سیزدهم، ایجاد رفاه عمومی برای هم‌وطنان در کشور بوده که در حوزه تامین گاز، شاهد پایداری شبکه در این دوره سرد از سال هستیم.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایرنا؛ سید احسان خاندوزی در حاشیه بازدید از سکوهای گازی از مجتمع های پتروشیمی جم، نوری و فاز ۱۲ پارس جنوبی اظهار کرد: با هدف تولید مستمر و پایدار گاز در پارس جنوبی، شاهد اقدامات خوب و جهادی از طرف کارکنان صنعت نفت هستیم که نتیجه فعالیت آنها، پایداری تولید گاز کشور بوده است.

وی افزود: این مهم در حالی محقق شده که نشان می دهد دولت خدمتگزار در مجموعه وزارت نفت با یک سری برنامه ها و اهداف از پیش تعیین شده با تولید مستمر گاز زمینه ایجاد رفاه عمومی هم‌وطنان در سطح کشور را ایجاد کرده است.

وزیر امور اقتصاد و دارائی با اشاره به تامین بیش از ۷۵ درصد گاز کشور در پارس جنوبی، تصریح کرد: اگرچه مجتمع گازی پارس جنوبی اقدامات اساسی برای فراورش ۸۴۵ میلیون مترمکعب مصرف گاز روزانه برای پالایشگاه‌های کشور و مصرف بیش از ۶۳۰ میلیون مترمکعب خانگی، تجاری، صنایع کوچک و غیرعمده در روز، یا یک فعالیت جهادی انجام می دهد اما نیاز است برای گذر از این دوره سرد، در مدیریت مصرف گاز اهتمام ملی وجود داشته باشد.

فاز ۱۲ گازی پارس جنوبی

فاز ۱۲ میدان مشترک گازی پارس جنوبی واقع در بلوک جنوب شرقی این میدان و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود ۲۰۶ کیلومتر مربع است که ذخیره گاز طبیعی خشک آن ۲۱ تریلیون فوت‌مکعب برآورد می‌شود. تأسیسات فراساحل این فاز حدود ۱۵۰ کیلومتری نوار ساحل و تأسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (۶۵ کیلومتری شرق عسلویه) قرار دارد. هدف از اجرای این پروژه استخراج و انتقال ۳ میلیارد فوت‌مکعب گاز در روز از ۴۵ حلقه چاه است که روی چهار سکوی سرچاهی حفر خواهند شد. این گاز در تأسیسات خشکی شیرین‌سازی و به خط لوله سراسری ششم تزریق می‌شود. میعانات گازی تولیدی در پالایشگاه پس از شیرین‌سازی با خط لوله زیردریایی و گوی‌های شناوری صادر می‌شوند، همچنین امکان انتقال روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز ترش به تأسیسات ایران ال‌ان‌جی مجاور هم فراهم خواهد شد.

پتروشیمی جم

شرکت پتروشیمی جم که به اختصار JPC نامیده می شود، بعنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفین در جهان، یکی از طرح های توسعه ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال ۱۳۷۹ در منطقه ویژه پتروشیمی پارس در عسلویه بوده‌است که عمدتا به منظور تولید الفین ها و پلی اتیلن های سبک خطی و سنگین تاسیس گردیده است. شرکت پتروشیمی جم دارای واحدهای تولیدی گوناگون با ویژگی‌های خاص است که از آن جمله می‌توان واحدهای الفین، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن خطی، بوتادین، بوتن-۱ را نام برد که ضمن ایفای نقش برجسته در زنجیره طرح‌های مگا سایز منطقه ویژه اقتصادی پارس توانسته سهم خود را در بازارهای منطقه و جهان کسب و مورد توجه بازیگران اصلی صنعت پتروشیمی قرار گیرد.

پتروشیمی نوری

شرکت پتروشیمی نوری به عنوان چهارمین و همچنین بزرگترین تولید کننده مواد آروماتیکی در ایران از جمله طرح های استراتژیک برنامه ۵ ساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بوده است که در حال حاضر از جمله مجتمع های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(هلدینگ خلیج فارس)قرار دارد. این مجتمع در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار در حاشیه شمالی خلیج فارس به فاصله ۲۸۰ کیلومتری از مرکز استان بوشهر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه واقع شده است.

این مجتمع به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های محصولات آروماتیکی در جهان با ظرفیت اسمی ۴/۵ میلیون تن در سال به صورت رسمی در تیرماه ۱۳۸۶ افتتاح شده و تاکنون در حال فعالیت و تولید می باشد. عملیات اجرایی این مجتمع در آذرماه ۱۳۷۹ آغاز و اولین واحد آن در اوایل نیمه دوم سال ۱۳۸۵ راه اندازی گردید. سرمایه گذاری انجام شده در این مجتمع حدود ۸ هزار میلیارد ریال بوده که به صورت مستقیم برای حدود ۱۲۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا